[testcase] Een dagje ardennen..

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:09
Om de aankoop van m'n nieuwe lens te vieren en deze eens lekker uit te proberen heb ik hem maar eens meegenomen op een tripje naar de ardennen. Hier een kleine selectie :)

Afbeeldingslocatie: http://www.vanloo.org/fotos/test6-thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.vanloo.org/fotos/test3-thumb.jpg

#3 (van deze krijg ik de kleuren maar niet zoals ik wil, grmbl..)
Afbeeldingslocatie: http://www.vanloo.org/fotos/test4-thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.vanloo.org/fotos/test2-thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.vanloo.org/fotos/test1-thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.vanloo.org/fotos/test5-thumb.jpg

alle foto's gemaakt met canon 350d en canon ef 17-40L.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 09:46
5 en 6 spreken echt aan. 5 is gewoon extreem mysterieus. Bij 6 zou je wel wat kunnen croppen, het achterwerk van dat paard(rechts) stoort wat. Ook denk ik dat 5 en 6 mss een tikkeltje onderbelicht zijn.
De rest is niet bepaald speciaal te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-10 19:24
Ik had meer verwacht aangezien je een 350D + 17-40 hebt.
De composities zijn niet sterk en de luchten komen ook niet zo mooi uit (behalve bij foto 5). Met wat nabewerking komen er een stuk betere resultaten uit lijkt mij zo :)

[ Voor 104% gewijzigd door Nielsracing op 20-12-2005 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
5 lijkt net een render uit max oid... die bomen zien er echt te cool uit!!
5 en 6 zijn na mijn inzicht oko het beste!

6 moet idd gecropt worden, ik zou dat paaltje er zeker niet meer op doen, sowieso is dat storend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
jvvv schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 00:58:
5 en 6 spreken echt aan. 5 is gewoon extreem mysterieus. Bij 6 zou je wel wat kunnen croppen, het achterwerk van dat paard(rechts) stoort wat. Ook denk ik dat 5 en 6 mss een tikkeltje onderbelicht zijn.
De rest is niet bepaald speciaal te noemen.
:D ik had dat achterwerk van dat paard helemaal niet gezien.. hmm toch eens wat aan doen. Ook dat ene paaltje helemaal bovenop de heuvel stoort me, net zoals het prikkeldraad.. binnenkort eens photoshoppen..

Ik moet sowieso nog meer doen aan nabewerking, eigenlijk heb ik alleen #5 echt nabewerkt (it shows)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 20:25
#5 is echt cool! Mooie lucht, met wat soepwerk is daar nog veel meer uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
#5, damnnn.... hele mooie foto! veel groen wat eruit springt en die bomen precies in een goeie rij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:38

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Vind de eerste 3 foto's niet echt scherp.. Wel jammer..

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Angeloonie schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 09:24:
Vind de eerste 3 foto's niet echt scherp.. Wel jammer..
Inderdaad, wat is hiermee gebeurd? Geen USM gedaan, scherpte tijdens het resizen vernaggelt. Met name de eerste is gewoon flink onscherp helaas.

De eerste drie kunnen me niet zo bekoren, de laatste paar echter wel. Very nicely done :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:02

steveman

Comfortabel ten onder

5! Wat een ontzettend mooie plaat is dat zeg!!

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-10 12:54

wiewatwaar

whatever

Tja, zo zie je maar weer dat je met de beste lenzen nog matige foto's kan maken. Het beste wat ik kan bedenken is dat de foto's scherp zijn, maar verder...

Leuk, drie ruggen in het midden, heel klein op een héél lange foto. Naar het onderwerp moeten we maar raden. Het pad? Snij dan de bomen af. De bomen? Snij dan het pad klein. De wandelaars? Ren dan de groep voorbij zodat er wat beeldvulling en vooral gezichten op komen.

Mooie kleuren. Het blijft een mooi gezicht maar op de foto komt het nooit over. (Ik heb er nog heel wat in een la liggen) Mede door de plaatsing in het midden komt hij saai over.

Niet eens echt scherp. Investeer eens in een goed statief. Maak bij dit soort moeilijke opnamen een belichtingstrap. Je ogen kunnen tenslotte veel meer contrast aan dan een camera. Voorts is ook hier de uitsnede ronduit saai.

Een sfeervolle tegenlichtopname. Helaas moeten we maar raden wat er staat te dampen want de vlakken zijn dichtgelopen. Inflitsen had het raadsel op kunnen lossen of zorg dat de contouren te herkennen zijn.

Weinig echt verkeerd behalve dat het zo vreselijk standaard is. Bij een ondergaande zon komt de hoeveelheid licht voor het wolkendek eindelijk overeen met die van het land en in de volautomaat krijg je nog een goed belichte opname, Echt scherp ziet het er echter niet uit en ook het lijnenspel is te warrig waardoor je als kijker toch blijft zoeken naar een rustpunt.

Ook hier had inflitsen geholpen de schaduwen te doortekenen. Verder kijk je vooral naar die paal in de verte die meer aandacht trekt dan het linkerbeest. Weghalen, die paal! Door je camerastandpunt hangen die nekken ook nog eens tegen de horizon aan waardoor de vorm nog verder verdwijnt. Je was beter even door de knieën gegaan. En snij die overbodige, en te lichte wolken maar gewoon weg. Die kont rechts hoeven we het niet meer over te hebben. ook weg ermee.

Probeer eens bij het maken van een foto aan dit rijtje te denken:
1 Bepaal je onderwerp (en vooral, wat moet er niet op)
2 Bedenk of je je onderwerp door een camerastandpunt of door scherpte(on)diepte isoleert
3 Controleer op storende achtergronden (hoge contrasten, felle kleuren, drukke vormen, kortom, alles wat afleid)
4 Kies je belichting zo dat je onderwerp er goed op staat. Vooral bij tegenlicht gaan je zonder spotmeting snel de mist in.

En voor de rest, heel veel oefenen en weggooien. Succes!

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 09:41:
[...]

Inderdaad, wat is hiermee gebeurd? Geen USM gedaan, scherpte tijdens het resizen vernaggelt. Met name de eerste is gewoon flink onscherp helaas.

De eerste drie kunnen me niet zo bekoren, de laatste paar echter wel. Very nicely done :)
Iemand tips qua resizen? Ik heb nu geresized met photoshop en bicubic gebruikt, maar ik heb zelf ook gezien dat de foto's na resizen niet meer mooi scherp zijn..

Wat voor tooltje raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:38

Angeloonie

Cheeseburger Addict

WVL_KsZeN schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 12:28:
[...]
Iemand tips qua resizen? Ik heb nu geresized met photoshop en bicubic gebruikt, maar ik heb zelf ook gezien dat de foto's na resizen niet meer mooi scherp zijn..

Photoshop ;)

Gewoon voordat je resized, afhankelijk van de foto, 1 tot 3x sharpen filter doen, en dan resizen. Dat werkt bij mij meestal wel goed.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:24

bonzz.netninja

Niente baffi

nouja ik zou vooral eens letten op je camera positie. De regel dat je of 1/3 of 2/3 je horizon plaats, geld natuurlijk niet altijd, maar zou ik wel in 1ste instantie blijven proberen te volgen

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wauw!! Schreeuwt om een wallpaper versie van #5!! _/-\o_

Edit: ah, hij is al op wallpaper formaat :P

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2005 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
Ik ga waarschijnlijk tegendraads doen, maar waarom heb je 5 zo hard nabewerkt? Het spijt me echt, maar ik vind er niets aan ... je ziét gewoon dat het bewerkt is (ik allezins toch), het is niet meer natuurlijk.
Begrijp me langs de andere kant ook niet verkeerd, als het de bedoeling was, is het wel goed gedaan, maar ik heb het graag zoveel mogelijk onbewerkt.
Als je kan, zou je ook hier eens het origineel van willen posten.

Overigens vind ik die foto met alleen de boom in de zon wel iets hebben :)

Waar in de Ardennen ben je trouwens geweest?

[ Voor 5% gewijzigd door plastronneke op 20-12-2005 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 12:10

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

WVL_KsZeN schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 12:28:
[...]

Photoshop! Eerst je normale USM over de foto, dan resizen en 1x Sharpen er overheen. Werkt voor mij prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
plastronneke schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 14:11:
Ik ga waarschijnlijk tegendraads doen, maar waarom heb je 5 zo hard nabewerkt? Het spijt me echt, maar ik vind er niets aan ... je ziét gewoon dat het bewerkt is (ik allezins toch), het is niet meer natuurlijk.
Begrijp me langs de andere kant ook niet verkeerd, als het de bedoeling was, is het wel goed gedaan, maar ik heb het graag zoveel mogelijk onbewerkt.
Als je kan, zou je ook hier eens het origineel van willen posten.

Overigens vind ik die foto met alleen de boom in de zon wel iets hebben :)

Waar in de Ardennen ben je trouwens geweest?
Ik zal vanavond eens kijken of ik een origineel kan posten, je zult schrikken hoe erg dat verschilt.. In het origineel is het groene gras echt helemaal zwart.. Het was trouwens omgeving Rochefort.

Pagina: 1