Toon posts:

Nieuw systeem voor mijn vader.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de Pricewatch een systeem samengesteld voor mijn vader.

De pc gaat voornamelijk voor gamen (Doom3, halflife, quake 4, etc.) en videomonteren, voor de rest word hij ook nog "gewoon" gebruikt door de rest van het gezin.
De maximumprijs moet onder de 1000 euro zijn (incl. verzendkosten). En toekomstgericht, dus om makkelijk uit te bereiden.
Hier mijn pc, is het volgens jullie stabiel en goed voor mijn eisen? en past het allemaal?

Geheugen: 1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL3 (Kingston ValueRAM) € 168,51
4 reepjes maximaal in dit moederbord, en vanwege nog wat overig budget heb ik gekozen voor 2x 1Gig reepje van een goed merk, zodat ik later nog 2 kan bijprikken als dat nodig mocht zijn.

Processor: AMD Athlon 64 3700+ San Diego (S939, 2,2GHz, 1MB, Boxed) € 226,31
gewoon een goede snelle processor.

Moederbord: MSI K8N SLI Platinum, nForce4 SLI (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) €107,86
Een SLI moederbord waar ik later een 2e videokaart in kan prikken, en genoeg funcites. met een Nforce4 chip.

Videokaart: MSI GeForce 6800 GS 256MB DDR3 256bit (PCI-e, DVI) NX6800GS-TD256E €230,-
Een goede videokaart die in de toekomst misschien ondersteunt gaat worden met een broer(tje) via een SLI relatie, en gezien aan benchmarks is deze videokaart nog goed voor wat hij momenteel moet doen en heeft hij een goede prijs/prestatie verhouding.

Behuizing: Cooler Master Centurion 1 CAC-T01 (No PSU, Zwart) €39,-
Een mooie behuizing waar ik verder niks op aan te merken heb.

DVD speler: LG 16x48x GDR8163B (Zilver) €17,-

DVD brander: Philips PBDV1640B 16x (Dual-Layer, Zwart) €35,-

HDD: Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS) [b€98,96[/b]
250 GB voor software, en voor andere data heb ik nog ata133 schijven die snel genoeg zijn voor muziek en andere data. ook is dit een SATA II kaart, wat ook weer wat snelheid schijnt te schelen.

Voeding: Tagan TG380-U01, 380W (ATX) €53,40
Een goede voeding van een goed merk. Is deze voeding genoeg voor dit systeem (ook als er later een 2e 6800GS vidkaart gaat draaien?)
en heeft dit voldoende aansluitingen voor wat ik allemaal in dit systeem heb zitten, want ik zou niet weten waar ik dat moet vinden.

Het systeem kost in totaal €976,04 (zonder verzendkosten)
Is dit een systeem zonder overkill of bottleneck hardware die het stabiel en passend goed zal doen?
--
Alvast bedankt voor de hulp!

/edit: updated!

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2005 15:14 ]

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:32
Ziet d'r allemaal netjes uit, misschien moet je overwegen om socket 939 te gebruiken, 754 worden geen nieuwe CPU's meer voor gemaakt wat je uitbreidingsmogelijkheden *kan* verkleinen, al ziet 939 z'n einde ook al komen met M2 volgend jaar gok ik.

Een tijdje terug was er een nieuwspost over 'n website die 'n vergelijking had gemaakt van 'n lading CPU's in prestatie per dollar (of Canadese dollar, weet ik zo snel even niet) en volgensmij kwam de 3700+ daar behoorlijk slecht uit, je zou ook kunnen overwegen om voor 'n 3500+ te gaan (misschien 10% overclock en 't geld stoppen in 'n betere processorkoeler oid)

[ Voor 45% gewijzigd door Leftblank op 20-12-2005 16:08 . Reden: wat dingen toegevoegd ]

Verwijderd

De processor (S754) past niet op het moederbord (S939)

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 17:37

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Ik zie geen beeldscherm?

I'm not as think as you stoned I am

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11-2025
Hmmzzz zoizo moet je 2 reepjes geheugen hebben om in dual channel te draaien..
maar kijk ff hier aub ;) dan kan je beetje kijken hoe en wat.. En zelf nog wat dingetjes aanpassen wat je beter of slechter wilt etc >> Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2005

Waarom crossfire? zoizo sli is veel beter.. + als je die kaart gaat upgraden heeft het al geen nut meer om in crossfire te draaien omdat de mid end kaarten dan ongeveer even snel zijn..
Beste kan je een 7800GT kopen voor 350€ dan kan je nog echt lang vooruit..
En als je niet gaat overclocken kan je idd beter een 3500+ nemen.. alhoewel het tegenwoordig maar 20€ scheeld
Voeding imo beter een tagan voor prijs/kwaliteit/stilte
en als je geen crossfire neemt een A8N-sli ;)

[ Voor 52% gewijzigd door KappeNou op 20-12-2005 16:24 ]

>PC specs<

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alle replies tot nu toe, de processor was een domme fout, is aangepast!

Ik heb hier al een goede monitor staan dus dat hoeft niet meegerekend te worden.
en ik denk dat ik 2x512mb reepjes ga gebruiken ipv 1x1GB, is nog goedkoper ook.

ik kies voor crossfire omdat het stabieler schijnt te zijn dan SLI, en crossfire niet precies 2 identieke kaarten nodig hebben wat bij SLI wel het geval moet zijn,
Ik koop nu 1 kaart, en later nog 1.. misschien dezelfde misschien een andere. bij sli moet het precies dezelfde zijn. en de 7800GT is mij veel te duur vergeleken de rest van het systeem. en dan heb ik sowieso weinig aan SLI omdat het na het kopen van dit systeem nog lang duurt voordati k weer geld heb voor nog een 7800GT. (die misschien na die tijd net 1 chipje meer of minder is, zodat ze niet meer identiek zijn, en dus niet meer werken in SLI)

Kan iemand mij verder nog vertellen of deze videokaart nou Crossfire ondersteund?
hier staat er niks over
terwijl
hier iets anders staat

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2005 16:42 ]

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik zie nog steeds staan: S754.
S939 lijkt me een stuk beter, hiermee kan je namelijk nog een tijdje voorruit.
En Crossfire.. tja. ik wist niet eens dat je er al mobo's en kaarten voor kon kopen. Sli komt bij mij toch wat vertrouwder over maarja dat is meer je eige keuze. Nvidia is de laatste tijd toch echt de koning als het op graka's aankomt. verder een prima systeem alleen zou ik voor 2x 512 gaan ivm dual channel.

• KappeNou
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 16:37:
Ik zie nog steeds staan: S754.
S939 lijkt me een stuk beter, hiermee kan je namelijk nog een tijdje voorruit.
En Crossfire.. tja. ik wist niet eens dat je er al mobo's en kaarten voor kon kopen. Sli komt bij mij toch wat vertrouwder over maarja dat is meer je eige keuze. Nvidia is de laatste tijd toch echt de koning als het op graka's aankomt. verder een prima systeem alleen zou ik voor 2x 512 gaan ivm dual channel.
939 staat er toch in de TS? En mja er is al een tijdje een mobo voor crossfire.. Daarin tegen presteerd SLI velen malen beter..
In het midden segment is ATi als nog de baas.. (tenminste als het allemaal leverbaar is) als je over 6600's en 7800's gaat praten heb je idd gelijk :)

>PC specs<

Verwijderd

Topicstarter
het grote nadeel van sli is dat je 2 kaarten op hetzelfde moment moet kopen, want als je dit niet doet, lopo je het risico dat ze niet identiek zijn, dus net een klein chipje meer of minder of wat dan ook, en ze werken niet meer samen, en om nu 2 SLI kaarten te kopen schiet ik ook niet heel veel mee op geloof ik, want dat word of te duur, of nutteloos omdat ik dan net zo goed 1 goede kaart kan kopen.

• KappeNou
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 18:06:
het grote nadeel van sli is dat je 2 kaarten op hetzelfde moment moet kopen, want als je dit niet doet, lopo je het risico dat ze niet identiek zijn, dus net een klein chipje meer of minder of wat dan ook, en ze werken niet meer samen, en om nu 2 SLI kaarten te kopen schiet ik ook niet heel veel mee op geloof ik, want dat word of te duur, of nutteloos omdat ik dan net zo goed 1 goede kaart kan kopen.
nee hoor.. Je kan gewoon 2 verschillende merken in sli laten lopen.. Ik dacht zelfs dat het ze gelukt is om een 7800GT en GTX in sli te laten lopen.

>PC specs<

Verwijderd

Waar je wel op moet letten als je een Nvidia chipset (de NF4) gaat nemen, is dat die kans heeft om niet samen te werken met je harde schijf. Als je het moederbord vervangt, dan ga je best over naar een (duurdere) seagate of samsung.

• KappeNou
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 19:44:
Waar je wel op moet letten als je een Nvidia chipset (de NF4) gaat nemen, is dat die kans heeft om niet samen te werken met je harde schijf. Als je het moederbord vervangt, dan ga je best over naar een (duurdere) seagate of samsung.
Uhmm daarvoor heb je zoizo een patch of een andere bios. + dat is zo ver ik weet alleen met de nieuwe maxtor schijven.. Niet met WD of hitachi etc..
Verder moet je ook opletten welk geheugen (is ook verholpen met nieuwe bios dacht ik) twinmos, kingston etc is gewoon goed. (staat trouwens allemaal op de asus site waarmee die compatable is)

>PC specs<

Verwijderd

theoretisch zou het opgelost moeten zijn, maar aan de verschillende gevallen die hier te vinden zijn waar het maar niet opgelost raakt, zou ik als je het toch nieuw moet kopen er rekening mee houden. Problemen ontwijken is altijd leuker dan ze oplossen.

• KappeNou
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 19:53:
theoretisch zou het opgelost moeten zijn, maar aan de verschillende gevallen die hier te vinden zijn waar het maar niet opgelost raakt, zou ik als je het toch nieuw moet kopen er rekening mee houden. Problemen ontwijken is altijd leuker dan ze oplossen.
Mja.. niet de nieuwste maxtor kopen.. Dus gewoon een oudere of een Western Digital of een hitachi ;)
Geheugen gewoon kingston of twinmos.. dan zit je goed imo

>PC specs<

• gyjo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:23
Nou ik zou het systeem een beetje omgooien.
Die 3500+ die zou ik eruit halen en er een opteron 146 S939 instoppen vor 160 euro, met de 1mb cache. En als je er zin in hebt kun je hem ook nog een beetje overclocken :9 .
Zet er een freezer pro 64 van artic op want, geloof mij een stil systeem is echt wel belangerijk. En een sli mobo want die ati moederborden hebben nog veel bugs en sli werkt toch vaak beter, ik dacht aan iets van een asus A8N-SLI voor een 115 euro.

En die x800xl zou ook niet mijn eerste keus zijn, of geef nu 55 euro meer uit voor een 7800gt of zet er een 6800gs in. En dan kun je altijd later nog sli gaan draaien.
En voor de hardisc zou ik een Sata2 disc nemen zoals een hitachi, seagate of samsung. Ze kosten maar een paar euro meer, en ze zijn wel degelijk sneller.

Maar de voeding van zalman vindt ik wel een goede, die is lekker stil en levert ook echt 400watt, Maar om wat geld te besparen zou je kunnen gaan voor een artic cooling Silentium T met 350watt voeding. Deze is voor een latere sli opstelling wel zwak maar voor één kaart is hij stil en koelt hij perfect.

[ Voor 44% gewijzigd door gyjo op 20-12-2005 20:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke, ik ben overtuigd met het SLI, ik ga morgen aan het samenstellen van een SLI systeem, en zet de update hier zo snel mogelijk op. maar je kan dus eigenlijk 2 (niet teveel verschillende) videokaarten werkend aan elkaar koppelen, want ik heb gehoord dat ze precies identiek moeten zijn en je risico loopt dat dit niet het geval is als je later een 2e kaart koopt.

SLI-systeem, ik kom eraan!

• KappeNou
gyjo schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 20:08:
Nou ik zou het systeem een beetje omgooien.
Die 3500+ die zou ik eruit halen en er een opteron 146 S939 instoppen vor 160 euro, met de 1mb cache. En als je er zin in hebt kun je hem ook nog een beetje overclocken :9 .
Zet er een freezer pro 64 van artic op want, geloof mij een stil systeem is echt wel belangerijk. En een sli mobo want die ati moederborden hebben nog veel bugs en sli werkt toch vaak beter, ik dacht aan iets van een asus A8N-SLI voor een 115 euro.

En die x800xl zou ook niet mijn eerste keus zijn, of geef nu 55 euro meer uit voor een 7800gt of zet er een 6800gs in. En dan kun je altijd later nog sli gaan draaien.
En voor de hardisc zou ik een Sata2 disc nemen zoals een hitachi, seagate of samsung. Ze kosten maar een paar euro meer, en ze zijn wel degelijk sneller.

Maar de voeding van zalman vindt ik wel een goede, die is lekker stil en levert ook echt 400watt, Maar om wat geld te besparen zou je kunnen gaan voor een artic cooling Silentium T met 350watt voeding. Deze is voor een latere sli opstelling wel zwak maar voor één kaart is hij stil en koelt hij perfect.
Imo zalman koeler en een Tagan voeding :) Tagan komt wel beter uit testen dan zalman kwa voedingen. (niet voor niks gebruiken best veel extreme overclockers deze voedingen, zoals edie met ze ziek lian kast)
En verder is een opteron alleen leuk als je gaat overclocken imo.. Een pa die ziek overclocked :? hmmm Hokay :P
Imo gewoon een 3500+ of 3700+ en offcourse een 7800GT en anders een 6800GS als je budget wat krapper is ;)

>PC specs<

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ander moederbord gevonden, genaamd de K8N SLI Platinum, daar staan een aantal voedingseisen bij, en ik vroeg me af of deze voeding dat allemaal heeft,

• Both power connectors, JPWR1 (24 Pin) & JPWR2 (4 Pin, for CPU Power ) must be attached to this model to ensure operation of the Mainboard.
• A Power Supply of 450 watts, or above, is highly recommended for system stability.
• ATX 12V power connection should be 18A or greater.
• For this model, you must use a Power Supply which has a -5V pin supply.

want ik heb hier allemaal tabelletjes, waarvan ik niet weet wat ik waarvandaan moet lezen.

overclocken gaat sowieso niet met de pc gebeuren, dus ik hou het maar bij een 3500+ of misschien (als ik nog wat budget heb, een 3700+/3500+venice)

de startpost is ge-update of gebeurt binnen enkele minuten

• gyjo
Met die 380 wat ga je het denk ik niet redden ik heb hier jou sli systeem ingevult.
En dan kom ik toch aan 380 watt en met een piek van 450 watt dus ik zou om problemen te voorkomen er een 480 watt van tagan inhangen. Want ander moet je misschien twee keer een nieuwe voeding inzeten, en dat is zonde van het geld.

[ Voor 4% gewijzigd door gyjo op 21-12-2005 15:57 ]

• Mini Poeper
  • Laatst online: 09:21
Systeem voor je vader? Het lijkt meer een systeem voor jezelf of is je vader zo'n gamer?
Het kan, m'n pa houdt zich toch met andere dingen bezig dan gamen.

• NS_5
  • Laatst online: 18-12-2024
Strak systeem hoor!
waar je ook rekening mee moet houden is dat het gamen sneller gaat op een AMD
en video monteren op een intel (pentium4 vooral).
die verschillen zijn best groot en let er op dat als je nog een intel gaat nemen moet je natuurlijk ook een intel moederbord
k weet alleen niet of die er zijn voor crossfire :/ voor SLI wel maar die zijn weer wat duurder...

Verwijderd

Topicstarter
een AMD-tje is prima zo, ik game liever meer dan videomonteren, en ondanks het geen intel is zou het hier vast beter mee lukken dan mijn huidige (niet noemenswaardig overigens) systeem.

de voeding ga ik nog wat aanscherpen, en ik hou het bij een tagan.

ik zit momenteel ook te kijken waar ik dit het voordeligst kan kopen, het komt net iets boven de 1000 euro uit, maar dat zal niet zoveel uitmaken... waarschijlijk word het iets van salland, omdat de meeste producten van mijn 'pricewatchlijstje' daar te vinden zijn.

verder nog tips, aanmerkingen of commentaar?

• KappeNou
mja als je SLI wilt draaien raadt ik je een 2force u22 serie Tagan voeding aan van minimaal 480watt.. Deze heeft twee 12 volt rails.. En is goed geprijsd voor zo'n 80 a 90 euro

[ Voor 4% gewijzigd door KappeNou op 21-12-2005 16:33 ]

>PC specs<

Verwijderd

Topicstarter
ik ben bij salland is wezen kijken hoe duur ik uitkwam, en zit nu met een vraagje: maakt het merk van de videokaart echt uit, want ik heb hier een MSI samengesteld, en op de salland-site staat er ook eentje van gigabyte, maar dan voor 191,99 euro ipv de 236 van MSI
wat zijn nou de verschillen, naast het prijsverschil?

• gyjo
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2005 @ 16:41:
ik ben bij salland is wezen kijken hoe duur ik uitkwam, en zit nu met een vraagje: maakt het merk van de videokaart echt uit, want ik heb hier een MSI samengesteld, en op de salland-site staat er ook eentje van gigabyte, maar dan voor 191,99 euro ipv de 236 van MSI
wat zijn nou de verschillen, naast het prijsverschil?
Naar mijn mening niet, ze komen allemaal uit dezelfde fabriek, en de overclock is vaak hetzelfde. En pak gewoon die 40 euro minder, en zet daarvoor een dikkere voeding erin.

[ Voor 8% gewijzigd door gyjo op 21-12-2005 17:17 ]

• KappeNou
gyjo schreef op woensdag 21 december 2005 @ 16:58:
[...]

Naar mijn mening niet ze komen allemaal uit dezelfde fabriek, en de overclock is vaak hetzelfde.
die cpu etc komt uit de zelfde fabriek ja.. Niet de printplaat geheugen etc..

En nee tegewoordig maakt het niet meer uit welk merk je neemt.. Alleen bij de AGP 6800's waren de ene merken vaker te unlocken dan de andere.. Maar jij neemt PCI-e dus dat is niet van toepassing

>PC specs<

Verwijderd

Topicstarter
wat maakt dan dit prijsverschil van 191,99 (gigabyte) euro ipv de 236 (MSI)?

alleen de koeler? want dan kan ik er net zo goed zelf een stille op de gigabyte zetten.

of zijn chips en andere dingen ook anders?

• gyjo
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 10:40:
wat maakt dan dit prijsverschil van 191,99 (gigabyte) euro ipv de 236 (MSI)?

alleen de koeler? want dan kan ik er net zo goed zelf een stille op de gigabyte zetten.

of zijn chips en andere dingen ook anders?
Sterker nog alleen het aluminium plaatje op de koeler is anders, maar die standaart koelers maken zoiezo bakken met herrie. Ik zou er gewoon voor 25 euro een vf700cu opzetten, heb ik ook gedaan en ik heb er nog geen moment spijt van gehad :P .
En ik dacht dat de meeste kaarten geproduceert werden bij xfx en dan gedebrand werden naar andere merken kaarten, maar de chips en het geheugen is allemaal hetzelfde.

[ Voor 15% gewijzigd door gyjo op 23-12-2005 13:33 ]

• KappeNou
gyjo schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 13:31:
[...]

Sterker nog alleen het aluminium plaatje op de koeler is anders, maar die standaart koelers maken zoiezo bakken met herrie. Ik zou er gewoon voor 25 euro een vf700cu opzetten, heb ik ook gedaan en ik heb er nog geen moment spijt van gehad :P .
En ik dacht dat de meeste kaarten geproduceert werden bij xfx en dan gedebrand werden naar andere merken kaarten, maar de chips en het geheugen is allemaal hetzelfde.
iedere fabriekant krijgt gewoon de chip en het ontwerp en vervolgens maken ze zelf een printplaat en kiezen ze zelf wat voor GDDR geheugen ze erop zetten en transistors etc.
Vroeger waren sommige merken daarom ook minder betrouwbaar dan andere.. Tegenwoordig is er haast geen verschil meer :) (voorbeeldje is bv de GE die ik heb.. dat is een 6800 met een ultra printplaat, 2 molex aansluitingen, 256MB GDDR3 geheugen en een andere bios, snelste normale 6800 die er is)

[ Voor 4% gewijzigd door KappeNou op 23-12-2005 14:38 ]

>PC specs<

Pagina: 1