Toon posts:

prescott 3,2ghz doorgebrand of voeding kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ongeveer een uurtje geleden sloeg mijn desktop spontaan uit. Hoorde geen piepjes of iets dergelijks, maar volgens mij zit het buzzer stekkertje ook al tijden fout....(niet slim, dat weet ik)

Heb sindskort een nieuwe koeler, de zalman CNPS7000B-AICu

Processor idle 50 - 55 graden, stressed 65 - 70 graden. Nooit warmer dan 70. Op het eerste gezicht dacht ik dat het einde processor was, maar bedacht me toch. Voor zover ik weet zijn kenmerken van doorgebrande processor o.a.: rook en brandlucht. Ook moeten dan de fans nog aangaan en mobo lampje nog branden(op dit forum gelezen met search functie).

Bij mij is de situatie nu alsvolgt: Mobo ledje uit, netwerkkaart ledje uit, fans uit, totaal geen ledjes aan. Ook als ik hem aan zet gaat er geen lampje even aan o.i.d.
Kast opengemaakt, geen rook/brandlucht. Ook koeler erafgehaald, niks te ruiken/bijzonders te zien.
Er zit sinds kort een 6600gt in, en heb nog steeds een 300w voeding. Zou het kunnen dat het probleem hier aan ligt?(hoop het wel, een goede voeding kost heel wat minder dan een andere processor.... :P )

De voeding is al eens kapot gegaan, had toen garantie dus teruggebracht. Is exact hetzelfde type ingeplaatst. Toen zat er nog geen stroomvretende videokaart in, maar een eenvoudige msi fx5200.

specs:

Voeding: 300W "Premier"(raar merk.... :P ) voeding
Processor: Intel pentium 4 3,2ghz prescott
Geheugen: 1024mb ddr2 ram(weet niet welk type sorry....)
Videokaart: XFX 6600GT 128MB AGP
HDD: Maxtor 160GB S-ATA schijf
dvd brander, dvd speler
1 casefan, standaard fan van videokaart, die zalman koeler dus op processor
heb niks ge oc'ed.

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Ga er maar vanuit dat je voeding te zwak was. Je zou nog even kunnen ruiken bij je voeding of je daar nog iets eigenaardigs ruikt. Maar kan je de onderdelen niet in een ander systeem testen en kijken wat wel en niet werkt?

Self reflection is the school of wisdom

Verwijderd

Topicstarter
ruik niks eigenaardigs bij de voeding, maar het is dan ook al weer even geleden, dus afgekoeld

In een ander systeem testen gaat niet lukken, heb geen ander socket 478 systeem/systeem dat daar geschikt voor is. Wel ligt er bij mijn ouders thuis nog een 300w voeding los, dus kan die wel aansluiten om te testen of daar het probleem ligt. Punt is wel dat dat wat verder weg is, dus dan moet ik even tot na de kerst wachten.

Op zich geen ramp, moet ik alleen wel even met een paperclip mijn age of empires 3 cd eruit halen zodat ik hem met minder graphics nog kan spelen op m'n laptop :Y)

Bedankt voor het snelle antwoord, nu kan ik met een gerust hart gaan slapen :)

Prettige nacht nog!

• Xiander
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 22:43
Koppel je voeding eens totaal van je PC af en probeer dan dit (eerste plaatje, lees de uitleg eronder) truukje. Als de voeding niet start dan ligt het probleem daar.

Typ voor GoT!

Verwijderd

xiander schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 00:40:
Koppel je voeding eens totaal van je PC af en probeer dan dit (eerste plaatje, lees de uitleg eronder) truukje. Als de voeding niet start dan ligt het probleem daar.
Dat is dus superfout om te doen. Die voeding kan zijn stroom niet kwijt en gaat piepen (mocht ie het nog doen), Je kan er beter dan een oudere HD op aansluiten als je zoiets gaat uithalen.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 00:41:
[...]

Dat is dus superfout om te doen. Die voeding kan zijn stroom niet kwijt en gaat piepen (mocht ie het nog doen), Je kan er beter dan een oudere HD op aansluiten als je zoiets gaat uithalen.
Onzin, je vraagt niet alles en hij geeft dus ook niet alles, alleen de fans gaan aan.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

sWORDs schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 00:53:
[...]

Onzin, je vraagt niet alles en hij geeft dus ook niet alles, alleen de fans gaan aan.
Voor zover ik weet is het niet verstandig om een voeding aan te zetten zonder belasting. Ik heb niet veel verstand van de elektronica in een voeding maar ik meen mij ergens gelezen te hebben dat de voeding 'spanning opbouwt' welke in de voeding blijft zitten. Dit wordt na verloop van tijd meer en meer waardoor 'ie stuk kan gaan.

Een simpele oude schijf aan de voeding hangen zou dit probleem verhelpen omdat de voeding z'n stroom dan kwijt kan.

Of het bovenstaande verhaal helemaal klopt weet ik niet, om safe te gaan kan het nooit kwaad om er een oud hardeschijfje aan te hangen :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Onzin. Een voeding heeft geen batterij oid en kan ook geen stroom opslaan. Als je je pc uitzet krijgt je voeding nog steeds stroom hoor, gewoon 230 volt, en ja, dit geeft hij ook nog door -> met pc uit brand mijn mobo lampje + muis lampje nog gewoon door.

Stroom zal nooit gaan "lopen" als je geen gesloten stroom kring hebt. Als je een los draadje hebt en je stopt die op de + pol van een batterij gebeurt er ook niks, je kunt zelfs het draadje in een bad gooien, niks aan de hand. Het kan dus helemaal geen kwaad om je voeding aan te zetten en maar 1 draadje te verbinden (zoals plaatje 1).

Bovendien, iedereen roept een oude hdd. Als hij stroom zou opbouwen, zoals iemand beweert, en deze niet kwijt kan als er niks aan hangt, maar wel kwijt kan als er een oude hdd aanhangt, dan zou je hdd dus 230 volt door zicht heen krijgen, of 300 watt. Dat is een beetje veel, denk je ook niet?

Gewoon testen dus, bovendien is een nieuwe 300 watt voeding nog geen 3 tientjes en de zekerheid dat je voeding te zwak is, is 90%.

[ Voor 15% gewijzigd door WingsOfFury op 20-12-2005 01:58 ]

Verwijderd

Onzin. Een voeding heeft geen batterij oid en kan ook geen stroom opslaan. Als je je pc uitzet krijgt je voeding nog steeds stroom hoor, gewoon 230 volt, en ja, dit geeft hij ook nog door -> met pc uit brand mijn mobo lampje + muis lampje nog gewoon door.
Geen batterij, maar wel condensatoren en spoelen. Beiden kunnen energie opslaan. Nu neem ik aan dat een voeding wel beveiligd is tegen draaien zonder belasting, maar goed.
Stroom zal nooit gaan "lopen" als je geen gesloten stroom kring hebt. Als je een los draadje hebt en je stopt die op de + pol van een batterij gebeurt er ook niks, je kunt zelfs het draadje in een bad gooien, niks aan de hand. Het kan dus helemaal geen kwaad om je voeding aan te zetten en maar 1 draadje te verbinden (zoals plaatje 1).
Voor een voeding gaat dit niet op omdat een voeding meerdere gesloten stroomkringen heeft: het is (onder andere) een transformator. De stroomkring van de stroom uit het stopcontact is dus wel degelijk gesloten als er niets op de voeding aangesloten is.

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 09:40
edit:
ignore...

[ Voor 102% gewijzigd door c00kie op 20-12-2005 08:17 ]

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 09:40
ik zou dit voeding toch ook eens testen. In de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staat bij de voeding toch ook groene draad doorlussen naar een willekeurig zwarte draad dus ik zou dat toch eens proberen. Als de voeding niet aanslaat heb je direct de boosdoener gevonden. Anders kun je verder gaan kijken...

Als je op de aan/uit knop van je pc duwt en die doet niks... Dan vrees ik inderdaad dat die voeding naar de eeuwige jachtvelden is verwezen...

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

Verwijderd

Topicstarter
gedaan, met een oude hdd.

Er gebeurde helemaal niets :)

Dus dat wordt idd een andere voeding halen straks na school.

Ik moet nu wel ff flink opschieten, want het koste me mn eerste tijd in de ochtend haha.

Prettige dag nog!

Verwijderd

ik heb zelf ook eens zoiets gehad met een voeding , was een el-Cheapo 350 watt op een asus A7V600
AthlonXP 3200+ 2xsata 160gb 1x ide 200gb en 3x ide 80 gb geforce 6800 GT
hoopje fans en andere zaken

van de een op de andere dag wil de pc niet meer starten, geen brandlucht of nixx
alles van e voeding afgehaald behalve fans en voeding doorgelust >sprong aan vidkaart erop nixx meer
geen vidkaart en alleen een hd met fans>starten

rest van hw weer erop,,nixx meer
het is dus wel mogelijk dat een voeding dermate onstabiel wordt dat hij bij meer vermogen wat gevraagd wordt gewoon de brui eraan geeft

heb dit opgelost met een tagan 480 watt _/-\o_ probleem voorbij

-Jin-

Verwijderd

Topicstarter
heb besloten morgen ff nieuwe voeding te halen, had het testje namelijk nog niet goed gedaan(atx connector niet door verbonden)

Gebeurde dus niks, heb voeding eruit gehaald, als ik goed ruik aan de achterkant(stoffige neus, dat wel...:p), ruik ik idd een zekere brandlucht binnenin. Ik hat seti@home aanstaan op het moment dat het gebeurde. Een maat suggereerde dat een alien een signaaltje terug had gestuurd 8)7

Wie weet, ik houd het gewoon op te veel belasting. Bovendien las ik dat een 300w voeding van het anonieme merk "premier" praktisch maar 240w kan leveren, dat 300w de piek is....
Met verschillende testjes kom ik toch erg dicht bij de 300w, en daar is een agp videokaart gewoon dat, er wordt daar geen rekening gehouden met molex connectortje, stroomvretende kaart(i.v.m. een fx5200/geforce 4 etc.)

bedankt voor de hulp! ik post morgen wel of het opgelost was met een andere voeding

edit: testje dus goed gedaan, en slaat dus niet aan. Dat staat hierboven dus niet helemaal duidelijk...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2005 21:49 ]

• Xiander
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 22:43
Thandor schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 01:12:
[...]

Voor zover ik weet is het niet verstandig om een voeding aan te zetten zonder belasting. Ik heb niet veel verstand van de elektronica in een voeding maar ik meen mij ergens gelezen te hebben dat de voeding 'spanning opbouwt' welke in de voeding blijft zitten. Dit wordt na verloop van tijd meer en meer waardoor 'ie stuk kan gaan.
Dat kan goed zijn, maar het is ook niet de bedoeling dat TS zijn voeding zo een tijd laat draaien. Gewoon kijken of hij aanslaat en dan weet hij direct of zijn voeding kapot is.

Dit wou ik gewoon nog even erbij zeggen.

Typ voor GoT!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp allemaal, heb een nieuwe 400w voeding aangeschaft van een middenklasse merk, vervangen en alles werkt weer:)

Was dus toch de voeding.

Blij dat alles weer werkt nu:)
Pagina: 1