Geheugen upgrade mislukt

Pagina: 1
Acties:

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 12:28

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Topicstarter
Ik heb vandaag geprobeerd het interne geheugen van mijn PC te upgrade. Echter niet met veel succes. Ik heb momenteel op mijn Soltek SL-87CW-FL 2 X 512 MB DDR zitten draaiende op 400 Mhz. Die zitten in dual opstelling zullen we maar zeggen. Dus op DIMM1 en DIMM3 want die vormen samen Bank A.
Ik ben vandaag naar Computerwinkel X gegaan en heb daar laten zien welk moederbord ik had en aangegeven dat ik graag naar 3 GB wilde door 2 X 1 GB bij te plaatsen. Was geen probleem en kon inderdaad en kreeg daarom 2 X 1 GB Corsair (VS1GB400C3) geheugen mee.

Thuis gekomen machine opnieuw opgestart en eerst maar eens gechecked of het huidige geheugen wel goed was met MemTest86. Geen problemen mee, was perfect in orde. Ik die nieuwe geheugen bankjes erbij gezet in DIMM 2 en DIMM 4. MemTest gedraait en kreeg vollop foutmeldingen. Dus ik alle geheugen bankjes er uit en slechts één nieuwe in DIMM 1. MemTest86 weer gedraait en was niks mis mee. Andere nieuwe er in, MemTest86 gedraait en kreeg daarbij fouten. Ok simpel en gewoon vette pech, maar die moet retour want die is defect. Dus ik opnieuw het geheugen er in door een combinatie te maken van de 2 512 MB modules en de goede 1 GB module.
DIMM 1 512 MB
DIMM 2 1GB
DIMM 3 512 MB
Echter kreeg ik daarbij toen ook ineens fouten met MemTest86. Dus ik dacht, misschien is er iets met DIMM 2. Dus ik één 512 MB module in DIMM 2 en één in DIMM 4. Geen fouten met MemTest86.
Heb daarna nog alle mogelijkheden geprobeert, echter iedere keer als ik die goed geteste 1 GB module erbij deed kreeg ik fouten. Betekend dit dat het nooit gaat samen werken of moet ik iets instellen? Ik moet morgen zoiezo terug naar de winkel om in iedergeval die ene module om te ruilen, echter als die niet samen willen werken met de andere dan schiet het zo weinig op.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
dat is een vaag probleem dat ik ook heb gehad , je kan proberen je 512 modules er uit te laten en met die 2gb aan de slag te gaan , maar ik heb het ook gehad dat verschillende modules van verschillende fabrikanten echt niet wilden samenwerken, ik weet ook niet hoe je er iets aan doet , misschien de timings handmatig instellen op de mogelijkheden van de laagste module (heb ik ook geprobeerd maar hielp in mijn geval dus niet )

Out of the box? What box? There is no box.

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Ik weet dat het mogelijk zo is dat de modules van 1 GB niet met de modules van 512 MB willen samenwerken. Dat zou dan betekenen dat ik niet naar 3 GB maar naar 2 GB zou gaan. Is best mee te leven. Maar aangezien er één zoiezo kapot was werkte dat niet. Waar ik verder even mee zat is dat ik de timings niet durfde aan te passen want wat moet ik dan doen als mijn machine niet meer wil opstarten?

Verwijderd

cyspoz schreef op maandag 19 december 2005 @ 21:21:
Ik weet dat het mogelijk zo is dat de modules van 1 GB niet met de modules van 512 MB willen samenwerken. Dat zou dan betekenen dat ik niet naar 3 GB maar naar 2 GB zou gaan. Is best mee te leven. Maar aangezien er één zoiezo kapot was werkte dat niet. Waar ik verder even mee zat is dat ik de timings niet durfde aan te passen want wat moet ik dan doen als mijn machine niet meer wil opstarten?
als je machine niet meer opstart je cmos clearen

Verwijderd

Inderdaad, CMOS reset doen. Toen mijn mem laatst ook niet wilde werken (Infineon op 480 MHz op 2,5-3-3-7-1T 8)7 ) heb ik dat ook gedaan, nu doet 'ie het weer prima.

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Nou goed, ik ga eerst in iedergeval morgen terug met de mededeling dat er ééntje niet werkt en dat ik daar zoiezo een nieuwe voor moet hebben.
Moeten trouwens alle reepjes dezelfde latency ondersteunen of wordt gewoon automatisch de langzaamste latency (grootste dus) gebruikt die één van de modules gebruikt?

De huidige latency + andere specs van de 2 X 512 MB is volgens MemTest86:

400 Mhz
2777MB/s
PAM 199 Mhz (DDR 398)
CAS: 2,5-4-4-8
Dual Channel 128 Bits
PAT: Enabled

Hoe komt het trouwens dat het geheugen niet op exact 200 Mhz draait maar net 1 mhz er onder?

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Ben met het geheugen terug gegaan naar Winkel X. Die hadden echter geen nieuwe modules meer op voorraad. Op het verhaal dat de enkele module ook problemene gaf kon komen door het niet lekker samen willen werken wat helaas nou wel eens voor kon komen. Ze gaven met het advies om eventueel een ander merk te proberen. Aangezien zij geen ander merk verkochte heb ik daarop gebruik gemaakt van de niet goed geld terug regeling waar verder niet moeilijk over werd gedaan. In Winkel Y heb ik daarna twee Kingston KVR400X64C3A/1G modules gekocht.
Die wilde wel in combinatie werken met mijn andere geheugen echter gaf dat een trage geheugen bus en vreemde latency tijden. Memtest 86 draaide wel maar draaide heel langzaam en testjes liepen vaak maar tot 10 % waarna het aan de volgende test begon. Niet echt betrouwbaar en stabiel dus ben ik verder gegaan met slechts de twee Kingston modules en die doen het nu wel goed met de volgende specs volgens MemTest 86:

400 Mhz
2321 MB/s
PAM 199 Mhz (DDR 398)
CAS: 3-3-3-8
Dual Channel 128 Bits
PAT: Enabled

Jammer vind ik het eigenlijk dat het dus voor de consument niet mogelijk is om eenvoudig meer dan 2 gig geheugen op een standaard desktop bord te prikken.

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Nou erg succesvol kan ik het allemaal volgens mij niet noemen. De pc heeft nog geen 2 uur gedraait waarna deze er mee gestopt is met een BSOD. Een klein uur later is nog eens hetzelfde gebeurd maar dan weer met een andere melding.
Het geheugen is wel volledig door de MemTest heen gekomen zonder verdere foutmeldingen. Kan het dan toch nog aan het geheugen liggen dat die machine vastloopt?
Heb inmiddels ter test de snelheid van het geheugen terug geschroefd naar 333 Mhz om te kijken of daar het probleem in zit.

Lijkt er op dat het geheugen op 333 Mhz geen problemen meer geeft.

[ Voor 7% gewijzigd door cyspoz op 21-12-2005 19:40 ]

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
met een via kt400 (ook met andere moederborden) is het trouwens ook beter dat je geheugen gewoon synchroon loopt met de bus met de processor , anders daalt je performance zelfs iet (echt hoor )

Out of the box? What box? There is no box.

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Ja ik begrijp dat dit inderdaad minder snel is het geheugen in deze opstelling. Ik vraag me alleen af waar het probleem momenteel zit. MemTest86 geeft geen enkel probleem en wordt met gemak volledig doorlopen terwijl Windows na een paar uur met een BSOD er mee stopt.
Zou het aan de geheugen modules liggen en moet ik nieuwe vragen in de winkel?

Verwijderd

Je kan ook proberen om (als het kan) je dual ram uit te zetten in je bios. Heb ik regelmatig problemen mee gehad op soltek bordjes. Of kijken of er een bios update is.
Het zekerste is om alle modules hetzelfde te houden (merk en config). Het jammere van bv Kingston is dat die ook heel nauwkeurig zijn in het accepteren van andere modules (merken).
De modules van pmi werken dikwijls wel samen met andere.

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Ik weet niet zeker of ik dual ram uit kan zetten maar ik zal eens kijken.
Een bios update kan ik ook wel eens voor zoeken. Nooit echt gecontroleerd of het wel de laatste versie is.
Momenteel heb ik alleen maar de Kingston modules ingeprikt. Het plan om het nieuwe geheugen met mijn oude geheugen samen te laten werken heb ik maar even laten zitten.

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:13
Heb je ook al geprobeert eerst die 1gb mocules in 1 en 3 te douwen en dan memtest draaien en als dan alles goed die 2 van 512mb in poort 2 en 4 te doen?

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Ja, zo hebben ze het mij in winkel Y ook aangeraden. Dat deed ik en dan draaide MemTest 86 wel, maar op een vreemde manier. Dan draaide een test en na 13 procent gedraaid te hebben was de test klaar (altans, daar leek het op). Verder gaf MemTest 86 geen fouten. Ik ga denk ik eens even opzoek naar een andere test tool. Het schijnt dat Microsoft op een bootable CD ook een geheugen test programma heeft. Misschien heb ik daar wel meer succes mee. Dan wil ik namelijk nog wel eens proberen om die twee 512 modules erbij te zetten.
Pagina: 1