Toon posts:

Water of lucht?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey

al enige tijd zit ik met een hete barton in mijn pc. Idle (winamp, surfen e.d) komt de heethoofd rond de 47 graden (diode) en 38 graden (bij de socket) aldus motherboard monitor. En dit wil ik wel geloven, zodra ik een tijd aan het gamen ben, wil hij nog wel es vastlopen. Of rare bewegingen maken tijdens het gamen. Mijn ervaring zegt dan, dat de proc op het randje van labiliteit zit. 8)7

Nu loopt alles op 10.5 x 200... van het zomer liep het harder op 11.5 x 200, dat terwijl het dan warmer is.

Ik heb een Sp-97 met een goede fan erop. Dat is toch een goede koeler zou je zeggen... :+

Nu wil ik wat anders... alleen... zijn er nog wel goede luchtkoelers voor een socket A amd?

Of moet ik dan overstappen op waterkoeling...

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-02 22:50
Heb je zelf al gekeken?

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Verwijderd

jah. 1 blok koper. moet goed genoeg zijn. met 3 heatpipes. zou je eens andere koel pasta proberen ?
beter ventilatie in je kast misschien.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er vorige week nog nieuwe artic silver 5 op gedaan.

Temperatuur in mijn kast is rond de 20 graden (lian li windtunnel)

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Check deze eens:
Tweakers.net Pricewatch;
MyCom;
Komplett.

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-01 21:51
1 ding: goedkope waterkoeling is vaak duurder en presteert slechter dan goede luchtkoeling.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ik ga er voor het gemak even van uit dat het een Desktop Barton 2500+ betreft.
Even voor de duidelijkheid: deze wordt op 10,5x200 (standaard Vcore?) 47°C met een SP-97?
In dat geval verbruikt hij 78 Watt.

Mijn XP-M 2500+ verbruikt op 10x250 met 1,85v bijna 100 Watt en wordt (gekoeld door tevens een SP-97) maximaal zo'n 55°C. Dit komt neer op een warmteweerstand van 0,55°C/W voor de SP-97.
In jouw geval (78 Watt) zou je dus een temperatuur kunnen verwachten van rond de 43°C.
Lijkt er dus op dat je iets niet goed hebt gedaan bij het monteren, zoals bijvoorbeeld onvoldoende/overmatig/verkeerde koelpasta.

Desondanks denk ik niet dat je bij vastlopers meteen aan de warmte van je processor moet denken.
Eerder zit het dan bijvoorbeeld in de voeding, geheugen of iets anders.
Als het de CPU wèl zou zijn geeft hij dus fouten bij relatief lage temperaturen en zal ook waterkoeling niet helpen aangezien er dan simpelweg iets fysiek niet in orde is.

Je zou ook eens een paar benches kunnen draaien (Memtest, SuperPI, Prime) om een aantal oorzaken uit te kunnen sluiten. Post ook nog even je volledige specs (voeding, etc.) :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rone op 20-12-2005 11:18 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

apart of je tempmeters hebben een afwijking naar boven ofzo. Ik had een sp-97op mijn barton 2500+ deze was in combinatie met een 92 mm enermax op 7v. idle temp kwam op een graad op 30-35 d8 ik. Ben later wel overgestapt op watercooling die hier nog steeds op de plank ligt.

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:35
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 10:40:
al enige tijd zit ik met een hete barton in mijn pc. Idle (winamp, surfen e.d) komt de heethoofd rond de 47 graden (diode) en 38 graden (bij de socket) aldus motherboard monitor.

Mijn ervaring zegt dan, dat de proc op het randje van labiliteit zit. 8)7
Denk dat dit weinig of niets met je CPU te maken heeft. Lijkt mij eerder dat een moederbord niet helemaal lekker functioneerd, of een VGAkaart. Kan zelfs aan je software (drivers) liggen :X

47 graden moet geen enkel probleem zijn voor zon procje. Wat is de temp full stress? Onder de 65 graden loopt hij niet vast op de CPU denkik. En loopt hij _nooit_ vast als je hem normaal laat lopen?

Love Hardware!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Lezen is een vak apart, beschouw deze post maar als niet-gepost :)

[ Voor 79% gewijzigd door domi235 op 20-12-2005 12:09 ]

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Verwijderd

Topicstarter
Heb up to date drivers... Mijn specs staan onder. Heb net alles geontrolleerd, alles zit goed... Artic Silver 5 is niet slecht me dunkt.

Mijn voeding is een Realtech 430 (uit t hoofd)

Kan het een virusje zijn oid?

heb ne ad-aware, en norton er over heen gegooid. Kan niets vindne, ook in het register niets mis...

Nieuwe install xp? :'(

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:22
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 17:53:
Heb up to date drivers... Mijn specs staan onder. Heb net alles geontrolleerd, alles zit goed... Artic Silver 5 is niet slecht me dunkt.

Mijn voeding is een Realtech 430 (uit t hoofd)

Kan het een virusje zijn oid?

heb ne ad-aware, en norton er over heen gegooid. Kan niets vindne, ook in het register niets mis...

Nieuwe install xp? :'(
Draai dan ook met Mircorosft antispyware (www.microsoft.com) en Etrust antivirus niet met die andere troep ;) Daarna ook even ccleaner erover. http://www.filehippo.com/...6003c32ab81f3752901ef292/

[ Voor 17% gewijzigd door STIMPPYYY op 20-12-2005 18:59 ]

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-01 21:19
Hoe heb je de koelpasta op je processor gedaan?

Het beste is om een klein rijstkorreltje in het midden van de core/heatspreader te leggen en het door het gewicht van de koeler uit te laten spreiden.

Maar aangezien je een athlon xp hebt..en as5 geleid...Zou ik dat maar neit doen en het normaal uitspreiden :P

Maak je core & onderkant van je hsf eens schoon met wat wasbenzine, probeer nu eens andere koelpasta.

Ik heb het hier ook wel gehad dat mijn as5 (na op een plankje gelegen te hebben) na een week niet meer goed was :/

Was met mijn vorige as5 ook al zo, spul gebruikt wat zalman standaard meelerd met hun heatsinks gebruikt en mijn temps waren veeeeeeel lager ;)

Controleer de koelpasta dus :)

[ Voor 13% gewijzigd door Ubernerd op 20-12-2005 19:38 ]

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Ubernerd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 19:37:
Het beste is om een klein rijstkorreltje in het midden van de core/heatspreader te leggen en het door het gewicht van de koeler uit te laten spreiden.
Door het gewicht van de koeler? heb je dit zelf al eens geprobeerd?
Ik kan me niet voorstellen dat je dan je koelpaste goed verdeeld over je cpu krijgt...

[Specs]

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:59

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

niet door het gewicht van de koeler, gewoon zelf erop drukken en vastschroeven.
Koop een Big Typhoon met evt een iets snellere /langzamere fan dat is de keus tussen stilte/performance...
Ieder zijn ding dus. Weinig waterkoelers zijn nou echt stiller als een BT als je niet te veel betaald...

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet hoe het werkt ;) maar toch bedankt...

Ik zal die prog's ff proberen :)
Pagina: 1