[XP] LAN krijgt geen IP via DHCP

Pagina: 1
Acties:
  • 1.627 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:52

Spotter

Lichtnicht

Topicstarter
Ik kan geen verbinding maken met mijn LAN. De UTP kabel en switch zijn goed (want dezelfde aansluiting doet het op mijn laptop prima), ik heb ingesteld dat er Automatisch een IP-adres+DNS-serveradres toegekend moet worden (net zoals op mijn laptop, en andere pc die op dezelfde switch draait), en dus zou er dus via DHCP een IP-adres toegewezen moeten worden.

Echter, als ik bij de status van de verbinding naar IP-adres/subnetmasker etc kijk staat daar waardes die niet overeenkomen met waardes die door de switch afgegeven worden (IP 169.xxx ipv 192.xxx, subnetmasker 255.255.0.0 ipv 255.255.255.0 en bij 'standaart-gateway staat helemaal niets ingevuld. Het lijkt er dus op dat windows niets met DHCP doet/kan (het is namelijk hetzelfde voor beide LAN poorten op een Asus A8N-SLI, beide nieuwste drivers). Dit vermoeden word voor mij versterkt door het feit dat als ik voor 'Herstellen' kies ik de volgende error krijg:
code:
1
2
De volgende stappen van de reparatie zijn mislukt
Het IP-adres word vernieuwd

google en search op dit forum leverden niets op.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Heeft je DHCP-server nog wel genoeg adressen in zijn lease-pool?

En als je je IP statisch instelt op je probleemclient, kan je dan *wel* op het netwerk? Zo niet, dan is er ws. iets mis met je client.

[ Voor 52% gewijzigd door CmdrKeen op 20-12-2005 17:41 ]

Bloed, zweet & koffie

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Topicstarter
server heeft genoeg adressen. Als ik het IP statisch instel kan ik het netwerk op (en alle PC's+switch pingen), echter ik kom niet buiten het netwerk. Ik kan dus niet internetten, geen webservers pingen etc

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Heb je niet per ongeluk meer dan één DHCP-server in je netwerk? Dat wil de boel nogal eens vernaggelen.

Doe eens
code:
1
ipconfig /all>c:\ipconfig.txt

En plaats hier ff de inhoud van het bestand c:\ipconfig.txt. Tussen [ c o d e ] tags aub.

Wat zou je gateway moeten zijn? 10.0.0.138? 192.168.1.1? 192.168.1.245?

Bloed, zweet & koffie

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 16:51
doe statisch en geef de dns server van je internet provider op.
zou moeten werken

[ Voor 28% gewijzigd door Rein_stein op 20-12-2005 18:17 ]

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Tsja, die workaround gaat vrijwel zeker werken. Ik weet niet hoe de TS hierover denkt, maar zelf zou ik het probleem graag oplossen.

Ik gebruik meestal laptops die van het ene netwerk naar het andere gaan (jaja, wisselende contacten), en DHCP-problemen zijn dan het laatste dat je kan gebruiken. Voor in de search is het ook een leuke.

Dus zeg het maar, TS :)

Bloed, zweet & koffie

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Topicstarter
ik los het ook het liefste op, een workaround kan altijd nog.

gateway zou moeten zijn 192.168.2.1

Allereerst de ipconfig met DHCP:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Windows IP-configuratie

Host-naam  . . . . . . . . . . . .: jurgen
        Primair DNS-achtervoegsel. . . . .: 
        Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
        IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
        WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding 3:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: 
        Beschrijving . . . . . . . . . . .:
          Marvell Yukon 88E8001/8003/8010 PCI Gigabit Ethernet Controller
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-11-D8-C0-E0-F7
        DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
        Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
        Autoconfiguratie IP-adres . . . . : 169.254.11.158
        Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
        Standaardgateway. . . . . . . . . :

nu met statisch ip
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Windows IP-configuratie

Host-naam  . . . . . . . . . . . .: jurgen
        Primair DNS-achtervoegsel. . . . .: 
        Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
        IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
        WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding 3:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: 
        Beschrijving . . . . . . . . . . .:
          Marvell Yukon 88E8001/8003/8010 PCI Gigabit Ethernet Controller
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-11-D8-C0-E0-F7
        DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
        IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.106
        Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.2.1
        DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
                                            192.168.2.2

overigens krijg ik als ik de DNS server van m'n provider gebruik ook geen internetsite geopend

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Tsja, probleem lijkt me duidelijk: je DHCP-server stuurt geen default gateway-adres mee. Wat voor DHCP-server heb je? DHCP-service van Windows 2000? DHCP-server ingebakken in je router/gateway/internet-modem?

In ieder geval moet je je DHCP-service instellen om een adres voor je default gateway/standaard-gateway mee te sturen.

/edit
Oh wacht, dat verklaart natuurlijk niet waarom je client helemaal geen adres krijgt van je DHCP-service. Het adres dat je nu krijgt (169 enz) is een standaard-adressenreeks die wordt gebruikt als je wel DHCP vraagt maar niet ontvangt (Google eens op APIPA).

Hoeveel IP's kan je DHCP-server nou uitgeven?

[ Voor 33% gewijzigd door CmdrKeen op 20-12-2005 19:42 ]

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Tsja, probleem lijkt me duidelijk: je DHCP-server stuurt geen default gateway-adres mee.
Erm, blijkbaar word er een APIPA adres uitgegeven ( IP Range 169.254.0.1 tot 169.254.255.254 met als subnet 255.255.0.0 B Subnet ).

Dit betekent dus dat de DHCP niet gevonden kan worden. Dus wat jij zegt dat de DHCP geen gateway uitgeeft klopt niet helemaal.. DHCP kan gewoon niet gevonden worden.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijder TCP/IP van je netwerkkaart (niet rebooten)

Rename de volgende keys:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Winsock
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Winsock2

-rebooten, en daarna weer TCP/IP toevoegen....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Topicstarter
DHCP zit ingebakken in m'n router/switch (SMC 2804WBRP-G)

IP range is 192.168.2.100-199
Ik kan niet specifiek instellen dat er een adres voor de default gateway word meegestuurd, echter ik vermoed dat dit hardcoded is, aangezien de andere 2 pc's (ook beide met win XP) wel gewoon de juiste DHCP informatie krijgen.

Verwijderd

ZeRoC00L schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 20:12:
Verwijder TCP/IP van je netwerkkaart (niet rebooten)

Rename de volgende keys:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Winsock
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Winsock2

-rebooten, en daarna weer TCP/IP toevoegen....
Kan je mijn vertellen wat in godsnaam WinSock hiermee te maken heeft ?

• ZeRoC00L
  • Niet online
Omdat ik namelijk precies hetzelfde probleem heb gehad, en dit de oplossing was.

Ben erg benieuwd of de topicstarter dit al geprobeerd heeft...

Volg je bankbiljetten

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Topicstarter
zeker, geen verandering merkbaar. Ook de eerder aangedragen workaround (DNS server van de provider) werkt niet....). Ben nu zo ver dat

-DHCP werkt niet
-statisch IP geeft toegang tot het netwerk, maar geen connectie naar buiten toe.

• ZeRoC00L
  • Niet online
heb je een melding in eventlog ?

Volg je bankbiljetten

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gigabit Ethernet kaart probleempje waarschijnlijk. Forceer kaart op speed en mode. Sommige switches en netwerkcompontenten kunnen niet lekker omgaan met 1GBit kaarten.

Dus forceer naar 100Mbps/half of 100Mbps/full of een andere door je switch ondersteunde snelheid.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 19:58:
[...]
Erm, blijkbaar word er een APIPA adres uitgegeven ( IP Range 169.254.0.1 tot 169.254.255.254 met als subnet 255.255.0.0 B Subnet ).

Dit betekent dus dat de DHCP niet gevonden kan worden. Dus wat jij zegt dat de DHCP geen gateway uitgeeft klopt niet helemaal.. DHCP kan gewoon niet gevonden worden.
Dat bedoel ik, alleen het kwam een beetje rottig m'n strot uit :P
Spotter schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 22:01:
zeker, geen verandering merkbaar. Ook de eerder aangedragen workaround (DNS server van de provider) werkt niet....). Ben nu zo ver dat

-DHCP werkt niet
-statisch IP geeft toegang tot het netwerk, maar geen connectie naar buiten toe.
Als je je IP statisch instelt en je doet een trace naar 213.239.154.35 (=www.tweakers.net), hoever kom je dan? (tracert 213.239.154.35)

DHCP werkt naar behoren op andere computers dus het probleem moet zich op de client bevinden. Aangezien je een APIPA-adres krijgt, werkt je DHCP-client-service. Uninstall eens het TCP/IP-protocol en herinstalleer het dan, misschien is er iets mis met je routing table (hoewel dat doorgaans niet spontaan optreedt).

Bloed, zweet & koffie

• intermusic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03-2025

intermusic

Marc Hoekstra

1. heb je een ander UTP kabeltje geprobeerd? (bijvoorbeeld die van je laptop die wel werkt) (was mij nog niet 100 % duidelijk)

2. Weet je wat het type van de verbinding is?

De volgende snelheden zijn mogelijk:
-Automatisch onderhandelen
- 10 BaseT Half Duplex
- 10 BaseT Full Duplex
- 100 BaseTX Half Duplex
- 100 BaseTX Full Duplex

Stoei hier wat mee, want ik heb het idee dat de computer de router niet kan vinden omdat de snelheid niet goed staat.
Je kan dit vinden bij de eigenschappen van je netwerkkaart.

[ Voor 4% gewijzigd door intermusic op 20-12-2005 22:08 ]

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 08:55

DaRoot

Some say...

Mmmm... lekker vaag probleem.

Denk niet dat 't helpt, gezien voorgaande aangedragen trucs, maar misschien de moeite waard te proberen:
winsockfix en lspfix

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• mazzzterrr
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-08-2025
Je zou hem ook om te testen even direct aan de WAN kunnen hangen en kijken of je dan wel een IP van je provider krijgt.. Dan ligt het aan de combinatie van switch met nic en kun je nog even proberen de instellingen op 100 of 10 handmatig te zetten, zoals reeds hierboven gemeld.

• Sicko
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-02 15:09
die winsockfix of lspfix zouden het misschien wel kunnen verhelpen, maar kun je wel in de router/modem ff kijken naar het dhcplog, of ander log die wat meldingen aangeeft?
anders eens proberen met een andere nic in de pc

• Rein_stein
Die router heb ik ook en is een prima ding. Geen MAC-adres filter aan? (onder firewall)
Reset anders je router eens, misschien hangt ie/issie van slag.

Probeer anders eens een ander netwerkkaartje in je pc te pluggen...(lijkt me stug dat dat de oplossing is, maargoed, je weet maar nooit)

[ Voor 32% gewijzigd door Rein_stein op 20-12-2005 23:22 ]

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Rein_stein schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:20:
Probeer anders eens een ander netwerkkaartje in je pc te pluggen...(lijkt me stug dat dat de oplossing is, maargoed, je weet maar nooit)
Ik denk dat dat een prima _workaround_ is die zeker zal werken aangezien andere clients ook gewoon een IP krijgen.

Al een oplossing gevonden, TS?

Bloed, zweet & koffie

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Topicstarter
wim-bart schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 22:06:
Gigabit Ethernet kaart probleempje waarschijnlijk. Forceer kaart op speed en mode. Sommige switches en netwerkcompontenten kunnen niet lekker omgaan met 1GBit kaarten.

Dus forceer naar 100Mbps/half of 100Mbps/full of een andere door je switch ondersteunde snelheid.
Ik ondervind dezelfde problemen met de andere LAN controller (van Nvidia) op m'n mobo, en die is voor zover ik weet geen Gigabit kaart.

Heb de snelheid op alle mogelijkheden geforceerd (100 full/half en 10 full/half), nog steeds geen DHCP, kreeg weer de IP adressen in de 169.XX range.
intermusic schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 22:07:
1. heb je een ander UTP kabeltje geprobeerd? (bijvoorbeeld die van je laptop die wel werkt) (was mij nog niet 100 % duidelijk)

2. Weet je wat het type van de verbinding is?

De volgende snelheden zijn mogelijk:
-Automatisch onderhandelen
- 10 BaseT Half Duplex
- 10 BaseT Full Duplex
- 100 BaseTX Half Duplex
- 100 BaseTX Full Duplex

Stoei hier wat mee, want ik heb het idee dat de computer de router niet kan vinden omdat de snelheid niet goed staat.
Je kan dit vinden bij de eigenschappen van je netwerkkaart.
1. Het kabeltje die ik nu ook op m'n laptop gebruik is dezelfde, ik plug om (vandaar dat ik ook weet dat het niet aan de kabel ligt, op m'n laptop werkt alles prima namelijk.

2. verbinding stond op auto-sense, net zoals m'n laptop. In alle mogelijke snelheden geforceerd, maar kreeg nog steeds geen DHCP IP-adress
Vilenin schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 22:07:

Als je je IP statisch instelt en je doet een trace naar 213.239.154.35 (=www.tweakers.net), hoever kom je dan? (tracert 213.239.154.35)

DHCP werkt naar behoren op andere computers dus het probleem moet zich op de client bevinden. Aangezien je een APIPA-adres krijgt, werkt je DHCP-client-service. Uninstall eens het TCP/IP-protocol en herinstalleer het dan, misschien is er iets mis met je routing table (hoewel dat doorgaans niet spontaan optreedt).
TCP/IP kan ik niet verwijderen (iig, niet bij eigenschappen).
Bij de tracer naar tweakers krijg ik dit:
code:
1
2
Bezig met het traceren van de route naar  via maximaal 30 hops
  1   <1 ms   <1 ms   <1 ms  Geen bronnen.
mazzzterrr schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 22:13:
Je zou hem ook om te testen even direct aan de WAN kunnen hangen en kijken of je dan wel een IP van je provider krijgt.. Dan ligt het aan de combinatie van switch met nic en kun je nog even proberen de instellingen op 100 of 10 handmatig te zetten, zoals reeds hierboven gemeld.
Direct aan de modem gehangen werkt DHCP nog steeds niet. Vreemde is dat m'n laptop dan ook geen IP-adres krijg.....
Rein_stein schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:20:
Die router heb ik ook en is een prima ding. Geen MAC-adres filter aan? (onder firewall)
Reset anders je router eens, misschien hangt ie/issie van slag.
Firewall is disabled, dus daar ligt het niet aan (had ik al gecheckt, maar bedankt voor het meedenken). Resetten heeft geen uitwerking, al meerdere malen geprobeerd
Vilenin schreef op woensdag 21 december 2005 @ 10:47:
[...]

Ik denk dat dat een prima _workaround_ is die zeker zal werken aangezien andere clients ook gewoon een IP krijgen.

sorry dat het even duurde, maar kwam iets belangrijks tussendoor gisteravond. Ander netwerkkaartje heb ik helaas niet liggen, zal straks wel eens rondvragen of iemand er een heeft

[ Voor 7% gewijzigd door Spotter op 21-12-2005 12:29 ]

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-03 08:22

SLeddert

SLeddert

Zet de firewall op je pc eens uit.
Deze kan de communicatie met de dhcp ook tegenwerken.

En als je op je nic foutmeldingen blijft krijgen, ga dan eens naar apparaatbeheer en uninstall hem helemaal.

Als dat allemaal niet lukt, connect dan je pc een rechtstreeks aan je dhcp gevalletje..
Succes in ieder geval :)

Karsten

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03 00:25

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Weet je zeker dat je geen firewall meer actief hebt? en dan bedoel ik niet die van Windows maar ActiveArmor van nvidia die volgens mij in het standaard nforce driver package zit. Dat is namelijk een bekende rotzooi-schopper.

Laat maar.. .

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Download WinSockXPFix en laat deze tcp/ip eens resetten.
Dit tooltje heeft al heel wat problemen verholpen bij mij.

http://www.snapfiles.com/download/dlwinsockxpfix.html

• Cristan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-01 11:08
Ikzelf heb deze foutmelding ook eerder gehad. Na een tijd kloten kwam ik er gewoon achter dat ik het
IP-adres op handmatig instellen had staan. Is dit niet bij jou het geval?

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-03 08:22

SLeddert

SLeddert

cristan schreef op woensdag 21 december 2005 @ 12:53:
Ikzelf heb deze foutmelding ook eerder gehad. Na een tijd kloten kwam ik er gewoon achter dat ik het
IP-adres op handmatig instellen had staan. Is dit niet bij jou het geval?
Nee, want in zijn ipconfig uitdraai staat DHCP enabled...

Karsten

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08-2025

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Dat je geen verbinding krijgt direct op de WAN kan er aan liggen dat je bijvoorbeeld niet de goede
computernaam hebt ingestelt of niet de goed gegevens op je bak heb staan..

Als een andere computer wel werkt op de zelfde kabel, dan is het logish dat het aan je kaart ligt
Probeer de zelfde kaart is in een andere computer, werkt ie dan wel ??

Zoniets dan is ie stuk (duhhh) als ie wel werkt dan zul je de computer opnieuw moeten installeren of de drivers opnieuw moeten installeren....

probeer is het volgende.....Start->uitvoeren en type hier cmd of command afhankelijk van je windows versie...

Type op deze commando regel het volgende

ipconfig /release (op de 169.*.*.* adress gegevens los te laten.

ipconfig /renew (als je hier een error krijgt zoals socket *** dan weet je dat de software het probleem vormt krijgt je dit niet is het hoogst waarschijnlijk de driver of de kaart zelf...

Success ermee...ik hoop dat je er wat aan hebt!!

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

• Darthroy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-06-2022
Als je XP hebt kan je met het volgende commando je TCP/IP stack resetten:
netsh int ip reset resetlog.txt Na het geven van deze opdracht dien je je machine te herstarten

Gooi anders in Device manager je netwerkkaart. Bij het opnieuw opstarten word je kaart als het goed is opnieuw gedetecteerd en geïnstalleerd

• Rein_stein
Vilenin schreef op woensdag 21 december 2005 @ 10:47:
[...]

Niet een workaround, eerder om mogelijkheden uit te sluiten. Ligt t aan windows, aan de NIC of aan de router?

Die nieuwe NForce (vanaf 3) heeft een hardwarematige firewall. Check eens of je die geinstalleerd hebt..?

• Jack Flushell
  • Laatst online: 06-02 12:17
Nog een hele suffe: Plug je netwerkkabel op de router eens op een andere poort? Misschien is er ééntje kapot...

• Giga_Bjorn
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
Kijk eens bij Services bij Computer beheer of dat DHCP Client is gestart anders wordt het voor Windows erg moeilijk om een automatisch IP te krijgen.

En als je daarna nog steeds geen website kan krijgen moet je eens kijk of DNS Client Gestart

Ik zit niet links, ik zit niet rechts, ik zit recht achter voor mijn pc.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-03 14:31
Jack Flushell schreef op woensdag 21 december 2005 @ 16:40:
Nog een hele suffe: Plug je netwerkkabel op de router eens op een andere poort? Misschien is er ééntje kapot...
Lijkt me geen oplossing, aangezien de TS de werkende kabel van zijn laptop al geprobeerd heeft.
Mag hopen dat ie dan niet de hele kabel in een andere poort op de switch aangesloten heeft..

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Topicstarter
Bedankt voor de tips tot nu toe, zal ze weer allemaal uitproberen en het resultaat hier laten zien. Hier heb ik vandaag en morgen echter geen tijd voor, dus vrijdag zal ik dit topic wel weer een schop geven. Dat jullie niet denken dat ik met de noorderzon vertrokken ben.

nog even 2 korte quotes waar het zeker niet aan kan liggen:
Trekkerkearl schreef op woensdag 21 december 2005 @ 13:11:
Als een andere computer wel werkt op de zelfde kabel, dan is het logish dat het aan je kaart ligt
Probeer de zelfde kaart is in een andere computer, werkt ie dan wel ??

Zoniets dan is ie stuk (duhhh) als ie wel werkt dan zul je de computer opnieuw moeten installeren of de drivers opnieuw moeten installeren....
redelijk lastig, met een mobo ;).
Jack Flushell schreef op woensdag 21 december 2005 @ 16:40:
zoals bart ook al opmerkte, met mijn laptop op dezelfde draad en poort werk het allemaal perfect, het ligt dus echt aan de PC.

• Rayzilt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-03 23:19
Wazig probleem.

Is het misschien mogelijk dat je een dubbele MAC-adres op je netwerk hebt (Kan bijna niet voorkomen dit) doordat je dat zelf veranderd hebt.
Pagina: 1