Ik heb een computer (moederbord) met een coaxiale SPDIF output (achterkant). Nu wil ik liever een optische output. Ik heb een speciaal Asus SPDIF bracket weten te vinden. En in manuals lijk ik die met wat knutsel werk gewoon te kunnen gebruiken. Zo’n bracket heeft een coaxiale en optische output en wat elektronica op de print. Er gaan 3 aders in; SPDIF, 5 volt en GND. ‘Normaal’ wordt deze bracket middels een 3aderige kabel en connector aangesloten op een header op het moederbord. (Zie afbeeldingen) .

Zo’n header heb ik dus niet op mijn moederbord, maar ik heb de SPDIF pool/pin en de aarde/gnd van de coaxiale uitgang gepakt, daar 5 volt rechtstreeks van de voeding bijgestopt, maar je raadt het al; het werkt niet. Zou de SPDIF van een coaxiale uitgang dan iets heel anders zijn dan de SPDIF uit op een Asus moederbord? Ik kan me het nauwelijks voorstellen.
Van de optische uitgang gaat zelfs niet eens de LED branden.
Als ik de bracket op mijn wijze aansluit, doet de dan verkregen extra coax SPDIF uit het nl. wel, dus er komt wel degelijk signaal in.

Zo’n header heb ik dus niet op mijn moederbord, maar ik heb de SPDIF pool/pin en de aarde/gnd van de coaxiale uitgang gepakt, daar 5 volt rechtstreeks van de voeding bijgestopt, maar je raadt het al; het werkt niet. Zou de SPDIF van een coaxiale uitgang dan iets heel anders zijn dan de SPDIF uit op een Asus moederbord? Ik kan me het nauwelijks voorstellen.
Van de optische uitgang gaat zelfs niet eens de LED branden.
Als ik de bracket op mijn wijze aansluit, doet de dan verkregen extra coax SPDIF uit het nl. wel, dus er komt wel degelijk signaal in.