Videokaart maakt geluid.

Pagina: 1
Acties:

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
Hey tweakers,

Ik heb weer een lekker probleem....
Tijdens het gebruik van mijn computer maakt DENK IK de videokaart geluid.
De PC staat naast me op tafel en tijden het scrollen, verslepen van vensters en nog meer hoor ik vanuit de kast een licht knetter geluid, niet echt een piep ofzo.. een soort gekras.

Ook tijdens het gamen heb ik na ongeveer 30 sec een lockup van 5 seconden, daarga gaat hij weer gewoon verder zonder problemen. Is trouwens in elke game.

Mijn PC is watercooled (CPU, GPU, NB) en maakt verder geen geluiden.

De CPU is altijd 22 graden en de GPU komt niet boven de 40.

Het geheugen van de GPU is deels gecoold door koperen coolribben (hele grote) alleen kan ik het geheugen aan de onderkant van de kaart niet coolen omdat de koperen coolribben daar niet aan blijven plakken.

Ik draai een clean install van winXP64, ATI catylist 5.12, via 4.54 drivers.

Ik heb echter het idee dat het hardware-matig is omdat hij het ook die in mijn tweede OS (winxp32)

Wie weet wat het kan zijn.

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-08 11:08

Griffin

Is mythical

Wat zijn de andere specs van je pc.
Heb je een andere grafische kaart al geprobeerd.

Wat heb je zelf al geprobeerd?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-07 12:51

SeatRider

Hips don't lie

Ik denk dat het geluid uit je speakers komt en veroorzaakt wordt door interferentie tussen videokaart en audio. Als je onboard audio hebt kun je proberen een PCI kaartje te steken, dat werkte voor mij prima. Die lockup lijkt me komen doordat je een moederbord monitoring tooltje gebruikt (Asus PC probe bijvoorbeeld) die iedere 30 seconden je moederbord uitleest en daarbij je games stoort.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Predje
VisaRider schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 16:26:
Ik denk dat het geluid uit je speakers komt en veroorzaakt wordt door interferentie tussen videokaart en audio. Als je onboard audio hebt kun je proberen een PCI kaartje te steken, dat werkte voor mij prima. Die lockup lijkt me komen doordat je een moederbord monitoring tooltje gebruikt (Asus PC probe bijvoorbeeld) die iedere 30 seconden je moederbord uitleest en daarbij je games stoort.
Dan zou ik dat probleem ELKE 30 seconden moeten hebben en nu 1 keer en daarna uren niet, tenzij ik de game opnieuw start.

Specs staan in sig

Gebruik geen onboard geluid, GPU zit op PCI-e en geluidskaart zit op PCI

Geluidskaart: Soublaster Audigy ZS 2
GPU : Sapphire ATI x850 XT PE (niet overclocked)

Zelf heb ik software matig al alles geprobeerd

Geluid komt niet uit boxen, heb het n.m. ook met boxen uit ;)

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 19:11
Ik heb hetzelfde met me asus 5900ultra
alleen is het een soort gesis als ik scroll
dit is bekend bij nvidia kaarten van de fx5 serie heb ik ooit gelezen
of dat andere kaarten dit ook doen weet ik niet

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
Specs in sig is niet voldoende. Je dient ze te posten A. omdat ze niet rechtstreeks in je sig staan en B. je sig kan veranderen. Dat van dat gekraak zou ik me niet zoveel zorgen om maken. Het heeft idd wel eens geholpen om een andere videokaart te gebruiken (probeer eens een ander, oudje ofzo).
Dat van die 'lock-ups': Probeer eens in de BIOS allerlei verschillende combinaties van AGP Fast Write en AGP Side Band Addressing (dus aan/uit en dan combinaties met beide, net zolang tot het werkt). Ook op AGP 4x zetten kan helpen.

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08 17:02
ik heb ook zo'n soortgelijk probleem jah
ik heb hier een (logitech) mx1000 muis en als ik scroll hoor ik een geluid uit mijn pc komen :|
vaag..

• Predje
The__Virus schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 21:24:
Specs in sig is niet voldoende. Je dient ze te posten A. omdat ze niet rechtstreeks in je sig staan en B. je sig kan veranderen. Dat van dat gekraak zou ik me niet zoveel zorgen om maken. Het heeft idd wel eens geholpen om een andere videokaart te gebruiken (probeer eens een ander, oudje ofzo).
Dat van die 'lock-ups': Probeer eens in de BIOS allerlei verschillende combinaties van AGP Fast Write en AGP Side Band Addressing (dus aan/uit en dan combinaties met beide, net zolang tot het werkt). Ook op AGP 4x zetten kan helpen.
Ik heb PCI-e en geen AGP ;)

SPECS

Systeemkast ThermalTake Shark Full Tower Aluminum Case Series-Silver w/EMI Shield Honeycomb Side Panel(VA7000SWA)
Voeding Cooler Master RS-450-ACLY Real 450W Active PFC
Moederbord Asus A8V-E Deluxe LAN S-ATA PCI-E
Processor(s) AMD Athlon 64-bit FX55 S939 1mb Boxed
Geheugen Corsair TWINX2048-3200C2 2x1024MB 400MHZ
Hard Disk(s) 2 x (RAID0) Western Digital Raptor 74GB 10K SATA 8MB Cache WD740GD
Videokaart(en) Sapphire Radeon X850XT 256MB PCI-E TV-OUT/DUAL DVI & VIVO CGAX-TX85VDD
Monitor(en) DUAL screen Dell Ultrasharp 2405FPW 24"
Brander(s) NEC DVD Writer ND3520 DVD+/-R/RW Black
CD/DVD-Drive(s) LiteOn DVD 16x48x SOHD167T-02C Retail
Speakers Cambridge Soundwork 1500 5.1 AEX
Geluidskaart(en) Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS
Netwerkkaart(en) Gigabit onboard
Video in/out ja
FireWire ja
Muis Logitech MX518 Optical USB & PS/2 Retail
Toetsenbord Logitech Internet Navigator special edition black
Scanner(s) nee
Printer(s) nee
Temp CPU/Case CPU 32, CASE 32 (idle) / CPU 38, CASE 34 (load)
CPU cooler Asetek KT12A-L30 Waterchill
Casefans 4 x 120mm @ 1200 rpm (blue LED)
Internetverbinding Chello
Operating System WinXP Pro NL sp2 / WinXP 64 Pro
Extra UV cables, 4 x 30 cm UV lichts, UV liquid in water van waterchill set.
2 x Ergotron NeoFlex voet aan monitoren.
Logitech MOMO racingwheel.
Spire Soundpad allround.

Verwijderd

idd ik had er vroeger ook last van op mijn oude ati 9200 nu met mijn 6600 niet meer.
raar... :?

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik heb hetzelfde gesis enzo met een GeForce 6800, maar hij werkt nu al prima 3 maanden (met gesis). zal wel niet veel uitmaken!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
En daarom vermelden we specs, om dit soort misverstanden te voorkomen.

OT:
Probeer eerst eens een andere videokaart (liefst ook PCI-e) om te kijken of het ophoudt. Dan zou je eventueel je kaart om kunnen ruilen. Als je je pc kant en klaar bij de lokale pc-boer hebt gekocht (of in ieder geval de videokaart) wil hij je vast wel helpen om het probleem op te lossen.
Pagina: 1