Naar buiten pingen

Pagina: 1
Acties:

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik zit met een vreemd probleem, ik draai gentoo op m'n servertje, en tot gisteren had ik geen echte problemen. Ik zit nu met het probleem dat ik niet meer bij m'n samba-shares kan, en ik kan vanuit die bak ook niet naar buiten (buiten het netwerk) pingen. Ik kan wel gewoon pingen naar bakken in m'n netwerk, en m'n bak is van buitenaf en van binnen het netwerk gewoon toegankelijk met ssh. Ik gok dat die samba-problemen ook te maken hebben met het feit dat ik niet naar buiten kan pingen.

Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Ik krijg wel gewoon een ip-adres via DHCP, dat gaat allemaal prima en ik heb me de laatste tijd ook niet bezig gehouden met nieuwe pakketten installeren of firewalls bouwen in m'n netwerk.

update
Zonder er iets voor gedaan te hebben, lijkt samba nu weer te werken.

[ Voor 11% gewijzigd door chris op 27-12-2005 17:12 ]

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11-2025

RagaBaSH

Huttenbouwer

hoe ziet je netwerk topologie eruit?
wat gebeurd er als je wel gaat pingen? timeouts? of connection refused?
wat zeggen je logs?
iets meer details in je probeel helpen.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• chris
M'n netwerk hangt aan een modem die ook dhcp e.d. regelt. Ik krijg een IP-adres dat meteen intern en extern is. Ik krijg timeouts, geen connection refused. Ik kan wel dns-adressen resolven, maar als ik ga pingen krijg ik timeouts.

In m'n sambalog verschijnt niet, waar kan ik het beste zoeken voor logs van het opstarten of logs over m'n netwerk?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

wat voor een route tabel heb je?

syslog?

/var/log/messages dus.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Misschien was de DNS server die je gebruikt tijdelijk down en heb je geen secondary servers in je /etc/nameserver staan?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• chris
Boudewijn: ik heb geen routetabel volgens mij, tenminste: ik heb geen idee wat het is. /var/log/messages bestaat niet.

Confusion: ik kan dus wel resolven, dus van hostnaam naar ip, maar ik kan niet pingen. Ook niet als ik handmatig een IP-adres invoer.

• RagaBaSH
  • Laatst online: 27-11-2025

RagaBaSH

Huttenbouwer

dus als ik het goed heb heb je op je server 1 IP, wat ook direct een internet (WAN) IP is (dus geen 192.168.x.x of ander intern only IP).
In dit geval is het erg belangrijk hoe je netwerk geroute is. dit houdt in welke route je server kiest om bij z'n eindbestemming te komen.
als hij gaat zoeken naar tweakers.net op het interne netwerk zal hij niet ver komen zeg maar.
Waarom heb je geen scheiding tussen intern en extern? of hebben al jouw PC's een extern IP (kan ook, maar dan is er niet meer te spreken van een intern netwerk).
Ik verwacht dat je in je netwerkopzet het probleem en de oplossing moet zoeken.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• chris
Al m'n PC's hebben een extern IP, maar ik kan dus alleen de PC's pingen binnen het netwerk. M'n ip is x.x.x.117, m'n andere bak is 118, en ik kan vanaf 117 dus niet 118 pingen. Het heeft ook altijd gewoon gewerkt, alleen werkt het nu opeens niet meer. Misschien is de switch kapot, m'n huisgenoten hadden ook al netwerkproblemen. Maar ik vind het zo vreemd dat ik wel extern benaderd kan worden, maar zelf niet externe dingen kan benaderen.

• JeroenE
  • Niet online
Misschien is de switch kapot, m'n huisgenoten hadden ook al netwerkproblemen.
Welke switch? Je had je PC's toch gelijk op het modem aangesloten? Zit er in je "modem" ook een firewall oid? Misschien hebben je huisgenoten de firewall van het modem 'verbeterd' ;)
Maar ik vind het zo vreemd dat ik wel extern benaderd kan worden, maar zelf niet externe dingen kan benaderen.
Als men van buiten op je server kan komen dan kan je van je server ook naar buiten (anders krijg je natuurlijk geen output te zien aan de buitenkant). Kan je behalve pingen wel andere zaken (browsen, ftp'en, ssh etc)?

Maar als er meer mensen last van netwerk problemen hebben zal het wel niet aan jouw NOS liggen, dus wellicht meer wat voor Network Troubleshooting.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Gaat je verbinding naar buiten toevallig via pppoe en een Access Concentrator? Want in dat geval kan het zijn dat iemand op het netwerk een verkeerd geconfigureerde XP bak heeft, die ook als AC optreedt. Waarom dat samba op het interne netwerk zou beinvloeden weet ik niet though.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• chris
Het werkt nog steeds niet :)

Een wat duidelijkere beschrijving van de situatie: we zitten op internet met een modem die tegelijkertijd dhcp-server is. We hebben 8 ip-adressen, die ook meteen externe adressen zijn. Ik heb nu m'n laptop op .118 en m'n server op .117 hangen. Intern werkt alles perfect. Ik kan m'n server pingen, ssh'en, via samba benaderen, enzovoorts. Ik kan ook vanaf m'n laptop naar buiten pingen, maar ik kan dus niet vanaf m'n server naar buiten pingen. M'n server heeft het goede ip-adres, en als ik route -n doe zie ik daar ook het ip-adres van m'n modem als gateway voor 0.0.0.0.

Als ik vervolgens hosts wil gaan pingen, dan resolved 'ie het ip-adres, maar krijg ik 100% packet loss. Ik heb op m'n modem geen firewall-iets geinstalleerd, en op m'n server ook niet. Bij ifconfig ziet alles er ook goed uit. Heeft iemand enig idee? Desnoods een schop naar Network Troubleshooting.

Ik kan ook niet als ik handmatig de ip-adressen invoer buiten m'n netwerk pingen.

[ Voor 9% gewijzigd door chris op 27-12-2005 16:44 ]

Pagina: 1