SATA 160 GB Maxtor HD aangesloten = crash

Pagina: 1
Acties:

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-02 10:58
ik had dus een gewoon werkende pc met een msi neo 2 platinum moederbord en een 120 GB IDE hardeschijf. nou had ik er een 160 GB SATA bijgekocht en ik las dat dat gewoon samen hoorde te werken dus ik sloot die gewoon aan. Toen startte ik mijn pc en stond er: Detecting Array...

voor de rest gebeurt er niks. dus ik reset, crasht nou al op splash scherm, en ik kan niks van toetsenbord in drukken.

dus ik ff wat topic enzo doorlezen, hoorde wel van problemen maar er stond dus ergens bios reset dus dat deet ik (batterij eruit) toen weer aangesloten en gaat ie weer in dat Detecting Array en crash. dus ik die hele SATA schijf eraf gehaald, losgekoppelt. Toen restarten maar nu blijft hij dat Detecting Array geven en ik kan niet de BIOS in......... :'(

edit: nou koppel ik allebei de HD's los en alsnog crash bij Splash scherm. en toetsenbord lijkt ook niet te werken. dus maar weer batterij eruit... :'(

[ Voor 10% gewijzigd door YoshiBignose op 19-12-2005 19:31 ]

Facts don't care about your feelings

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Antwoord van een beginner:

Staan de jumpers wel goed? :)

Verwijderd

Ik zeg; bios-update!

Ff zoeken op de website van je computerbakker en karren maar. succes

• YoshiBignose
Antwoord van een nog ergere beginner:

Jumpers?? :X :X *pakt handleiding erbij en gaat bladeren*

edit: en hoezo bios update dan? ik kan niks, ik zie als ik batterij eruit heb gehaald en dan reboot ff dat BIOS scherm en dan zie ik iets met Checksum error en dan gaat hij naar Detecting Array, welke schijf ik er ook aanhang...

[ Voor 54% gewijzigd door YoshiBignose op 19-12-2005 19:35 ]

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

m0nkey schreef op maandag 19 december 2005 @ 19:32:
Antwoord van een beginner:

Staan de jumpers wel goed? :)
Bij een s-ata heb je geen jumpers

Heb je een bios reset gedaan nadat je de je nieuwe hdd eruit had gehaalt?

No signature required.

• YoshiBignose
ja batterij eruit, moet ik nu elke keer doen anders crash bij splashscherm...

edit: ik snap ook niet waarom die SATA kabel zo kort is, past nog maar net, moest hele HD verplaatsen :(

en ik heb geen floppy drive

[ Voor 54% gewijzigd door YoshiBignose op 19-12-2005 19:39 ]

Verwijderd

YoshiBignose schreef op maandag 19 december 2005 @ 19:34:
Antwoord van een nog ergere beginner:

Jumpers?? :X :X *pakt handleiding erbij en gaat bladeren*

edit: en hoezo bios update dan? ik kan niks, ik zie als ik batterij eruit heb gehaald en dan reboot ff dat BIOS scherm en dan zie ik iets met Checksum error en dan gaat hij naar Detecting Array, welke schijf ik er ook aanhang...
Zo van dat je ook niet meer terug kunt naar je oude situatie?

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

YoshiBignose schreef op maandag 19 december 2005 @ 19:36:
ja batterij eruit, moet ik nu elke keer doen anders crash bij splashscherm...
Dus je kan nu wel gewoon windows opstarten, doe dan eens een bios update, dat kan wel eens helpen, probeer daarna je schijf er weer op te zetten, en kijk eerst in je bios of hij hem herkent, zoja dan kan je hem waarschijnlijk wel booten

No signature required.

• YoshiBignose
nee ik kan niet in windows, als ik batterij opnieuw erin doe dan kom ik wel voorbij het splashscherm maar dan gaat ie dus dat Detecting Array weer zeggen en kom ik nog niet verder... ik kan dus NIIKSS

zelfs als ik allebei de HD's loskoppel geeft hij die error :?

[ Voor 15% gewijzigd door YoshiBignose op 19-12-2005 19:40 ]

Verwijderd

YoshiBignose schreef op maandag 19 december 2005 @ 19:40:
nee ik kan niet in windows, als ik batterij opnieuw erin doe dan kom ik wel voorbij het splashscherm maar dan gaat ie dus dat Detecting Array weer zeggen en kom ik nog niet verder... ik kan dus NIIKSS

zelfs als ik allebei de HD's loskoppel geeft hij die error :?
En als je alleen je eigen 120 Gb schijf er weer in zet? Dus weer volledig terug naar de oude situatie?

• YoshiBignose
ook...

• Narc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09-2025
Kan jij je bios niet resetten (inderdaad via een jumper (klein zwart dingetje dat je met een pincetje vast moet pakken))? Wat ik anders nog zou proberen is inderdaad het batterijtje eruit trekken, stroomkabel uit je voeding trekken (in de omgekeerde volgorde dan), harde schijf er helemaal uit en even een kop thee gaan drinken en dan nog eens kijken.

Zolang er spanning op het mobo staat heeft het niet zoveel nut om het batterijtje eruit te halen. Wat je ook nog kan proberen is je oude ide-schijf er weer instoppen. kijken of hij dan wel weer opstart.

• YoshiBignose
1. batterij uithalen en ff wachten stroom eraf en weer erin heb ik gedaan. dan zie ik dat bios scherm met al die drives (maar ik kan niet NAAR de bios) en dan krijg ik WEER dat Detecting Array.
2. oude schijf precies zelfde probleem, zelfs ZONDER schijven :|

• Narc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09-2025
Dan weet ik het ook even niet meer, zou even browsen op de website van je mobo-fabrikant...

• afterparty05
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07-2023
Ik ken jouw moederbord niet goed maar ik weet wel dat bij mijn moederbord je de batterij er uit moet halen, een jumper moet verplaatsen, dan enkele seconden wachten, de jumper weer terugzetten en dan de batterij er weer in. En dan weer opstarten. Zou het iig zonder de SATA schijf doen, alleen de IDE. En heb je al geprobeerd zo kaal mogelijk op te starten? En dan kijken of het wel werkt....

Succes!

• YoshiBignose
bedankt, ik zie idd jumper ernaast, trek die er ook wel uit met batterij. nu alles losgehaald, SATA, IDE en DVD-drive. als ik nu weer dat Detecting Array krijg FLIP IK :(

EDIT: JAAAA IK ZIT IN DE BIOS, wat nu :P

EDIT2: ok vooruitgang, ik kan weer booten via andere HD. en in de bios zie ik nu mijn SATA schijf als third master ofzo. maar als ik boot via oude HD en ik kijk in windows dan zie ik hem niet. dus ik probeerde te booten via de SATA schijf, paar keer knippert het scherm, daarna start hij gewoon windows (vanaf de IDE schijf dus). hmmm :/

[ Voor 58% gewijzigd door YoshiBignose op 19-12-2005 20:19 ]

• afterparty05
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07-2023
Moet je anders in je BIOS die harde schijf achteraan zetten in de boot-sequence? En hem een master/slave meegeven? Weet het niet, heb nog niet veel ervaring met SATA, maar kan me voorstellen dattie er doorheen loopt te miepen, waardoor je niet goed kan booten als hij aangesloten is.

Wel goed mooi dat het werkte!

• Irritinus
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-02 22:20
YoshiBignose schreef op maandag 19 december 2005 @ 19:56:
EDIT2: ...en ik kijk in windows dan zie ik hem niet. dus ik probeerde te booten via de SATA schijf, paar keer knippert het scherm, daarna start hij gewoon windows (vanaf de IDE schijf dus). hmmm :/
Ik neem aan dat je de schijf nieuw hebt gekocht? zo ja dan moet je hem nog formateren/initialiseren.

Configuratie scherm > Systeembeheer > Computerbeheer > Opslag > Schijfbeheer > en vervolgens je nieuwe schijf initialiseren en formateren, dan is ie in ieder geval zichtbaar in windows.

succes.

[ Voor 7% gewijzigd door Irritinus op 19-12-2005 21:01 ]

Pagina: 1