RAID0 verhuisd van SiL3114 naar nVraid, data ontoegankelijk

Pagina: 1
Acties:

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
nou heb ik pas geleden een nieuw moederbord aangeschaft voor een socket 939 cpu (asus a8n-e) mijn oude moederbord was een K8n-E deluxe moederbord met een sillicon image 3114 raid controller. nou heeft mijn nieuwe moederbord alleen maar de nvraid controller. nou had ik hier verder helemaal niet over nagedacht en mijn oude moederbord al verkocht. nou heb ik dus het probleem dat ik niet bij mijn data kan. de raid-array is dus nog volledig in tact. is het toch mogelijk om zonder die controller de data terug te krijgen? nou is het geen ramp als de data weg is maar het is toch wel waardevol genoeg om er moeite in te steken :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Hoe krijg ik verloren gegane data terug?

Daarin staat ook het e.e.a. over RAID0 arrays. Kun je er iets mee? :)

• Avvd
  • Niet online
er wordt veel over gebroken arrays gepraat. maar dat is hier eigenlijk niet het geval. als ik het juiste mobo zou hebben zou er niets aan de hand zijn. heb ik met die recover programma's niet de kans dat hij de array probeerd te rebuilden en daardoor juis de mist in gaat?

nou lijkt R-Studio wel wat te vinden als ik zo naar de eerste blokjes kijk (mappen en bestandsnamen) dus ik ben benieuwd.

[ Voor 20% gewijzigd door Avvd op 19-12-2005 23:15 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het gaat hier ook om een broken array? Je hebt wel de data op de schijven, maar de schijven kunnen niet aan elkaar gekoppeld worden ( = broken) B)

• Avvd
  • Niet online
ik weet niet of je met R-studio bekend bent? maar hij geeft nou toch wel veer unrecognized. en ik heb denk ik al 100x deze melding gehad:

Warning MFT File 20-12-2005 3:47:02 Unexpected MFT record 22497 at 3244360192. If you are scanning RAID and this message will reappear constantly, check RAID for consistence.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer dan een ander programma. RAID Reconstructor en GetDataBack bijvoorbeeld :)

• Avvd
  • Niet online
die meldingen betekenen dus niet veel goeds :)

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Ieder programma probeert de data op zijn manier te benaderen c.q. terug te lezen. Je zult dus meerdere programma's kunnen uitproberen en hopen dat er een tussen zit waarmee het lukt.

Meestal gaat het om een broken array en hangen de disken nog aan de RAID controller en kunnen diverse recovery tools alsnog de disken uitlezen, dus vraag ik mij af of deze tools het voor elkaar krijgen data van twee separate disks als zijnde 1 te recoveren.

maar ja, wie niet waagt, wie niet wint.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Avvd
  • Niet online
maar kan ik met die programma's de data niet "verpesten".

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neehoor, ze lezen alleen, ze schrijven niks. Althans niet zonder dat jij daarvoor zelf uitdrukkelijk de commando geeft danwel bevestigt.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-02 00:13
Ik denk dat je zonder zo'n zelfde controller er allemaal weinig aan hebt. Ik zou proberen zo'n controller ergens te scoren als je de data tenminste terug wil hebben.

Hail to the king baby!

• Johnboel
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02-2010
Zelf van een ASUS a7n8x de luxe met SIL3112 controller naar
een MSI K8N NEO2 gegaan met NVraid
2x WD120 GB RAID 0 overgezet zonder problemen.
Daarna ook nog wel eens teruggezet ook zonder problemen
Ik had zelfs eens de RAID op het asus bord geformateerd,
toen weer geinstalleerd op het MSI bord en al m'n data stond er weer,dus er is veel mogelijk.

Boot je ook van deze raid?
Heb je bijv geprobeerd van een IDE-schijf te booten en zo je RAID te benaderen?

I neem i.i.g. aan dat je RAID in het BIOS geactiveerd hebt,vaak staat deze nl.
standaard op Disabled.

• Avvd
  • Niet online
vond hij bij jou de Raid configuratie vanzelf of moest je hem zelf instellen. want met dat laatste heb je de kans dat het fout gaat dus. ik zou het wel eens de nvraid aanzetten. en kijken of hij mijn array ook vanzelf vindt.

• Johnboel
Zodra ik RAID op enable gezet had vond hij deze vanzelf.

Je moet idd niet in de RAID configuratie handmatig een nieuwe RAID opzetten want dan gaat hij een nieuwe setup aanmaken waardoor je waarschijnlijk je data verliest.

• Avvd
  • Niet online
hij vond inderdaad de raid array. maar ik krijg nou met geen mogelijkheid de nvida raid drivers geinstalleerd. niet met de cd en ook niet handmatig.

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Dit is niet hulpvol en ik excuseer mij hiervoor dan ook, maar het verbaast mij toch echt dat er nog altijd zoveel mensen RAID-0 gebruiken voor data die ze niet kwijt willen. Dat is toch echt geen goed idee hoor! O-)

@Spacejam hieronder: oeps, sorry. Had de topicstart blijkbaar niet goed gelezen.... 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door TetsuoShima op 20-12-2005 21:26 ]

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Avvd
  • Niet online
TetsuoShima schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 19:26:
Dit is niet hulpvol en ik excuseer mij hiervoor dan ook, maar het verbaast mij toch echt dat er nog altijd zoveel mensen RAID-0 gebruiken voor data die ze niet kwijt willen. Dat is toch echt geen goed idee hoor! O-)
Spacejam schreef op maandag 19 december 2005 @ 23:01:
nou is het geen ramp als de data weg is maar het is toch wel waardevol genoeg om er moeite in te steken
:)

nou heb ik drivers voor de nvraid geinstalleerd gekregen. maar hij geeft gewoon 1 grote partitie aan. die beschadigd is dus dat werkt helaas niet.

EDIT:
@hierboven: kan gebeuren :)

[ Voor 4% gewijzigd door Avvd op 20-12-2005 23:02 ]

• Johnboel
Ik boot niet van mijn raid maar van een aparte schijf.
Zeker weten doe ik het niet meer (het is alweer even terug) maar volgens mij heb ik na het installeren van windows pas de drivers geinstalleerd.
Spacejam schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 17:59:
hij vond inderdaad de raid array. maar ik krijg nou met geen mogelijkheid de nvida raid drivers geinstalleerd. niet met de cd en ook niet handmatig.
Ik begrijp dat hij de drivers niet vind bij een nieuwe installatie van windows?
Probeer dan eens windows op een andere schijf te installeren (bv IDE) als je die mogelijkheid hebt
en dan achteraf de RAID drivers te installeren.

Is de volgorde van de schijven nog steeds hetzelfde als op het oude moederbord dus schijf 1 op poort 1 en schijf 2 weer op poort 2? Ik weet niet of het invloed heeft maar het volgende valt altijd te proberen.

Succes

• Avvd
  • Niet online
ik boote ook niet van raid. maar ook van een aparte schijf. het driver probleem was opgelost na een bios update. maar inmiddels heb ik gewoon een nieuwe array aangemaakt.

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:27

Hoogie2004

Whohooooo

Je bios ziet dus de raid, maar windows wil em niet lezen?
En nog iets, je bent van mobo veranderd, en je boot van een losse schijf, windows wel opnieuw geinstalleerd? (dit kan ook veel driverproblemen enzo veroorzaken)

My iRacing profile | Strava

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Johnboel schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 14:44:
Zelf van een ASUS a7n8x de luxe met SIL3112 controller naar
een MSI K8N NEO2 gegaan met NVraid
2x WD120 GB RAID 0 overgezet zonder problemen.
Daarna ook nog wel eens teruggezet ook zonder problemen
Ik had zelfs eens de RAID op het asus bord geformateerd,
toen weer geinstalleerd op het MSI bord en al m'n data stond er weer,dus er is veel mogelijk.
Formatteren op het Asus bord en dan nog de data zien op het MSI bord? 8)7

Anyway, je geeft hiermee dus aan dat een RAID0 array die is opgebouwd door een SiL3112 controller uitleesbaar is door nVraid en vice versa? En dit spreek je dus uit ervaring?

• Johnboel
BalusC schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 22:14:
[...]
Formatteren op het Asus bord en dan nog de data zien op het MSI bord? 8)7

Anyway, je geeft hiermee dus aan dat een RAID0 array die is opgebouwd door een SiL3112 controller uitleesbaar is door nVraid en vice versa? En dit spreek je dus uit ervaring?
Ik was niet minder verbaasd dan jou maar het is wel degelijk waar.

En wat betreft de array uitwisselen , heb ik zelfs verscheiden malen gedaan dus dit is zeker mogelijk.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Duidelijk :) En wat betreft formatteren: wat versta je onder formatteren? Het aanmaken van een array of het daadwerkelijk leeghalen van de partities? ;)

• Johnboel
format x:

• Avvd
  • Niet online
ik had windows idd opnieuw geinstalleerd op een oude 40gb schijf. want mijn oude windows installatie stond op de raid-array. maar het driver probleem met die nvraid was een bekend probleem schijnbaar en vanaf bios versie 1006 was het opgelost.

misschien dat het bij mij niet werk omdat ik de stripesize op de sillicon 3114 op 32kb had ingesteld en de nvraid 64kb als standaard in stelt.

[ Voor 24% gewijzigd door Avvd op 20-12-2005 23:05 ]

Pagina: 1