[2K3] Netwerk Printers en SBS

Pagina: 1
Acties:
  • 65 views sinds 30-01-2008

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024
Ik zit met een vraagje. Mijn stagebedrijf is bezig met de aanleg van een complete infrastructuur bij een ander bedrijf. Zo hebben wij een serverkast geplaatst en daarin ook een hele mooi server met Windows 2003 Small Business Server erop.

Inmiddels zijn we al zover dat we gebruikers hebben aangemaakt en dergelijken. Nu zijn we bezig met het gehele printer verhaal. Afgelopen week zijn door Xerox twee netwerkprinters opgeleverd (van die grote) en nu aan ons de taak om te zorgen voor het volgende:

Een gebruiker meldt zich voor de eerste keer op die computer aan met zijn user/pass en automatisch worden die computer en de printer met elkaar verbonden en worden de drivers van de server gedownload.

Is dit mogelijk, en zo ja, hoe?

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:23
Ik zit met een vraagje. Mijn stagebedrijf is bezig met de aanleg van een complete infrastructuur bij een ander bedrijf. Zo hebben wij een serverkast geplaatst en daarin ook een hele mooi server met Windows 2003 Small Business Server erop.

Een gebruiker meldt zich voor de eerste keer op die computer aan met zijn user/pass en automatisch worden die computer en de printer met elkaar verbonden en worden de drivers van de server gedownload.
Hmm dit klinkt als wij nu je stage opdracht aan het uitwerken zijn.
Is dit mogelijk, en zo ja, hoe?
Ja, en dit is diverse malen voor gekomen op GOT, Tipje gebruik de search eens met [search=Printer installeren]. Deze topic staan alleen niet in PNS, maar een SA of WOS.

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-04 14:42

-TAZZ-

X

www.google.nl -> search: kix addprinterconnection

• X-G
Oke ik begrijp nu gedeeltelijk hoe het addprinterconnection principe werkt.
Meldt iemand zich aan op een PC maakt ie automatisch connectie met de printers, dus hoeft men niet meer handmatig de printer te verbinden door de windows share van de server te bezoeken.

Ok, dat is te maken, aan de andere kant vraag ik me af hoe het dan met drivers zit. Stel ik ga langs iedere PC en installeer een keer de driver op een administrator account, zouden dan als er andere mensen via die pc in het domein willen opereren nog altijd de drivers nodig hebben, of zouden deze vanzelf worden gevonden daar deze al geïnstalleerd is op de pc?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-04 18:02

Equator

Crew Council

#whisky #barista

X-G schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 10:44:
Oke ik begrijp nu gedeeltelijk hoe het addprinterconnection principe werkt.
Meldt iemand zich aan op een PC maakt ie automatisch connectie met de printers, dus hoeft men niet meer handmatig de printer te verbinden door de windows share van de server te bezoeken.

Ok, dat is te maken, aan de andere kant vraag ik me af hoe het dan met drivers zit. Stel ik ga langs iedere PC en installeer een keer de driver op een administrator account, zouden dan als er andere mensen via die pc in het domein willen opereren nog altijd de drivers nodig hebben, of zouden deze vanzelf worden gevonden daar deze al geïnstalleerd is op de pc?
Lees je zelf eerst een in in het gehele NT printer verhaal..
Er worden niet echt drivers meer gedownload op NT(4, 5, 5.1) workstations. Hooguit wat visuele dingen die de gebruiker moet zien.
Je print een file naar de printspooler van de server die het met jouw settings door de driver heenhaalt. Daarna wordt hij naar de printer zelf verstuurd.

Op het moment dat jij op welka manier dan ook een printer koppelt wordt die verbinding gemaakt en eventuele zaken die nodig zijn op de client worden gekopieerd.
Die mag een gewone gebruiker standaard doen dus hoef je geen gekke permissies voor in te stellen.

Manieren om de printer standaard te installeren zijn er legio, zoals al eerder opgemerkt.
Zelf ben ik een voorstander van vbscript en het Wscript.Network object.

Er zijn (vooral de laatste tijd) nogal wat manieren langsgekomen op GoT:
[search=gpo add printer default] moet je waarschijnlijk wel verder kunnen helpen.

Sterker nog: De eerste 6 hits zou ik eens naar kijken ;)

• X-G
Oke, dat ook uitgevonden:

Op een client PC naar:

\\servernaam\Printers en Faxapparten

Dan selecteer je de betreffende printer, rechtermuisknop -> Delen...
Dan kun je in dat window een extra stuurprogramma installeren, welke bij connectie naar de printer meteen zal worden gedownload, geinstalleerd en gebruikt door een client PC.

Laatste deel om dit werkend te krijgen is met een werkend script op de proppen te komen, zelf zat ik dan te denken aan:
code:
1
2
3
4
Set WshNetwork = CreateObject("WScript.Network")

WshNetwork.AddPrinterConnection "LPT1", "\\servernaam\printernaam"
WshNetwork.SetDefaultPrinter "printernaam"

Ok, als die code goed is tot daar aan toe, maar waar moet ik een dergelijke code invullen om te zorgen dat dat werkt bij een bepaalde gebruiker (of gebruikersgroep)?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:23
Login scripts, GPO's?

Probeer zelf eens wat te vinden op Internet?

• X-G
Ja oke, standaard zit bij iedere gebruiker het SBS_LOGIN_SCRIPT.bat verbonden als loginscript.

Kan ik daarin gewoon de bovenstaande code pasten, of moet ik een printer.vbs aanmaken met bovenstaande code en die daarna linken met het SBS_LOGIN_SCRIPT middels het
code:
1
cscript \\serv0\netlogon\printer.vbs

commando?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 15:44
Ik vind het sowieso vreemd dat we nog steeds zelf scriptjes moeten schrijven hiervoor. Zouden we niet beter gewoon een ADM template kunnen maken waarmee we die printers kunnen configureren middels een group policy?

• X-G
Ja ergens heb je gelijk DJLuc. Het moet in principe gewoon een optie zijn bij het aangeven van de eigenschappen van een user.
Overigens zie ik wel bij de optie 'Omgeving' binnen dat venster staan:
Clientprinter bij aanmelden verbinden én
Hoofdprinter van client als standaardprinter instellen.

Zouden dat niet die optie's moeten zijn toevallig?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-04 09:15

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zie alle genoemde tips, de rest mag je zelf opzoeken.
We gaan hier niet jou werk zitten doen, zeker niet als het ook nog eens werk is waarvan de bedoeling is dat je er iets van opsteekt.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.