Toon posts:

Digitaal of analoog geluid?

Pagina: 1
Acties:
  • 77 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Op het moment beschik ik over een trust 4000p 5.1 speakersetje. Aangezien ik dit een ietswat 'licht' setje vind, zou ik jullie om raad willen vragen. Ik zat er namelijk aan te denken een z5500 van logitech aan te schaffen. Nu kost dat redelijk veel geld, en vraag ik me af of het dat wel waard is. Desbetreffende set is digitaal, maar maakt dat nu echt veel verschil met analoog geluid? Een vriend van me heeft een z680 analoog aangesloten, en zegt dat het niet zoveel uitmaakt, maar dat het er meer om gaat of je geluidskaart EAX ondersteunt. Ik beschik over een onboard ALC 850 (met 7.1 analoog en COAX en optisch digitaal). Zou dit bijvoorbeeld in combinatie met de Z5500 iets moois opleveren?
Alvast bedankt voor jullie tips.
Giespi

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Hangt natuurlijk ook een beetje van de geluidskaart af. Ik zou alleen een EAX kaart kopen als je echt spellen wilt spelen. Als 't voor muziek is en dergelijke zou ik Creative vermijden. Verder heb ik goede ervaringen met Logitech, maar ik moet zeggen dat ik geen expert ben op 't gebied van geluid, en ook geen ervaringen heb met het verschil tussen analoog of digitaal.

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Digitaal aansluiten is eigenlijk alleen handig als je geluid van je dvd's zoals Dolby Digital digitaal wil doorgeven aan zo'n speakerset, mits het een decoder heeft. Voor spellen is het juist niet zo handig omdat het dan alleen stereo kan doorgeven. Ik zou dus zo'n speakerset in ieder geval analoog aansluiten en eventueel digitaal voor je films als die mogelijkheid bestaat.

Bij een onboardgeluidskaart zoals jij hebt zou het kunnen zijn dat de digitaal-analoog converters ervan minder zijn dan die van een externe zoals een receiver of de speakerset. Maar bij dat Logitechsetje zal het verschil denk ik niet hoorbaar zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp is EAX en analoog geluid beter voor games, en digitaal geluid beter voor DVD's?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

De vragen die je hier stelt, zijn allemaal beantwoord in de FAQ van dit forum. Lees die anders even door:
AV FAQ; Veelgestelde vragen

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Dit topic is gesloten.