Toon posts:

[3D Studio] PAL Widescreen renderen tbv Premiere en DVD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met vallen en opstaan en m.b.v. diverse stukjes van verschillende forums geprobeerd de ideale manier te vinden om PAL Widescreen te renderen vanuit Max. Ik wil de beelden nog nabewerken met Premiere en AfterFX. Ik heb de volgende instelling gedaan in Max.

Resolutie: 720x576
Image Aspect: 1,75 (zelf 'verzonnen', is nergens op gebaseerd behalve gokwerk)
Pixel Aspect: 1,422 (staat aangegeven in Premiere)

Mijn vraag: is dit goed??? Het ziet er iig goed uit.

• Cosmo q
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-03 11:00
Mijn methode, ook volledig eigen brouwsel maar wel veel gebruikt (vier jaar animatiefilm), is renderen in 768x432. Dit is 16/9 (= Pal widescreen) met square pixels. Hiermee blijf ik werken tot op het moment dat ik aan de laatste stap kom, het omzetten naar bv DVD. Veel programma's kunnen ondertussen al wel me non-square pixels overweg, maar zelf vindt ik dit heel lastig om te werken.

De juiste settings zijn uiteindelijk 720x576 tegen een pixel aspect van 1,4222

720 x 1,4222 = 1024
1024 / 576 = 16 / 9 = 1,778

Alleen je image Aspect is dus niet helemaal juist.

Met mijn 768 x 432 heb ik te veel informatie in de breedte en te weinig in de hoogte, wat elkaar wat compenseert >:) . Maar zoals gezegd, dit is een eigen brouwsel gemaakt om in square pixels te werken en een redelijke rendertijd te behouden. Dit is wel enkel nuttig als je van nul begint. Beelden die je eerst opneemt van pal(widescreen) moet je niet gaan overzetten...

Hopelijk heb je hier iets aan.

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Ik heb mijn portfolio gerenderd in 720 bij 405 pixels (16:9), en dat gaf na heel veel testen het meest scherpe resultaat. Lees: dat gaf een scherp resultaat :) Gewoon zoals het hoorde, geen blur, geen geresize. Ik blijf daar altijd in renderen, was perfect

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-04 16:42

Acid_Burn

uhuh

Denk dat je ook moet beslissen of je letterboxed of anamorphic rendered.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Cosmo q
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-03 11:00
Om dan nog maar te zwijgen over fields 8)7 PAL != NTSC, Analoog != Digitaal

Over letterboxed of anamorphic kan ik alvast het volgende zeggen. DVD: anamorph geen enkel probleem, zelfs de goedkoopste witte producten DVD speler zet het beeld om naar de nodige reolutie voor TV. DV kan je ook in widescreen bewaren, maar het ook widescreen afspelen is meestal een groter probleem. Het is meestal aan te raden hier letterboxed te werken (door onderaan en bovenaan een zwarte balk toe te voegen maak je van je 16/9 beeld een 4/3)

Verwijderd

Topicstarter
Oei! Meer info dan ik hoopte ;)

Ik heb inderdaad de verkeerde image aspect, het scheelde niet veel.

Ik heb zowel 768x432 gerendered als 720x405. Het is inderdaad scherper, ik zie alleen nauwelijks tot geen verschil wat de beste c.q. scherpste is. Ik wil iig anamorphic want die balken vind ik minder.

Het zal waarschijnlijk het weekend worden dat ik ff tijd heb om verder te klooien maar met bovenstaande formaten ga ik het zeker redden met Premiere en AfterFX.

Thanx _/-\o_
Pagina: 1