Toon posts:

Publicatie ip adressen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ola,

Had een vraag met betrekking tot het publiceren van ip adressen op een website.

Ik ben beheerder van een server waarop ook enkele gameservers draaien. Nu zijn er enkele spelers op de server die cheaten. Gelukkig zijn wij in staat deze personen te achterhalen en te bannen van de server.

Maar, nu hebben wij op onze website een lijst gemaakt van spelers op de server die cheaten en daarbij vermelden wij:
- Naam van de speler op de server (is dus niet de echte naam, maar een nicknaam)
- IP adres
- Land
- ISP (provider)

Mijn vraag is nu: Mag zoiets zomaar? Of moeten we hierbij toestemming van de provider hebben? Of is dit algemene publieke informatie die ook gewoon op een website gepubliceerd mag worden?
Erbij vermeld: Wij publiceren geen echte namen, adresgegevens of andere privacy gevoelige informatie, aangezien wij die informatie ook niet ter beschikking hebben en deze ook niet willen publiceren.

Groet,
Geer

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-02 20:33

DefLite

Why so serious?

offtopic/
Wat ik niet echt snap is waarom je de isp en ip uberhaupt moet vermelden.

[ Voor 24% gewijzigd door DefLite op 20-12-2005 18:25 ]

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-02 10:53
Ik denk niet dat dat zomaar mag, maar wel als je de gamers ervoor akkoord laat gaan op de een of andere manier. Dus een disclaimer.

Anders heb je kans dat die cheaters bedreigd gaan worden, of gehackt e.d. Je vermengt de gamewereld dan met real life. Tuurlijk cheaten is not done, maar jij als webmaster had dat ook (gedeeltelijk) kunnen voorkomen door een disclaimer en waarschuwing.

Bovendien wisselen IP-adressen, dus das ook gevaarlijk.

[ Voor 55% gewijzigd door Initial G op 20-12-2005 18:30 ]

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou niet weten waarom het niet zou mogen. Een IP is niet geheim ofzo.

Verwijderd

Dit mag volgens mij gewoon. De gegevens zijn namelijk niet terug te leiden tot een persoon. Je geeft alleen aan dat vanaf IP xxx.xxx.xxx.xxx door een speler met de nick XXX gecheat is. Dat is dus niet te herleiden tot Pietje Puk uit Rotterdam. De ISP erbij vermelden is leuk, maar dat kan iedereen zo opzoeken a.d.h.v. het IP-adres.

Verwijderd

Wees maar gerust, dit mag gewoon mits je je houdt aan de privacywet/persoonsbescherming. Dus wat je zelf al aangeeft eigenlijk. Wat ik wel zou doen is een disclaimer op die pagina zetten, zodat je er niet op aangekeken kan worden als er een bezoeker op het idee komt deze IP's te gaan poortscannen/hacken/dossen. Da's al een heel eind in de goeie richting. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2005 18:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijke dank voor de reacties.

off-topic antwoord:
Waarom ik deze gegevens wil vermelden??
Er zijn nog andere gameservers actief. Deze kunnen de informatie goed gebruiken om cheaters te herkennen en eventueel ook te bannen.
Daarbij willen we ook aan de bezoekers van de website en spelers op de server aangeven wie cheaters zijn, zodat ook zij daar rekening mee kunnen houden.
Cheaten is naar onze mening inderdaad not done en dus willen we iedereen duidelijk laten weten wie een cheater is.

Aangezien nicknames nogal kunnen verschillen (kunnen heel eenvoudig gewijzigd worden) is dit geen gegeven om cheaters aan te herkennen.
IP adres des te meer, aangezien velen een statisch ip gebruiken. Degenen die echter dynamisch hebben zitten wel altijd in dezelfde ip range, dus daarbij is het ip weten ook handig.
Erbij vermeld: Het gaat om een RTCW Demo server waarbij geen gebruik gemaakt wordt van cd keys oid. IP is het enige dat gebruikt kan worden om spelers te herkennen en ze te bannen.

Als ik het dus goed begrijp is dit de conclusie:

Juridisch gezien zou het dus mogen, aangezien het publieke gegevens zijn die iedereen in principe kan achterhalen en er geen persoonlijke gegevens worden vermeld.

Echter, het is handig om in de disclaimer melding te maken dat ip adressen van cheaters gepubliceerd worden op de website.
Daarbij is het handig om in de disclaimer te vermelden dat wij niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor eventuele hacks of poortscans die plaats vinden en dat wij daar ook niks mee te maken hebben.

Als dit het geval is, dan eigenlijk alleen de vraag:
Als een cheater verzoekt om zijn ip adres van de website te verwijderen, moet ik hiermee dan instemmen of niet?
Ik zeg in dat geval: Een ip adres is niet persoonsgebonden en niet eigendom van de desbetreffende persoon, maar eigendom van de provider. Een persoon heeft dus niks te zeggen over zijn ip adres dat op een website staat, mits er geen persoonlijke informatie bij staat.
Is dit correct?

Alvast bedankt.

Groet,
Geer

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-02 15:52

qless

...vraag maar...

Een ip adres is nooit in ineigendom van een klant of provider. Je krijgt een adres (of een reeks) ter beschiking van (in Europa) ripe.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Pagina: 1