Gezocht - Foto-beheermogelijkheid voor meerdere gebruikers *

Pagina: 1
Acties:

• cdl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-08 15:19
Hallo,

Binnenkort willen we op het werk een beeldarchief gaan maken om alle foto's en kaarten te gaan beheren, aangezien dit nu echt een zooitje begin te worden 8)7
Iedereen bij ons zit op het bedrijfsnetwerk en moet dus vanaf zijn/haar eigen computer beelden kunnen opzoeken in dit beeldarchief. Het moet echter niet zo zijn dat, als er bijvoorbeeld categorieen zijn, dat al deze mensen zomaar deze categorieen kunnen wijzigen. Voor hun moet alles dus 'readonly' zijn en het beheren wordt dus door 1 persoon gedaan.
Ik weet dus dat er een aantal programma's zijn waarmee je foto's kunt beheren zoals ACDSee, Picasa, Irfanview, Pixort of iView maar daarbij zijn volgens mij de netwerkmogelijkheden niet bekend.

M'n vraag is dus of iemand een programma weet waarmee foto's beheert kunnen worden maar waar ook meerdere gebruikers over een netwerk beelden kunnen zoeken? Of heeft iemand bijvoorbeeld een heel ander systeem dat ie op z'n werk gebruikt?

Dat zeg ik!

Verwijderd

<shameless plug>
http://zoph.sourceforge.net

Verwijderd

het gedeelte readonly moet je via je rechten doen, zet de directory met deze foto's op een server en geef maar 1 persoon de rechten dit te wijzigen.

als je over een beperkt aantal foto's per maand praat kan je zonder progje deze persoon er elke keer foto's aan toe laten voegen.

ik adviseer dit op datum te doen YYYY-MM-DD op deze manier word alles op datum gesorteerd zonder dat dit moeite kost.

Als het echt veel foto's zijn, moet je een progje gebruiken, waarbij iedereen de schrijfrechten op zijn eigen foto's heeft. maar ik heb geen advies in deze richting.

• cdl
Misschien er niet bij gezet maar het is geen webserver. Zoph is echter wel een script voor op het web.
Het maken van mapjes met YYYY-MM-DD is denk ik geen optie. Het zijn echt duizenden foto's en moet ook de bedoeling gaan worden dat meerdere categorieen/omschrijvingen aan 1 foto gekoppeld kan worden. In ACDSee gaat dit perfect, alleen de netwerkmogelijkheden mis ik.

Dat zeg ik!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik pas je topictitel nog even aan. Er zijn inderdaad erg veel Webinterfaces die dit kunnen; stand-alone is wat lastiger.

Software beheren foto's > Gezocht - Foto-beheermogelijkheid voor meerdere gebruikers *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• q2no
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
Je hebt het erover dat de gebruikers moeten kunnen zoeken.
Hoe wil je dat gebruikers gaan zoeken? Op een dynamische of statische manier.
Op dit moment ben ik (en nog een aantal anderen) bezig met een implementatieplan voor Iview.
Het voordeel wat ik in Iview (media pro 3) zie is dat je 1 stand-alone applicatie draait, waarin je de catalogussen aanmaakt en de beschrijvingen van alle plaatjes (en evt. andere dataobjecten).
Dit kun je juist weer makkelijk gaan exporteren naar bijv. een HTML Galerie. Deze is weliswaar statisch, maar wel read-only en met alle metagegevens van het dataobject.
Een ander voordeel van Iview is dat een dataobject niet op je eigen server hoeft te staan. Een dataobject kan bijv. ook een url zijn.

Kijk anders ook eens bij de leverancier van imagebank.com. (en die naam ben ik even kwijt / vergeten)

Let wel dat je eigenlijk ook bezig bent met het veranderen van een bedrijfsprocedure.
Iemand zal de taak op zich moeten gaan nemen om de catalogus te beheren.
De metagegevens invullen van een bestand is aardig wat werk (vooral als je veel hebt) en op het moment dat er nieuwe foto's zijn moeten het eigenlijk zo zijn dat metagegevens gelijk door de fotograaf zijn ingevuld (dit scheelt je aardig wat in het opnieuw inkloppen van gegevens)

[ Voor 21% gewijzigd door q2no op 20-12-2005 18:53 ]

• cdl
Spider, bedankt voor het aanpassen van de topic titel.

q2no, ik denk dat het toch meer op de dynamische manier gaat. Het systeem van 1 stand-alone applicatie, waarin alle foto's aan keywords en categorieen gekoppeld worden, en daarbij de HTML pagina's is opzich wel een goed idee. Maar kun je dan alsnog verschillende keywords koppelen aan 1 foto?
Wel duidelijk is dat ik iets zoek met een administrators applicatie, om alles te beheren en zo, en dat alle andere gebruikers in het bedrijfsnetwerk gewoon alleen puur via een zoekfunctie foto's kunnen zoeken. En dan met meerdere beschrijvingen de zoekopdracht kunnen verfijnen.
Eventueel is de mogelijkheid om een webserver op te zetten (Apache/PHP/MySql), maar dan zou ik de mogelijkheden van ons bedrijfsnetwerk even verder moeten uitzoeken.

Ik heb al eerder een beeldarchief opgezet bij m'n vorige werkgever, maar dit was van een andere orde. Een eerste opzet is wel veel werk, maar moet wel goed gebeuren ;)

[ Voor 11% gewijzigd door cdl op 20-12-2005 20:15 ]

Dat zeg ik!

• cdl
In feite zoek ik een beheersysteem met 1 admin-applicatie en de rest kan gewoon een viewer zijn (met goede zoekmogelijkheden). Ik heb nog niks in die richting gevonden.

Dat zeg ik!

Pagina: 1