Toon posts:

Netwerk storage als backup?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een HD die dient als Backup voor 2 verschillende PC's en 1 laptop.

Daarom dacht ik aan een HD die aangesloten is op m'n router, zodat ik zonder verandering van omgeving alle3 de PC's kan backuppen.

Ik zoek naar een prijs/kwalitatieve oplossing, daarom dacht ik aan:

Netgear Storage Central (2x 3.5" IDE Bay, 1x 100Mbps): 110 €

Maxtor DiamondMax 10, 300GB (7200rpm, ATA133, 16MB): 120 €
(of)

Western Digital Caviar SE WD3200JB, 320GB (7200rpm,ATA100, 8MB): 130 €

wat denk jullie ervan, ervaringen, ... ?

Thx

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk aan een blikseminslag en weg backup.

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
een losse Externe USB/firewire hardeschijf , DVD brander aldan niet dual layer.
1000000000000 diskettes :P
Hoe belangrijk is data precies voor je?
aangezien op bijv. DVD data niet zo lang bewaard blijft.

[ Voor 32% gewijzigd door Flapp op 19-12-2005 22:41 ]

"Stilte, een gat in het geluid...."

• OkselFris
  • Laatst online: 28-02 22:10

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Aikon schreef op maandag 19 december 2005 @ 22:37:
Ik denk aan een blikseminslag en weg backup.
Zo kan je nog wel even doorgaan natuurlijk. Brand, Diefstal etc.
Zo'n netwerk backup is een prima eerste oplossing. Heb je echt belangrijke data dan zal je ook nog een backup buiten het huis moeten bewaren.
Deze Netgear lijkt mij een mooie oplossing al moet de poster er rekening mee houden dat hij alleen support voor Windows heeft, tevens kan je er geen externe USB apparaten op aansluiten. bijv Printer of extra USB drives. Ik vraag me ook af of hij een Fan heeft. Vaak beginnen die Fans knap te irriteren.
Ikzelf heb daarom de keuze gemaakt voor de Westerndigital Netcenter 320GB. vlot en stil apparaat. Maar natuurlijk minder flexibel dan deze netgear. HD'tje stuk en je kan er gewoon een nieuwe inpluggen.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Verwijderd

Topicstarter
We hebben daarvoor toch een bliksemafleider? :p

Nuja dat was niet echt m'n vraag...

Waarvoor dient het?

- simpele backup van 3 PC's (e-mails, documenten, afbeeldingen, muziek, ...) geen superbelangrijke data, gewoon persoonlijke data die je niet kwijt wilt.

"Zo'n netwerk backup is een prima eerste oplossing. Heb je echt belangrijke data dan zal je ook nog een backup buiten het huis moeten bewaren."
-> is niet van toepassing denk ik aangezien het geen ZO belangrijke data is.

Deze Netgear lijkt mij een mooie oplossing al moet de poster er rekening mee houden dat hij alleen support voor Windows heeft
-> 3 PC's zijn Windows XP Pro, dus zit goed! :)

tevens kan je er geen externe USB apparaten op aansluiten. bijv Printer of extra USB drives.
-> kan je dat op een gewone externe HD wel? ik snap niet echt wat je hiermee wilt zeggen..
Als ik vb. Een ICY Box koop kan ik dat toch ook niet (ik heb het in ieder geval niet nodig, HD dient enkel als backup)

Ik vraag me ook af of hij een Fan heeft. Vaak beginnen die Fans knap te irriteren.
-> weet ik niet :(

Ikzelf heb daarom de keuze gemaakt voor de Westerndigital Netcenter 320GB. vlot en stil apparaat. Maar natuurlijk minder flexibel dan deze netgear. HD'tje stuk en je kan er gewoon een nieuwe inpluggen.
-> verschil in prijs?

Ik heb net dit gevonden:
Linksys Network Storage Link for USB 2.0 Disk Drives (NSLU2)

komt als "betere" uit de product reviews.. !

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2005 09:07 ]

• OkselFris
  • Laatst online: 28-02 22:10

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 08:52:

tevens kan je er geen externe USB apparaten op aansluiten. bijv Printer of extra USB drives.
-> kan je dat op een gewone externe HD wel? ik snap niet echt wat je hiermee wilt zeggen..
Gewoon het uitbreiden van de opslag door er een extra USB HD eraan te koppelen en te sharen via je normale network storgare drive. Dan wordt de externe HD gewoon onderdeel van..
-> verschil in prijs?
WD Netcenter 320GB kost een €.285,-
Waarschijnlijk kom je net iets duurder uit dan de Netgear.
Ik heb net dit gevonden:
Linksys Network Storage Link for USB 2.0 Disk Drives (NSLU2)

komt als "betere" uit de product reviews.. !
Leuk apparaat, maar dan moet je dus een extern USB HD kopen en deze Linksys.
Kortom volgens mij ben je nog duurder uit en heb je geen geintegreerde oplossing.
En het is natuurlijk de vraag hoe de powermanagement werkt als je deze oplossing gebruikt icm een goedkope usb HD. Het is wel fijn als dat ding gaat maffen als je hem niet gebruikt.
Ongetwijfeld kan iemand anders je dat vertellen.
Overigens is deze Linksys al wel te krijgen in NL?

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
Wat je zoekt is dus een NAS device.

Zoek hier eens op, op GoT vind je veel van terug.

Ikzelf heb een overzichtje gemaakt waartussen je ook kan kiezen (die NetGear heb ik er niet bijstaan): http://www.tomg.be/Computers/NAS/overzicht2.htm

Voor alle zekerheid zou ik hiervan ook nog een backup bijhouden (dvd's, externe hd,..). En dat zit je qua back up oplossing zeker goed.

De Linksys NSLU2 is vlot verkrijgbaar, zowel in NL als BE.

[ Voor 34% gewijzigd door Tom_G op 20-12-2005 14:11 ]

Verwijderd

of koop een Asus wl500g (deluxe) touter of als je kunt wachten een wl700g router zit een usb aansluiting aan en kun je zo je externe hdd op aansluiten, in het geval van de wl700g kan er een 3.5 inch hdd in

Verwijderd

Waarom geen oude pentium 2 als file server, zonder de hd ben je dan maar zo 15 euro kwijt en je kan er ook nog voor andere dingen gebruiken.
Je kan zelfs in win2k makelijk instellingen elke rechten men heeft op de mappen. Op die manier lan je het makelijk beveilingen zodat iemand niet perongongelukg je belangrijke data wist.
Zelf geen je bijv alleen een speciaal acounten rechten om bestanden te kunne wissen.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2005 14:19 ]

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-02 10:03
of gewoon een kant en klare nas oplossing :
toevallig heb ik er nog 1 te koop :D
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/27058

maar het mooiste een mirror oplossing of raid 5, die wil ik nu zelf hebben,
alhoewel bovenstaande oplossing perfect werkt met ruim 10MB/s doorvoer.
mooi spul hoor :D

Verwijderd

Topicstarter
hm ik heb nog niets concreet tegengekomen hier, wel heel wat wijzer geworden!

Ik heb nu:
2 desktop pc's
1 laptop
1 wireless router (dus ik heb niet NOG 1 nodig met daarbij mogelijkheid om disk te sharen)

Bedoeling:
Back-up die, simpel gezegd, alle 3 de PC's gelijktijdig moet kunnen backuppen.
Ik moet dus kunnen lezen & schrijven...

Probleem nu:
Bij alle NAS devices die ik tegengekomen ben (zoals die Linksys vond ik echt de moeite) is er geen mogelijkheid om je HD rechtstreeks in te bouwen, je moet dus nog een ICY Box erbij kopen..

Ik had het gemakkelijk gevonden als je enkel zo'n NAS device nodig had + je HD..

bedankt voor de wijze reacties so far :p

*edit: nu begrijp ik de post van okselfris beter...
die WD 320 GB Netcenter (ofzoiets) is dan idd een betere oplossing.. thx!

Ik blijf dan wsl wel bij mijn Netgear Storage Central:
voor 200 euro heb ik dan een 250 GB (intern wat ik best vind) backup medium

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2005 17:23 ]

Pagina: 1