Toon posts:

mp3 over 2 speakers i.p.v. 5

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Onlangs een dvd-divx-xvidplayer (DK digital dvd-585) gekocht met ac3 decoded 5.1 channel output. In mijn onnozelheid 8)7 ging ik er zomaar vanuit dat ik bij het afspelen van (niet AC3-gecodeerde) muziek of xvid-jes geluid zou krijgen uit al mijn speakers (behalve de center), net als op mijn pc (met SB-audigy). Niets bleek minder waar.

Mijn praktische vragen kan ik niet linken aan de veelal zeer gedetailleerde info op dit forum en dus wil ik ze toch graag hier stellen :

1) Hoe heet de techniek die ervoor zorgt dat ik m'n stereo-mp3tje toch over in ieder geval 5 speakers (2 front, 2 rear + subwoofer) hoor ...............is dat dolby prologic ?

2) Welke mogelijke oplossingen heb ik om met de player die ik heb te komen tot het gewenste (minimaal 4.1) geluid ?
a) versterker met bepaalde (welke ?) processor ???
b) actieve subwoofer met bepaalde (welke ?) processor ???
c) ??? andere opties ???

3) Ik heb nog een week de tijd om het apparaat terug te brengen en voor een geheel andere oplossing te kiezen................suggesties ?

Kortom: alleen bij dvd's spelen krijg ik wel geluid uit alle speakers. Bij al het andere (zelfs bij AC3-gecodeerde divx-bestanden) krijg ik alleen geluid uit de 2 frontspeakers en de subwoofer. Ik luister meer muziek dan ik dvd's kijk en ook als ik muziek luister wil ik geluid uit alle speakers (behalve de center, want dat kan geloof ik niet).

thx voor de moeite,

Rockit

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

mijn DVD speler kent de optie "Downmix"
misschien dat je ook kan Upmixen?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
Begrijp ik het nou goed dat je ook wanneer de opname in stereo is, geluid uit vier speakers wilt hebben?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 23:18:

1) Hoe heet de techniek die ervoor zorgt dat ik m'n stereo-mp3tje toch over in ieder geval 5 speakers (2 front, 2 rear + subwoofer) hoor ...............is dat dolby prologic ?
Dat heet "all channel stereo" op veel 5.1 sets.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 16:44
1) Hoe heet de techniek die ervoor zorgt dat ik m'n stereo-mp3tje toch over in ieder geval 5 speakers (2 front, 2 rear + subwoofer) hoor
All channel stereo?
2) Welke mogelijke oplossingen heb ik om met de player die ik heb te komen tot het gewenste (minimaal 4.1) geluid ?
Vind de vaag nogal vaag, maar als ik hem goed begrijp: Een versterker die 5.1 ondersteund? Praktisch alle versterkers dus? Persoonlijk eis ik DTS ondersteuning maar dat is een kwestie van smaak.
Subwoofer maakt niets uit, al zou ik een actieve kieze (die dus stroom nodig heeft)

[ Voor 5% gewijzigd door Pwigle op 19-12-2005 23:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Downmixen kan die van mij ook, maar helaas niet up. Daarvoor had er dus (als ik het goed begrijp)ook nog een andere (dolby prologic ?) processor in moeten zitten. Graag had ik van iemand die het zeker weet gehoord of dit inderdaad een dolby prologic processor moet zijn of een andere (welke dan) ?

@mlevd : goed begrepen, ik heb voor alle speakers betaald, dus wil ik ze ook allemaal gebruiken...ook als ik een cd-tje draai.

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
Moest even naar de huiskamer om even te kijken en te testen. Maar inderdaad, als ik een cd in mijn dvd-speler doe met de receiver op pro-logic of neo6 komt er inderdaad geluid uit alle speakers, ook uit de center. Ik weet alleen niet of je daarop zit te wachten, maar voor mij persoonlijk moet stereo muziek ook in stereo de speakers uitkomen.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:56
dolby prologic 2 klinkt helemaal niet slecht hoor, lekker ruimtelijk. Redelijk vaak is stereo muziek ook zelfs specifiek dolby-prologic geencodeerd, dat pik je dan mooi mee.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bor de Wollef schreef op maandag 19 december 2005 @ 23:31:
[...]

Dat heet "all channel stereo" op veel 5.1 sets.
En heeft dus niks met de speler te maken, maar met de versterker/receiver waar het geluid heengaat...

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 19-12-2005 23:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 19 december 2005 @ 23:56:
[...]

En heeft dus niks met de speler te maken, maar met de versterker/receiver waar het geluid heengaat...
Ik heb helemaal geen versterker tussen mijn player en mijn speakers (aktieve subwoofer waarop satelites zijn ingestoken). Ik begrijp dat dit ('n 5.1 versterker ertussen) een mogelijke oplossing is, maar volgens mij is het niet de enige.

Vervult iedere willekeurige 5.1 versterker mijn wens mp3tjes over alle speakers te horen of moet ik er dan nog speciaal op letten dat ie "all channel stereo" ondersteunt ?

R.

• Initial G
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 00:16:
[...]

Ik heb helemaal geen versterker tussen mijn player en mijn speakers (aktieve subwoofer waarop satelites zijn ingestoken). Ik begrijp dat dit ('n 5.1 versterker ertussen) een mogelijke oplossing is, maar volgens mij is het niet de enige.
jawel, de versterker zit dus in de sub...
Vervult iedere willekeurige 5.1 versterker mijn wens mp3tjes over alle speakers te horen of moet ik er dan nog speciaal op letten dat ie "all channel stereo" ondersteunt ?

R.
Ik zou er "speciaal op letten" :P (en dan vooral op doby pro logic) Maar dan is je creative (???) set ook gelijk overbodig en moet je andere speakers kopen. Als je echt een kut low-budget oplossing wil, moet je met tulp stekker splitters e.d. gaan werken (als ie analoog is aangesloten)

Verwijderd

Topicstarter
Initial G schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 00:29:
[...]

jawel, de versterker zit dus in de sub...

[...]

Ik zou er "speciaal op letten" :P (en dan vooral op doby pro logic) Maar dan is je creative (???) set ook gelijk overbodig en moet je andere speakers kopen. Als je echt een kut low-budget oplossing wil, moet je met tulp stekker splitters e.d. gaan werken (als ie analoog is aangesloten)
Ik ken het verschil tussen aktief en passief...............en wat is er mis met voor een dubbeltje op de eerste rij zitten..............
Met mijn SBaudigy+trust3000P speakers (3 jaar geleden gezamenlijk nog geen € 250 ) doe ik dat al wat de pc betreft, maar naast de pc (die niet in de woonkamer staat) wil ik ook in de woonkamer een low-budget oplossing, met vergelijkbare geluidskwalititeit..........

Verwijderd

Topicstarter
Al met al denk ik zelf voldoende te hebben aan een aktief speakersysteem met ingebouwde dolby prologic (liefst prologic II ???)-processor....................bestaat zoiets ? Tips ?

R.

• Initial G
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 11:23:
[...]

Ik ken het verschil tussen aktief en passief...............en wat is er mis met voor een dubbeltje op de eerste rij zitten..............
Met mijn SBaudigy+trust3000P speakers (3 jaar geleden gezamenlijk nog geen € 250 ) doe ik dat al wat de pc betreft, maar naast de pc (die niet in de woonkamer staat) wil ik ook in de woonkamer een low-budget oplossing, met vergelijkbare geluidskwalititeit..........
Aha, je hebt dus sowieso extra speakers nodig voor in de huiskamer? Het is allemaal zo vaag wat je vertelt... Wat voor jou het beste is lijkt mij een volledige homecinema set van rond de 200 euro zoals van Philips. Alleen daarin zit ook al een DVDspeler en voor eentje met goede XVID ondersteuning moet je ff research doen.

bijvoorbeeld 149 euro all-in:
http://www.bobshop.nl/cat...th=46_22&products_id=6792

edit: antwoord op de vorige post, ja die bestaan wel, niet veel keuze volgens mij?:
bv. (via google) http://cgi.benl.ebay.be/A...tegoryZ3276QQcmdZViewItem

iets minder lowbudget:
http://www.logitech.com/i...oductlist/NL/NL,crid=2172

[ Voor 16% gewijzigd door Initial G op 20-12-2005 12:07 ]

Pagina: 1