Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 22:24
Ik mijn nieuwe huisje probeer ik al een avondje mijn telefoon werkende te krijgen. Aangezien de vorige bewoner wat heeft lopen beunen met tweede aansluiting heb ik alles maar eens losgemaakt om het opnieuw aan te sluiten.

Op mijn vermoedelijke isra punt komt een dikke blauwe kabel uit de muur. Hierin zitten getwiste pairs van blauw, rood, groen, geel. Deze waren totaal niet gestript of zelfs maar aangesloten. Daarnaast zitten er nog 2 pairs van zwart en blank en van wit en blank en dan nog een wat dikkere grijze (aarde?) draad.

Ik heb geprobeerd met blauw en rood op a en b contact te krijgen maar ik krijg geen kiestoon, dit geldt voor elke combinatie van blauw en rood inclusief pairs. Of heb ik een rare aansluiting en is het toch iets met zwart danwel wit? Of is het toch iets met die twisted pairs van rood en blauw?

De search en de faq hielpen mij niet echt verder (behalve dan dat het normaal gesproken blauw en rood is). Het lijkt wel of de kpn in elk huis alles met een andere kleur aanlegt.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-11 12:36

SeatRider

Hips don't lie

Groen en geel werd vroeger gebruikt voor het belsignaal, maar tegenwoordig niet meer dus die gebruikt KPN nog wel eens voor een tweede lijn. Misschien had de vorige bewoner twee lijnen en heeft KPN op deze tweede lijn jouw signaal gezet?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-11 09:40
Verder is het handig om te weten dat als je een verkeerd signaal naar de centrale stuurt (kortsluiting of iets anders vreemds), de centrale je uit veiligheid voor een paar minuten afsluit.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:31

Dido

heforshe

VisaRider schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 10:22:
Groen en geel werd vroeger gebruikt voor het belsignaal, maar tegenwoordig niet meer dus die gebruikt KPN nog wel eens voor een tweede lijn. Misschien had de vorige bewoner twee lijnen en heeft KPN op deze tweede lijn jouw signaal gezet?
Zou goed kunnen. Die situatie heb ik ook, omdat ik een tweede lijn heb aangevraagd en de eerste heb opgezegd. (ivm ADSL overstap)

Wat betekent mijn avatar?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26
Als blauw, rood, groen en geel niet zaten aangesloten, en je voorganger wel telefonie had, lijkt het me niet dat je hier signaal op krijgt :P Je telefoonlijn zal dus binnenkomen op een combinatie van zwart / wit / blank /grijs lijkt me :)

Hoe het in de kabel zelf en dus in de ISRA zelf aangesloten zit is black voodoo, daar hoor je ook helemaal niet aan te komen want dat deel is van KPN. In het isra (het deel dat je wel makkelijk en zonder sloopwerk open krijgt :P ) kun je zelf draadjes schroeven / klemmen / RJ11 stekkertjes steken (net welke versie (en hoe groot) je hebt, en DAAR wordt vaak blauw/rood gebruikt.

De belangrijkste vraag: Hoe ZAT het? Zet het (eventueel beter afgewerkt en zo) weer net zo terug en je hebt weer telefonie.

Schrijf ALTIJD op hoe het zat voordat je het loshaalt. Er komen bij ons op het werk af en toe mensen voor een klok voor een wasmachine (150 draadjes of zo), die geven we me, en een half urtje later staan ze weer op de stoep of wel toevallig ook het schema hebben om hem weer aan te sluiten :X Als je iets losmaakt met de bedoeling het naderhand weer vast te zetten, ZORG DAT JE WEET HOE :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:46

paQ

net zo lang meten totdat het werkt...
wat zit erop... 50 V oid?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Verwijderd

Normaliter zou de eerste aansluiting transparant/wit moeten zijn de tweede aansluiting is transparant/zwart.. Dit is een huiskabelnet STAPN58 TFN-DRO
Dit werd vanaf 1958 tot 1969 toegepast, op deze manier was het mogelijk om in elke woning een telefoon-hoog niveau draadomroep en nog een 2e aansluiting te maken..

via de search me eigen bericht teruggevonden

Verwijderd

48 v gelijkspanning, je kunt 0800-0407 bellen om gratis een IsRa test te laten doen,
voor hetzelfde geld zit het mis in de kabelkast in jouw straat

Oranje en wit zijn normaal het reserve aderpaar, in jouw geval waarschijnlijk geel en wit

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2005 13:27 ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Oudere ISRA punten kom je kabels tegen als grijs bijvoorbeeld. Grote kans dat het grijs en wit is samen dan. Je hebt ook meer kabeltjes dan 4 dan.

Je kan ook gewoon alle combinaties proberen of je een kiestoon krijgt ;)

[ Voor 22% gewijzigd door bjck op 20-12-2005 18:20 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• mca2
Hierbij dan maar de afloop van het verhaal.

Eerst met een multimeter vastgesteld dat er op zwart/blank toch 50V leek te staan. Wel was het zo dat ik maar kort 50V mat, het voltage leek tijdens de meting weg te zakken. Dus zwart/blank maar aangesloten maar nogsteeds geen kiestoon.

Toon de storingsdienst vd KPN gebeld: ik heb hier 14 draadjes uit de muur hangen en weet niet zeker welke ik aan moet sluiten, en ik lijk nergens kiestoon op te krijgen.

Dit was dus de verkeerde vraag want:
Ah ok, momentje.... ja, ik verbind u evendoor met klantenservice dan kunt u een nieuwe wandcontactdoos bestellen.

Toen ik uitlegde dat ik alle onderdelen nog had maar alleen niet zeker wist hoe het aan te sluiten werd ik doorverbonden (met?):
Ik snap uw probleem maar een monteur langssturen zal lang duren, deze kan pas halverwege januari. Maar je kan ook de storingsdienstmonteur proberen te strikken, als hij in een goede bui is wil hij het misschien wel aansluiten. Gewoon de storingsdienst bellen en zeggen dat je problemen hebt met de binnenleiding.

Dus de storingsdienst maar weer gebeld en nog voordat ik echt wat kon zeggen zei hij dat ze eerst mijn lijn wel eens zouden door meten. En ja bingo: fout in de centrale.

Gister werd ik dan ook gebeld op mijn vaste nummer door de monteur. Het werkt dus weer. Er zat een draadbreuk in de centrale. Ook voor de zekerheid maar even gevraagd of ik op stapn58 zat. En dat was gelukkig niet het geval (anders zo lullig voor je ADSL2+ WO aansluiting). Kortom, de kleuren en het aantal (13!) draadjes zegt weinig over je aansluiting.

Bedankt voor de tips en verklaringen. En ja Paul, je hebt helemaal gelijk en normaal doe ik dat wel maar soms heb ook ik wel eens een blackout.

Verwijderd

mca2 schreef op donderdag 22 december 2005 @ 11:02:
Ook voor de zekerheid maar even gevraagd of ik op stapn58 zat. En dat was gelukkig niet het geval (anders zo lullig voor je ADSL2+ WO aansluiting). Kortom, de kleuren en het aantal (13!) draadjes zegt weinig over je aansluiting.
Het stapn58 net kom je ook niet meer tegen, maar de inpandige verdeler en bekabeling naar je ISRA punt zijn nog wel van het soort stapn58 ;)

• mca2
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 14:01:
[...]

Het stapn58 net kom je ook niet meer tegen, maar de inpandige verdeler en bekabeling naar je ISRA punt zijn nog wel van het soort stapn58 ;)
Hmm, in hoeverre zou die die stapn58 bekabeling en verdeler dan nog van nadelige invloed kunnen zijn op een eventele ADSL aansluiting? En vanuit gaande dat de bekabeling verder wel goed is? Deze ziet er namelijk wel "fris en fruitig" uit.

Verwijderd

mca2 schreef op donderdag 22 december 2005 @ 14:48:
[...]

Hmm, in hoeverre zou die die stapn58 bekabeling en verdeler dan nog van nadelige invloed kunnen zijn op een eventele ADSL aansluiting? En vanuit gaande dat de bekabeling verder wel goed is? Deze ziet er namelijk wel "fris en fruitig" uit.
Heeft geen/weinig invloed, bekabeling is van prima kwaliteit.
Het is in principe ook maar een klein stukje, veelal vanuit kelder naar woonkamer...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 15:15 ]

Pagina: 1