Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hier zullen al menige topics over geweest zijn, maar kan mijn vraag nog niet beantwoorden.

Thuis ben ik redelijk voorzien van goede muziek. In mijn pc zit een Audigy 2 met daaraan een Logitech Z2300 waarvan de speakers vervangen voor twee Infinity 2-weg speakers. Het verschil met de standaard logitech speakers is zeker merkbaar. Als koptelefoon heb ik een Sennheizer HD570.

:? Ok, leuk? Tijd om te patsen?
Neen! Ik ben op zoek naar een HDD MP3 speler. Genoeg op de markt om te kiezen. Veel zoeken, reviews lezen en designs bekijken (ben nogal op design gesteld).

:? Al georiënteerd?
Ik heb twee kandidaten over gehouden, de iPod G5 en de iRiver H10 (grootte bij beide nog niet over uit). Beide spelers hebben zo hun voor -en nadelen. Ik neig zelf meer naar de iRiver omdat daar de nadruk méér ligt op een goede geluidskwaliteit en minder op de X-factor in tegenstelling tot de iPod. Op verschillende fora heb ik al gelezen over de sublieme geluidskwaliteit van de iRiver H10, welke néts iets beter schijnt te zijn dan de iPod.

:? Persoonlijke voor -en nadelen.
iPod voordelen:
+ design
+ bediening
+ helderder scherm
+ de iSocks ;)
+ lichter / kleiner (boeit mij weinig, merk je weinig van als je het draagt)

iPod nadelen:
- overdracht via iTunes (ben een vervend Winamp gebruiker)
- duurder (ook nog incl. studentenkorting)
- geen FM tuner (kán een nadeel zijn, ben daar nog niet over uit)

iRiver voordelen:
+ ondersteund alle formaten
+ overdracht via explorer
+ geen software / drivers benodigd
+ FM tuner (kán een voordeel zijn, ben daar nog niet over uit)
+ betere equalizer en sounds (!!)

iRiver nadelen:
- design
- scherm
- langzamer in het switchen met de nummers (gelezen)
- minder opties mbt zoeken / afspelen MP3 (doel op de playlists, etc)

:? Heb je nog brandende vragen V?
Jahoor!
1. Is de geluidskwaliteit (dus niet lettend op de mensen die op de X-factor afgaan) beduidend beter op de iRiver?
2. Zijn er nog meer HDD MP3 spelers die meer op het geluid gericht zijn dan op de X-factor, náást de iRiver modellen? (qua geluidskwaliteit, equalizer, etc)
3. Produceren duurdere oordopjes (die niet standaard bij de spelers zitten) beduidend betere kwaliteit geluid?
4. Kan nog maar zo komen..

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Een minpunt minder: voor de verstokte winamp fan een plugin. :)

iTunes had bij mijn iPod de vervelende gewoonte om eens in de zoveel tijd alles te vergeten. :(

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
1. Dat is vooral persoonlijk. Ik vind zelf iRiver het mooiste geluid produceren van alle gevestigde merken (iAudio, Apple, Archos ed)
2. iAudio heeft ook een arg goeie geluidskwaliteit. De X5 staat bekend om zn geluidskwaliteit en zn vele instelmogelijkheden.
3.Absoluut, het is eigenlijk bijna een must als je echt goed geluid wilt.
4. Ok :P

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:30

Piggen

Lekker bakkie

1. Nee
2. Ja, met name iAudio en Creative
3. Ja, maar het is aan jou om te bepalen of het je het geld waard is.

• Worldwide
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Worldwide

Vinyl

Ik zou zeggen ze de samsung J70 ook maar in het lijstje. Erg fijn geluid, vrij vergelijkbaar met de iriver, maar dan een kleinere en lichtere speler met betere accu.

Verwijderd

Topicstarter
Zie ik het goed dat de iPod meer een hype is en een paar andere merken (iRiver, iAudio) zich minder richten op de X-factor, maar meer op de geluidskwaliteit?

Die Winamp plugin voor de iPod is wel koning. Andere headset gaat er sowieso komen, maar eerst voor sparen.

iRiver voordeel:
+ volledig aluminium

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2005 19:41 ]

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Ik heb nu een ipod en hiervoor een iaudio. Dat gezeur over geluidskwaliteit is zwaar overtrokken allemaal. Enige is dat een ipod mss wat minder bass heeft.

Ik zou persoonlijk ook voor een ipod kiezen maar dat is omdat ik nu eenmaal een mac heb waar het allemaal naadloos is geintrgeerd.

Succes met je keuze iig :)

Verwijderd

Topicstarter
lowfi schreef op maandag 19 december 2005 @ 19:43:
Ik heb nu een ipod en hiervoor een iaudio. Dat gezeur over geluidskwaliteit is zwaar overtrokken allemaal. Enige is dat een ipod mss wat minder bass heeft.
Laat het nou net zo zijn dat ik veel muziek luister met bass erin. Trance, dance, house, etc..
Tnx voor de info.

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:10

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

iPod :
+ Grote fanbase, daardoor extreem veel assecoires/apps/scripts/plugins/reviews
+ Podcasts

De nadelen die je noemt:
- overdracht via iTunes (ben een vervend Winamp gebruiker), kan ook via de winamp plugin zoals al beschreven of via explorer met anapod explorer.
- duurder (ook nog incl. studentenkorting) mee eens :)
- geen FM tuner, zijn voor mij twee verschillende dingen, muziek op aanvraag (mp3 speler), of radio, doe mij dan maar podcasts

iRiver nadelen:
- scherm (lijkt mij een erg groot nadeel)
- langzamer in het switchen met de nummers (gelezen) (iPod is nu ook nog redelijk langzaam in de menuutjes. Khoop dat dat beter wordt met een nieuwere firmware
- minder opties mbt zoeken / afspelen MP3 (doel op de playlists, etc) (dit lijkt me wel balen, als je een grote muziekbibliotheek hebt is dit echt ruk.)

^^ Het bass probleem werd bij mij opgelost door gopod... en voor vele anderen trouwens ook
[rml][ iPod] iPod 5G Ervaringen & Discussie[/rml]

[ Voor 9% gewijzigd door LtMarx op 19-12-2005 19:48 ]

Verwijderd

De iPod G5 heeft ook nog videosupport, de H10 niet, toch?

Als je btw echt een audiospeler met super geluidskwaliteit zoekt moet je even naar deze 2 spelers kijken:

* Kenwood HD20GA7/HD30GA9 (heb zelf de HD20GA7, de HD30GA9 heeft 30gb ipv 20gb en support losless)

*JVC XA-HD500

• SilverMane
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-11 00:13
iPod
+ 10 Gb meer

(=<`#9]~6ZY32Vx/4Rs+0No-&Jk)"Fh}|Bcy?`=*z]Kw%oG4UUS0/@-ejc(:'8dc

• RoD
  • Niet online

RoD

lowfi schreef op maandag 19 december 2005 @ 19:43:

Ik zou persoonlijk ook voor een ipod kiezen maar dat is omdat ik nu eenmaal een mac heb waar het allemaal naadloos is geintrgeerd.

Succes met je keuze iig :)
dat kun jij wel vinden, maar dat vind ik niet. Het is persoonlijk, en het hangt er maar net vanaf waar de TS waarde aan hecht. Overigens heeft de G5 een bassboost gekregen en voorzover ik weet was er nu niet meer sprake dat de bassen in de iPod achtergesteld waren.
Of ze de hoge tonen ook verbeterd hebben weet ik niet, dacht het niet. Bij iRiver zijn de hoge tonen geweldig en ook goed in te stellen.
@TS: Als je naar trance ed luistert kun je denk ik het beste voor de iRiver H10 gaan. Om het echt voor jezelf goed te kunnen beslissen zou je ns naar de Mediamarkt kunnen gaan om het ding te beluisteren (mochten ze em nog hebben, en zelf oordopjes meenemen)

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 19:46:
[...]

Laat het nou net zo zijn dat ik veel muziek luister met bass erin. Trance, dance, house, etc..
Tnx voor de info.
ik ook alleen maar dance achtige muziek maar met een shure e4c heb ik niets te klagen over bass ;)

Verwijderd

1. Antwoord op deze vraag is tweezijdig:

Zonder gebruik van EQ: Nee, niet beduidend.
Met gebruik van EQ: Jazeker, bij goede pop/house/dance/R&B muziek is een goed werkende EQ geen overbodige luxe (eerder een MUST). Het gebruik van EQ bij de iPod betekent letterlijk de muziek / het geluid verne*ken, helaas :X .
(Ik ben geen iPod-hater)

2. Ja, is al genoemd door RoD en Mpmad: iAudio X5(L) of M5(L). Maar ook bijv. Kenwood HD20GA7: gebruik ik sinds kort, zeer fraai beestje wat geluidskwaliteit betreft ;) . Rio Carbon is helaas niet meer of zeer moeilijk te krijgen en het uiterlijk van deze speler zal ook niet iedereen aanspreken.

3. Ja, eens met RoD en Mpmad. Bijgeleverde oordopjes stellen vaak niet zoveel voor.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2005 22:09 ]

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:03

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 19:18:
.....
iRiver nadelen:
- design
.....
Is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind zelf de zilveren erg mooi en je ziet ze een stuk minder dan de iPod.
- scherm
Het is een nadeel dat hij een scherm heeft :P ? of dat hij kleiner is ofzo?
- langzamer in het switchen met de nummers (gelezen)
Met de standaard software is hij inderdaad erg langzaam, als je je nummers met easyH10 overzet is het switchen een stuk sneller.
- minder opties mbt zoeken / afspelen MP3 (doel op de playlists, etc)
Browsen op artiest, album, genre, titel en verschillende playlists. Lijkt mij genoeg?

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

• RoD
  • Niet online

RoD

RedFox schreef op maandag 19 december 2005 @ 20:17:

Browsen op artiest, album, genre, titel en verschillende playlists. Lijkt mij genoeg?
Mjah, en dit is ook precies wat de iPod doet.

Verwijderd

1. Is de geluidskwaliteit van iRiver beter?

Allereerst zal ik even zeggen dat ik voor hetzelfde probleem stond, geluidskwaliteit staat bij mij ook heel hoog in het vaandel. Daarom heb ik naar oa Creative, Cowon, iRiver en Apple geluisterd.

Het geluid zal bij elke speler iets anders gekleurd zijn, maar het is moeilijk te zeggen dat de één beter is dan de ander. Ik kan je wel vertellen dat de "mindere" geluidskwaliteit van de iPod (wat vaak als tegenargument wordt aangehaald) vooral gebaseerd is het "bass-deficiency" probleem (treedt voornamelijk op bij de 4G, de photo en de mini, over oudere modellen weet ik het niet helemaal zeker) en een lichte roll-off bij de hoge tonen (idem). Wat ook nog een rol speelt, is dat bij Apple de slechtste oordopjes worden geleverd. iRiver levert Sennheisers dacht ik, en deze geven inderdaad een beter geluid.

Het bass-defiency is inmiddels zo goed als verholpen. De nano heeft dit probleem even erg als de Cowon iAudio X5 en is dus niet echt als groot probleem te benoemen. De 5G heeft nog een betere bassweergave dan de nano, en ik moet zeggen, ik ben er echt door overweldigd. Ik gebruik de 5G icm de Shure E4c en je voelt de bass gewoon. Het is precies genoeg, niet teveel, niet te weinig en supergebalanceerd. Ook veel detail, ik sta elke dag weer versteld dat er zo'n geluid uit zo'n apparaat kan komen.

De roll-off is ook helemaal weg. Het enige (kleine) probleempje wat ik bij de 5G heb kunnen constateren is een lichte "white-noise" als er geen muziek aan is. Als je muziek speelt heb je er totaal geen last van. En oh ja, de equalizer is heel slecht. Als je goede geluidsapparatuur hebt hoor je zware vervorming. Zelf heb ik gelukkig geen equalizer nodig, ik luister het liefst naar de muziek zoals deze bedoeld is.

En neem vooral niet zomaar aan dat de iPod een slechtere geluidskwaliteit heeft. Dit feit stamt uit de tijd van de oudere modellen. Inmiddels heeft Apple de competitie voorbijgestreefd.

2. Meer HDD MP3 spelers voor geluidskwaliteit.

Koop geen Blokker of andere merkloze troep. Kenwoord schijnt trouwens ook goede muziekspelers te verkopen.

3. Geven duurdere oordopjes beter geluid.

Absoluut. Ik raad je (van lage prijs naar hoog) de Creative EP-630, Shure E2c & E4c en Ultimate Ears UE-10 Pro aan. Deze laatste kost misschien wat veel, $900,-. :X

Als je trouwens van plan bent om geen extra (duurdere) oordopjes aan te schaffen, moet je het hele geluidskwaliteit argument vergeten. Dat verschil hoor je dan echt niet.
- duurder (ook nog incl. studentenkorting)
- geen FM tuner (kán een nadeel zijn, ben daar nog niet over uit)
Geef iTunes een paar maandjes en beslis dan of je verder gaat met iTunes of dat je een Winamp plug-in download. ;)
Duurder vind ik persoonlijk niet echt een argument; een Kia is niet "beter" dan een Lamborghini. Kijk niet naar de prijs, maar kijk hoe de prijs zich verhoudt tot de kwaliteit die je ervoor krijgt.
En mocht je later per se een FM-tuner willen, er zijn zat externe verkrijgbaar.

In ieder geval succes met je keuze, en laat weten wat het is geworden!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2005 22:00 ]

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:28

shameblaster

BB4E^Cons

Ik heb het ook met mij Nano gehad,
zag tegen itunes op, maar na een paar weken vond ik het eigenlijk wel konings dat itunes :D

Dus ik zal itunes als minpuntje schrappen

Cons:::BB4E

Verwijderd

Topicstarter
shameblaster schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 11:18:
Ik heb het ook met mij Nano gehad,
zag tegen itunes op, maar na een paar weken vond ik het eigenlijk wel konings dat itunes :D

Dus ik zal itunes als minpuntje schrappen
Hoe goed ben jij te spreken over het geluid van de Nano? Met name de zuiverheid van de muziek en of daarbij ook nog een redelijk bass geproduceerd wordt?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 22:00:
Als je trouwens van plan bent om geen extra (duurdere) oordopjes aan te schaffen, moet je het hele geluidskwaliteit argument vergeten. Dat verschil hoor je dan echt niet.
Bedankt voor je bijdrage. Deze opmerking vind ik wel interessant, wat versta jij onder "geen extra (duurdere) oordopjes?" Creative EP-630?

• FrenkyFal7
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-07-2016
-

[ Voor 106% gewijzigd door FrenkyFal7 op 22-07-2009 16:04 ]

Verwijderd

lowfi schreef op maandag 19 december 2005 @ 20:11:
[...]

ik ook alleen maar dance achtige muziek maar met een shure e4c heb ik niets te klagen over bass ;)

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2005 17:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo te horen aan de gebruikersreactie zijn de iPod gebruikers meer te spreken over het totale pakket en de iRiver gebruikers over de geluidskwaliteit en de EQ, morgen ga ik naar de MM en Apple Store in Utrecht. Neem mijn eigen koptelefoon (Sennheiser HD570) mee om het verschil goed in beeld (flauw..) te krijgen. Ik zal mijn bevinding laten weten. Zodra ik één van beide niet kan beluisteren vind ik dat sowieso erg jammer.. iets kopen zonder het te proberen.

FrenkyFal7, I know! :)

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:30
Die hoofdtelefoon zou ik niet meenemen. Die heeft namelijk een impendatie van 64Ohm en dat is waarschijnlijk te hoog voor de spelertje om goed aan te kunnen sturen. Het geluid gaat daar ook van achteruit (vooral ik het hoog en het detail). Je kunt, in de Media Markt, beter vragen of je bijvoorbeeld een Sennheiser HD201, PX100 of iets vergelijkbaars mag gebruiken. Die hebben een lage impendatie en een vrij hoge geluidskwaliteit.

@ FrenkyFal7
Ik vraag me allen af hoe de equalizer van de H10 zich verhoud tot die van de H3x0. Hoe van de H10 6GB vond ik namelijk wat tegenvallen in vergelijking tot een H120. Ik had het idee dat het geluid er zelfs op achteruit ging tenzij je een SRS optie gebruikte...
Ik dacht echter dat de equalizer in de H10 modellen software matig zijn en dus na een firmware upgrade verbeterd kunnen zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door DeeD2k2 op 20-12-2005 17:53 ]

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Verwijderd

Modbreak:Offtopic en later ook nog een crosspost gemaakt. Dat ik is niet de bedoeling...

[ Voor 97% gewijzigd door DeeD2k2 op 21-12-2005 12:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
DeeD2k2 schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 17:47:
Die hoofdtelefoon zou ik niet meenemen. Die heeft namelijk een impendatie van 64Ohm en dat is waarschijnlijk te hoog voor de spelertje om goed aan te kunnen sturen. Het geluid gaat daar ook van achteruit (vooral ik het hoog en het detail). Je kunt, in de Media Markt, beter vragen of je bijvoorbeeld een Sennheiser HD201, PX100 of iets vergelijkbaars mag gebruiken. Die hebben een lage impendatie en een vrij hoge geluidskwaliteit.
Logisch, helemaal niet aan gedacht. Ik zal de Sony oordopjes uit de kast trekken en die meenemen, die kan ik hier namelijk ook op mijn installatie luisteren.

Het zijn de Sony MDR-ED31LP of Sony MDR-E931LP. Zie nergens een typenummer oid. op de verpakking / oordopjes staan.

Verwijderd

iPod nadelen:

Je hebt ook andere software hoor, zoals EPHPod oid.

Weet niet hoe ver je gaat met winamp enzo, maar voor mij werkt het tot nu toe perfect.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 17:19:
[...]

Bedankt voor je bijdrage. Deze opmerking vind ik wel interessant, wat versta jij onder "geen extra (duurdere) oordopjes?" Creative EP-630?
Creatives dan hoor je het verschil echt wel, erg goede doppen voor het geld, hij bedoelt als je geen anderen oordopjes wilt aanschaffen

overgens kan je ook naar creative kijken... bijvoorbeeld de zen sleek alleen zul je dan wel een kleurenscherm missen

verder zijn natuurlijk iRiver en iAudio niet te missen

Verwijderd

Topicstarter
GoldenSample schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 18:35:Creatives dan hoor je het verschil echt wel, erg goede doppen voor het geld, hij bedoelt als je geen anderen oordopjes wilt aanschaffen

overgens kan je ook naar creative kijken... bijvoorbeeld de zen sleek alleen zul je dan wel een kleurenscherm missen

verder zijn natuurlijk iRiver en iAudio niet te missen
Ik heb al naar de andere merken gekeken en een onderscheid gemaakt tussen de iPod en iRiver. Kan wel weer naar de andere merken kijken, maar dan blijf ik bezig. Andere oordoppen komen er sowieso. Denk wel die creatives of een Sennheiser PMX60, ligt eraan hoe die in-ears blijven zitten. Normale oordopjes willen bij mij links nooit helemaal lekker zitten, vandaar.

Edit: of de Sony MDR-G42LP

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2005 20:49 ]

Pagina: 1