Gescheiden upload&download

Pagina: 1
Acties:

• WebRaider
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-02-2025

WebRaider

There's Always a way

Topicstarter
Ik zit hier op een kleine LAN-party bij wat vrienden en zou graag wat sneller up&downloaden...

Ik heb gehoord dat je deze kan verdelen (1e netwerkkaart=upload, andere = download).

Mijn vraag is nu, hoe moet je dit doen?

Ik heb een ingebouwde netwerkkaart & een externe van 3com
verder: windows xp pro nl

WebRaider

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Gaat niet lukken. TCP/IP is een syncroon protocol. Dat betekent dat data wat uit poort A gaat, ook over Poort A terug moet komen.

Wat je wel kan doen is de load balancen tussen je interfaces. Bij het opzetten van een nieuwe verbinding zal dan de minst belaste verbinding gebruikt worden, maar is niet dynamisch. Dus een download zal nog steeds over 1 interface gaan. De volgende download zal echter (meestal) over de andere gaan.

Ik weet niet precies hoe het met de windows tcp/ip stack zit, maar als je de default route weggooit, en je maakt twee routes aan naar 0.0.0.0 (default-route) met de zelfde metric, maar naar de verschillende interfaces, loadbalanced die volgens mij automatisch.

Daarnaast heeft windows ook nog iets als een NLB (network load balancer) maar ik heb al te lang niet meer achter een windowsmachine gezeten om je precies te kunnen vertellen hoe dat zit.

EDIT: jazeker, NLB moet je configuereren met een virtueel ip adres, en vervolgens je eigen adressen in de groep gooien. Alleen inbound verbindingen zullen dynamisch gebalanced worden. (de routes werken alleen outbound btw)

[ Voor 12% gewijzigd door JackBol op 20-12-2005 00:47 ]

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• JeRa
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-04-2025
Sowieso zal het niet veel uitmaken. Twee full duplex netwerkkaarten zijn niet sneller dan één full duplex netwerkkaart, aangezien die laatste net zo goed de volledige up- en download kan benutten.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

JeRa schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 00:45:
Sowieso zal het niet veel uitmaken. Twee full duplex netwerkkaarten zijn niet sneller dan één full duplex netwerkkaart, aangezien die laatste net zo goed de volledige up- en download kan benutten.
maar met twee netwerkkaarten heb je wel twee keer zoveel bandbreedte. Zolang je maar niet splitst tussen up&download, want dan benut je allebei de kaarten maar voor de helft.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• JeRa
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-04-2025
Dirk-Jan schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 00:49:
[...]

maar met twee netwerkkaarten heb je wel twee keer zoveel bandbreedte. Zolang je maar niet splitst tussen up&download, want dan benut je allebei de kaarten maar voor de helft.
Ja, dat is waar. Ik ging even uit van de situatie die de TS wilde creëeren :)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:10

heuveltje

KoelkastFilosoof

ip-metrics
Software matig trunking/teaming van netwerk kaarten.
Werkt goed, maar zetelt diep in de ip-stack en is niet al te makkelijk te de-instaleren.
(al zou het misschien wel werken ivm systemrestore functie van xp)
dus of je dit nu zo maar wil instaleren

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-04 12:48
Meer bandbreedte is dan misschien wel beter te realiseren door een 1Gbps netwerk ervan te maken. Als je echt aan teaming zou denken, dan is het denk ik goedkoper om een betaalbare 1Gbps kaart te kopen dan een teaming kaart op 100Mbps. Daarnaast moet je switch het volgens mij ook ondersteunen.

Verder zou ik ook kijken naar de performance van je switch. Als laatste: het heeft alleen zin als "de verzendende of ontvangende" kant ook dezelfde bandbreedte heeft, of als het meer werkplekken/servers zijn die tegelijkertijd benaderd worden. Anders leg je de bottleneck ergens anders neer (een ketting is zo sterk.......).

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Pagina: 1