Vga koeler op videokaart aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• The Flow
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2024

The Flow

I am the greatest

Topicstarter
ik heb een Zalman VF700-CU en die heb ik nu gewoon op mijn voeding aangesloten. Nu wil ik eigenlijk deze aansluiten op mijn Videokaart, een XFX 6800 Ultra. Maar nou heeft de stock koeler een klein stekkertje waarmee hij aangesloten zit op de videokaart en dat heeft die zalman niet. Want ik wil wanneer mijn kaart warmer wordt dan bijvoorbeeld 60 graden dat hij harder gaat blazen en dat kan mooi en een nvidia tooltje. Kan ook met Speedfan maar werkt niet zo lekker. Dus is het mogelijk om mijn zalman op mijn videokaart fan aansluiting te krijgen?

God is in de war, hij denkt dat hij The Flow is...

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 19:28

TetsuoShima

low energy output

Als je hem op een molex hebt zitten, dan draait ie normaal gezien al op z'n maximaal gerate snelheid. Je krijgt er toch zo'n speciaal stekkertje bij dat je hem op 5V of 12V kan laten lopen. Als je de aansluitingen lichtjes verandert, kan je hem ook op 7V laten gaan.

Op de grafische kaart zelf aansluiten kan niet, tenzij je de connector van de fan losdoet en hem manueel met de pinnetjes van je kaart verbindt (of via het originele stekkertje van de originele koeler), maar dat is niet aan te raden omdat de Zalman koeler waarschijnlijk andere energie-eisen heeft dan de originele koeler. Ik zou denken dat Zalman niet voor niets de bundel zo heeft samengesteld dat je hem moet aansluiten op een molex.

Als je toch betere koeling wil dan de 5V en minder lawaai dan de 12V oplossing, raad ik je aan de 7V oplossing te gebruiken. (12-5=7) ;)

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-07 16:33
Die VF-700 kun je ook prima aan een Zalman Fanmate 2 (zelfde als die bij de CNPS 7x00 CPU koelers zit) hangen. Kost maar iets van €7,50 en dat past er zó tussen. Kun je 'm zelf omhoog en omlaag draaien, afhankelijk van behoefte en gebruik...

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-08 00:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

(jarig!)
Je kunt proberen de draadjes eens gewoon zelf te verbinden met de aansluiting op je videokaart. Werkt dat goed dat kun je daarmee verder en eventueel het oude stekkertje van je oude koeler aan het snoer van de Zalman vast maken. Moet je natuurlijk wel een beetje handig zijn.
Ik verwacht overigens dat je mogelijk tegen problemen met het vermogen aan kunt lopen en dat de Zalman dus mogelijk niet zo goed zal draaien, maar daar kom je wel achter.

Als je minder experimenteel bent ingesteld kun je hem beter aan een molex laten en er eventueel zo'n handige Zalman Fanmate tussen hangen. Die dingen werken prima :D

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:55

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik denk dat TS de Zalman fan op de VGA kaart wil aansluiten omdat het toerental dan automatisch wordt geregeld. Zodat wanneer je lekker aan het gamen bent niet moet stoppen, omdat de temperatuur is opgelopen van je VGA kaart en de fan anders afgesteld moet worden. Maar zoals gezegd zul je moeten achterhalen hoeveel Watt de zalman fan verbruikt en hoeveel de VGA kaart kan leveren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 07:09
_Dune_ schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 14:24:
Ik denk dat TS de Zalman fan op de VGA kaart wil aansluiten omdat het toerental dan automatisch wordt geregeld. Zodat wanneer je lekker aan het gamen bent niet moet stoppen, omdat de temperatuur is opgelopen van je VGA kaart en de fan anders afgesteld moet worden. Maar zoals gezegd zul je moeten achterhalen hoeveel Watt de zalman fan verbruikt en hoeveel de VGA kaart kan leveren.
Hmm dan kan je hem toch op een fan connector van je mobo doen? Meestal heb je er iets van 3 op je moederbord.. 1 voor je PCU en de rest is meestal voor case fans bedoeld.
Als het goed is kan je die uitgangen gewoon regelen met een programmatje

>PC specs<

Verwijderd

KappeNou schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 14:27:
[...]

Hmm dan kan je hem toch op een fan connector van je mobo doen? Meestal heb je er iets van 3 op je moederbord.. 1 voor je PCU en de rest is meestal voor case fans bedoeld.
ja ik snap t ook niet helemaal dat heeft iedereen toch!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-08 17:30

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

The FLow schreef op maandag 19 december 2005 @ 22:20:
ik heb een Zalman VF700-CU en die heb ik nu gewoon op mijn voeding aangesloten. Nu wil ik eigenlijk deze aansluiten op mijn Videokaart, een XFX 6800 Ultra. Maar nou heeft de stock koeler een klein stekkertje waarmee hij aangesloten zit op de videokaart en dat heeft die zalman niet. Want ik wil wanneer mijn kaart warmer wordt dan bijvoorbeeld 60 graden dat hij harder gaat blazen en dat kan mooi en een nvidia tooltje. Kan ook met Speedfan maar werkt niet zo lekker. Dus is het mogelijk om mijn zalman op mijn videokaart fan aansluiting te krijgen?
Knip de stekker van je zalman, knip het stekkertje van je stock cooler verbind de draadjes van je zalman met de draadjes die aan het afgeknipte passende stekkertje zitten, prik dat op je videokaart en gaan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• KappeNou
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 14:36:
[...]

ja ik snap t ook niet helemaal dat heeft iedereen toch!
NEE :P ik heb al me fans op me zalman fan controller aangesloten ;)
Orion84 schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 14:40:
[...]

Knip de stekker van je zalman, knip het stekkertje van je stock cooler verbind de draadjes van je zalman met de draadjes die aan het afgeknipte passende stekkertje zitten, prik dat op je videokaart en gaan.
als je je stock koeler nooit meer wilt gebruiken kan dat idd

[ Voor 44% gewijzigd door KappeNou op 20-12-2005 14:52 ]

>PC specs<

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

KappeNou schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 14:50:
[...]

NEE :P ik heb al me fans op me zalman fan controller aangesloten ;)

[...]

als je je stock koeler nooit meer wilt gebruiken kan dat idd
Gebruiken is geen probleem, dan wissel je ze gewoon weer terug om. Het is vervelender als je hem voor garantie in originele staat terug wilt knutselen :P

Daarom kan je ook proberen ergens een extra koeler op de kop te tikken met eenzelfde stekkertje.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:55

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

KappeNou schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 14:27:
[...]
Niet alle moederborden kunnen via de fan connectoren het toerental van fan's dynamisch regelen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

_Dune_ schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 15:05:
[...]

Niet alle moederborden kunnen via de fan connectoren het toerental van fan's dynamisch regelen.
En sowieso heeft dan al een ander stekkertje nodig.

• KappeNou
Orion84 schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 15:09:
[...]

En sowieso heeft dan al een ander stekkertje nodig.
hoe bedoel je? De stekker van je zalman koeler past normaal gesproken altijd op je moederbord

>PC specs<

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

KappeNou schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 15:21:
[...]

hoe bedoel je? De stekker van je zalman koeler past normaal gesproken altijd op je moederbord
Uit de topicstart maak ik op dat er gewoon een grote vierpolige molexconnector aanzit. En die passen niet op je mobo en dus ook nie op je vga kaart.

• KappeNou
Orion84 schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 15:26:
[...]
Uit de topicstart maak ik op dat er gewoon een grote vierpolige molexconnector aanzit. En die passen niet op je mobo en dus ook nie op je vga kaart.
LOL een normale grote 12 volt molex op je zalman? whahahahahaha je maakt zker een geintje :D er zit gewoon een normale molex op die ook aan je boxed koeler zit, die kan je gewoon in je mobo prikken..
<(--_--)>

[ Voor 10% gewijzigd door KappeNou op 20-12-2005 15:35 ]

>PC specs<

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Afbeeldingslocatie: http://vlcteam.free.fr/Quatre/LD0000417456_2.jpg

de TS bedoelt, op zijn zalman vf700 zit een gewone fan connector die op het mobo past.
Maar die wilt hij op zijn graka aansluiten, maar die heeft een 'mini' fan connector. dus dat past niet.. hoe kan hij toch zorgen dat het past.

Afbeeldingslocatie: http://www.silverview.nl/www/catalog/images/koelergf4ti.jpg

• KappeNou
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 15:35:
[afbeelding]

de TS bedoelt, op zijn zalman vf700 zit een gewone fan connector die op het mobo past.
Maar die wilt hij op zijn graka aansluiten, maar die heeft een 'mini' fan connector. dus dat past niet.. hoe kan hij toch zorgen dat het past.

[afbeelding]
De niet mod oplossing heb ik al gegeven.. 9 van de 10 keer werkt dat. En de wel mod oplossing heeft iemand anders gegeven. :) Laat hem die 2 dingen maar eerst uitproberen ;)

>PC specs<

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:36
KappeNou schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 15:36:
[...]

De niet mod oplossing heb ik al gegeven.. 9 van de 10 keer werkt dat. En de wel mod oplossing heeft iemand anders gegeven. :) Laat hem die 2 dingen maar eerst uitproberen ;)
En het nVidia tooltje kan de snelheid van een case/psu/cpu-fan (dat zijn meestal de 3 headers?) regelen op basis van de temperatuur van de videokaart?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• KappeNou
XanderH schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 15:40:
[...]

En het nVidia tooltje kan de snelheid van een case/psu/cpu-fan (dat zijn meestal de 3 headers?) regelen op basis van de temperatuur van de videokaart?
Ik weet niet of dat perse met dat toolte kan maar iedergeval zijn er na mijn weten tooltjes waarbij je de fan kan laten reageren op temperaturen die jij insteld.. Maja ik heb geen idee uit me hoofd welke ;) www.google.com of gewoon hier ergens zoeken denk ik..
Ik gebruik zelf een zalman fan controller.. Dat vindt ik zelf betrouwbaarder en relaxter dan 1 of ander tooltje :P

>PC specs<

• Vinamp
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Vinamp

Oja joh...

De vraag is kan de videokaart de stroom van die zalman wel aan.
Die zalman trekt duidelijk meer stroom dan de stockcooler, dus kan het regel-ic die stroom wel aan?
Ik had hetzelfde maar durf het niet aan, heb hem nu op het moederbord aangesloten.

Asus A8N-SLI DeLuxe, AMD3500+ Venice, 2*512MB PC3200 Kingston, Ati850 XT, 2*Samsung 160 GB SATA (Raid0) , Maxtor 160 GB, Toshiba Dvd SD-M1502 speler, Nec 3520 Dvd Brander

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:36
KappeNou schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 15:44:
[...]

Ik weet niet of dat perse met dat toolte kan maar iedergeval zijn er na mijn weten tooltjes waarbij je de fan kan laten reageren op temperaturen die jij insteld.. Maja ik heb geen idee uit me hoofd welke ;) www.google.com of gewoon hier ergens zoeken denk ik..
Het lukte hem kennelijk al met SpeedFan, maar toch wilde hij speciaal dat het met het nvidia tooltje werkte...

Dan wordt het idd het stekkertje modden. Enige probleem dat je tegen kunt komen is dat de zalman koeler idd een te hoog vermogen vereist.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

KappeNou schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 15:33:
[...]

LOL een normale grote 12 volt molex op je zalman? whahahahahaha je maakt zker een geintje :D er zit gewoon een normale molex op die ook aan je boxed koeler zit, die kan je gewoon in je mobo prikken..
<(--_--)>
Dan interpreteer ik het volgende vast verkeerd :?
ik heb een Zalman VF700-CU en die heb ik nu gewoon op mijn voeding aangesloten.

• KappeNou
Orion84 schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 15:50:
[...]

Dan interpreteer ik het volgende vast verkeerd :?

[...]
hoezo? Als je nog nooit een zalman koeler hebt aangesloten post dan ook niet aub.. want je weet dus niet waar je over praat, blijkt alweer ;)
Want sinds wanneer kan je zo'n connector die je op je moederbord kan aansluiten niet direct op je voeding aansluiten? vertel dat is :) zal de eerste keer zijn..

[ Voor 28% gewijzigd door KappeNou op 20-12-2005 15:56 ]

>PC specs<

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

KappeNou schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 15:54:
[...]

hoezo? Als je nog nooit een zalman koeler hebt aangesloten post dan ook niet aub.. want je weet dus niet waar je over praat, blijkt alweer ;)
Ik heb inderdaad nog nooit een zalman fan aangesloten, maar iets op je voeding aansluiten doe je niet met een mobo connector, zalman fan of niet. Tenminste, de voedingen die ik in mijn leven heb gezien hadden geen driepins fan headers zoals je die op je mobo terug vind :?
Ik heb daar gewoon mijn gezond verstand op los gelaten en dan is dat niet anders uit te leggen dan hoe ik dat doe volgens mij.

Ik zie inmiddels echter ergens een plaatje waar uit blijkt dat er een verloopstukje wordt meegeleverd van de moboconnector die aan de zalman zit naar een normale grote molex. Waarschijnlijk heeft de TS zoiets dan gebruikt ofzo.

In dat geval kan hij dat verloopstuk er inderdaad tussenuit laten en jou oplossing uitproberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 20-12-2005 16:01 ]

• KappeNou
Orion84 schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 16:00:
[...]

Ik heb inderdaad nog nooit een zalman fan aangesloten, maar iets op je voeding aansluiten doe je niet met een mobo connector, zalman fan of niet. Tenminste, de voedingen die ik in mijn leven heb gezien hadden geen driepins fan headers zoals je die op je mobo terug vind :?
Ik heb daar gewoon mijn gezond verstand op los gelaten en dan is dat niet anders uit te leggen dan hoe ik dat doe volgens mij.

Ik zie inmiddels echter ergens een plaatje waar uit blijkt dat er een verloopstukje wordt meegeleverd van de moboconnector die aan de zalman zit naar een normale grote molex. Waarschijnlijk heeft de TS zoiets dan gebruikt ofzo.

In dat geval kan hij dat verloopstuk er inderdaad tussenuit laten en jou oplossing uitproberen.
maakt ook verder niet uit.. Maar als je geen ervaring hebt met deze koelers is het toch niet handig om te posten ;) no offence

>PC specs<

• The Flow
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2024

The Flow

I am the greatest

Topicstarter
Ok, heb vandaag stekkertje van koeler eraf gehaald en die van stock koeler erop gesoldeerd.. ---> koeler draait heel langzaam. ik wil dat hij vol vermogen draait en pas als de temp. te hoog word dat dan pas de koeler vol gaat draaien tot de temp van 45 graden is bereikt. Op moederbord aansluiten had ik al eerder geprobeerd, was ik vergeten in TS te zetten. Maar met speedfan kan ik alleen mijn cpu fan regelen, niet die op mijn moederbord zit.
Seal64 schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 00:51:
Die VF-700 kun je ook prima aan een Zalman Fanmate 2 (zelfde als die bij de CNPS 7x00 CPU koelers zit) hangen. Kost maar iets van €7,50 en dat past er zó tussen. Kun je 'm zelf omhoog en omlaag draaien, afhankelijk van behoefte en gebruik...
Heb op mijn proc koeler al een Zalman CNPS7700 Cu met een zalman regelaar erbij, dus weet hoe dat werkt. MAAR ik wil dus dat de fan automatisch meer toeren gaat maken wanneer kaart te warm wordt.

Zit dus nu te denken omdat mijn proc. altijd wel prima temp heeft, om vga koeler op cpu aansluiting op mobo te aan te sluiten, die kan ik namelijk wel regelen met speedfan en dus ook de temp uit lezen.... Optie?

God is in de war, hij denkt dat hij The Flow is...

Pagina: 1