[XP] WSUS update Install en shutdown

Pagina: 1
Acties:

• nielsvd
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-01 15:44
Wij maken intern gebruik van WSUS om de werkstations en servers automatisch van nieuwe updates te voorzien.
Onlangs zijn alle werkstations geupgrade naar Windows XP Pro SP2. Ik heb toen ik de group policies de volgende update optie aangepast: Install Updates and Shutdown. Daarbij heb ik ook de tijd waarop op de clients dagelijks op nieuwe updates controleren teruggebracht van 16:00 uur naar 12:00 uur.

Wat is nu het geval. De updates worden om 12:00 uur netjes gechecked, maar de gebruiker krijgt niet de optie voor Install Updates and Shutdown, maar krijgt gewoon het scherm (zoals voorheen) met het verzoek de computer te herstarten. Mis ik iets? Ik wil die melding niet meer, moet ik nog een andere optie aanpassen? Volgens de documentatie zou dit zo moeten werken zonder problemen. Iemand enig idee?

• nielsvd
Ik snap het probleem al. Voorheen was ingesteld dat automatisch iedere dag om 16:00 uur de updates gedownload en geïnstalleerd moesten worden (zonder tussenkomst gebruiker). Nu is de Install en Shutdown optie geactiveerd, maar die install schedule om 16:00 uur staat nog steeds. Dit is overigens optie 4 in de betreffende keuzelijst. Weet iemand of keuze 3 (Download updates, let the user install) ook werkbaar is in deze situatie? Liever heb ik dat de updates pas zichtbaar en geïnstalleerd worden bij het afsluiten van de computer. Ik heb nu in ieder geval de schedule time van 16:00 naar 03:00 uur gezet. In dat geval zal een computer nooit meer in werktijden vragen om opniuw op te starten.

Verwijderd

Wij hebben WSUS ook net geinstalleerd, en wij hebben hetzelfde probleem... Het is dus (volgens ons) niet mogelijk om dat reboot scherm niet te krijgen... De gebruiker moet altijd handmatig het systeem rebooten na de installatie :? , en volgens ons kan het dus niet dat de updates pas geinstalleerd worden als het systeem uitgezet wordt :?.., Wij gebruiker optie 4, dan worden ze automatisch geinstalleerd om 17:00 uur... En aangezien iedereen hier rond 17:00 -17:30 uur naar huis gaat zitten ze dan maar even met het "opnieuw opstarten" schermpje... Maar het zou inderdaad makkelijker zijn als je het systeem wilt afsluiten en dat dan de update pas geinstalleerd worden, en volgens de documentatie kan het dus wel...

Sorry heb niet echt een oplossing gegeven, maar ik zit ook met dit probleem... :)

Edit: Dit las ik net in de WSUSOperationsguide van Microsoft...

"For maximum control over when your servers or clients are restarted as necessitated by an update installation, set Group Policy to Download the updates automatically and notify when they are ready to be installed, and then create a script that enables to you accept and install the updates and then restart the computer on demand".

Dus als je zelf wilt bepalen wanneer er opnieuw opgestart moet worden, dan moet je volgens microsoft optie 3 kiezen en dan een maar een script bouwen die er voor zorgt dat je zelf bepaald wanneer je opnieuw opstart... beetje vaag :?

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 11:15 ]

• nielsvd
XP SP2 biedt nieuwe mogelijkheden:

wanneer je de GPO aanpast kun je de eerste twee opties (Install updates and shut down) funtie gebruiken. De install tijd kune je dan verzetten van 17:00 uur naar bijv. 23:00 uur (maakt niet uit zolang het maar buiten kantooruren is.) De gebruiker krijgt bij het afsluiten van de pc, wanneer er updates zijn, automatisch de optie 'Install updates and shutdown' Dit werkt perfect, je moet dan wel de install tijd buiten kantooruren zetten zoals ik eerder aangaf, anders blijf je met die restart schermen zitten.