Toon posts:

Graag tips voor motorcross fotografie

Pagina: 1
Acties:
  • 589 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Panasonic DMC-FZ5. Er zit een scene mode 'sports' op maar dit geeft geen bevredigende resultaten.

Daarom zie ik mij genoodzaakt om naar 'Shutter Priority' of zelfs 'Manual' te kiezen, maar dan zit ik zonder technische achtergrond (ben fotografie leek) maar wat te testen met verschillende waarden op goed geluk. Daarom graag wat uitgangsposities van ISO/diafragma/sluitertijd/belichtingscompensatie (heb jullie FAQ gelezen ;-) ), eventueel afhankelijk zonnig of bewolkt/licht bewolkt weer.

Heb al gemerkt dat ik sluitertijd van 1/200 op 400 ISO met +1 compensatie betrekkelijk goed is (getest op passerende auto's hier in de straat) maar tips zijn steeds welkom.

Ik weet dat jullie in koor gaan zeggen dat ik hiervoor een reflex moet hebben, maar probeer mij nu even te helpen met de middelen die ik heb om hiermee het mooist haalbare resultaat te krijgen.

Ter info de technische beperkingen van mijn camera : http://panasonic.co.jp/pa...fz5_4/specifications.html

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:43

Exigence

dnkroz

Heb zelf misschien weinig tips, maar één ding zou ik je wel willen aanraden: probeer ook eens wat langere sluitertijden, want dan vang je meer "actie". Anders krijg je van die bevroren beelden, en met wat langere sluitertijden zie je de beweging meer, dus de wegspattende klonten modder en dergelijke. En bovendien vang je wat meer licht.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

maar wat te testen met verschillende waarden op goed geluk.
Misschien moet je eens niet gaan testen op goed geluk, maar de instellingen die je gebruikt ook echt begrijpen?
Ik weet dat jullie in koor gaan zeggen dat ik hiervoor een reflex moet hebben, maar probeer mij nu even te helpen met de middelen die ik heb om hiermee het mooist haalbare resultaat te krijgen.
Goed hier is een tip: lezen, lezen, lezen. Behalve uitproberen is fotografie ook veel theorie. Begrijp de samenhang bij belichting tussen sluitertijd, diafragma en gevoeligheid (in ISO) van de sensor. Begrijp dat bewegingsonscherpte komt door een te lange sluitertijd. Begrijp dat je bij een korte(re) sluitertijd een relatief gro(o)t(ere) diafragma en hoge(re) gevoeligheid moet gebruiken.

Etc. etc. etc.

Dat kunnen we allemaal wel weer gaan oprakelen hier, maar het beste is als je even zelf op internet of in de boekenwinkel een mooie tutorial over fotografie gaat lezen. Dan kun je beginnen met gericht je instellingen per situatie aanpassen, in plaats van in het wilde weg iets te proberen.

Vaak wel aanlokkelijk bij digitale fotografie, maar je leert er geen hol van als je de fundamenten er niet bijpakt. ;)

Wij kunnen wel zeggen wat je moet begrijpen, maar het daadwerkelijk begrijpen en ermee overweg kunnen kun jij alleen jezelf aanleren. Succes.

[ Voor 12% gewijzigd door Stereotomy op 19-12-2005 17:42 ]

Alors.

Verwijderd

en dan weet jij vast wel wat goeie boeken over (digitale)fotografie of waar er goeie tutorials te vinden zijn :) (Ja die van hier heb ik al bekeken)

Ik heb de DMC FZ5 ook en wil niet alleen een beetje gokken met de instellingen :D

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

Stereotomy schreef op maandag 19 december 2005 @ 17:38:
het beste is als je even zelf op internet of in de boekenwinkel een mooie tutorial over fotografie gaat lezen.
zomaar knippen zonder idd te snappen die camera doet met je settings deed ik eerst ook. kom je nergens mee. jammer genoeg is er voor beginners weinig te vinden op 't net. ik ben zelf deze aan het lezen;

http://www.silverlight.co...pose_expose/exposure.html

fijne tutorial. als iemand meer goede tutorials heeft houd ik me aanbevolen.

Aunt bunny is coming to get me!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-01 19:50

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 18:35:
en dan weet jij vast wel wat goeie boeken over (digitale)fotografie of waar er goeie tutorials te vinden zijn :) (Ja die van hier heb ik al bekeken)

Ik heb de DMC FZ5 ook en wil niet alleen een beetje gokken met de instellingen :D
John Freeman maakt erg prettige boeken, veel info en leest lekker weg.

Verwijderd

Op deze website staan veel ebooks en ook voor digitale fotografie: http://www.blueportal.org...News&file=topics&topic=61

ff registreren, maar is het waard :)

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Zoek ook met de zoekfunctie van GoT op dit forum, op bijv. "tutorial" of "fotografie handleiding" oid. Wees creatief.

Alors.

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb ook nog de FZ 5 gehad en kan je de ISO 400 stand alvast afraden door de verschrikkelijke hoeveelheid ruis. Verder, een sluiter van min 1/60 geeft mooie "actie" foto's, dat wil zeggen, onderwerp scherp en achtergrond wazig. Meer hierover in het "pannen of meetrekken" topic. Zoek eens op pannen in dit forum en dan kom je er op uit.

Verwijderd

Topicstarter
Frigolamptje schreef op maandag 19 december 2005 @ 20:37:
Ik heb ook nog de FZ 5 gehad en kan je de ISO 400 stand alvast afraden door de verschrikkelijke hoeveelheid ruis. Verder, een sluiter van min 1/60 geeft mooie "actie" foto's, dat wil zeggen, onderwerp scherp en achtergrond wazig. Meer hierover in het "pannen of meetrekken" topic. Zoek eens op pannen in dit forum en dan kom je er op uit.
Ik weet ook wel dat ik mij moet gaan verdiepen, maar dit was mijn vraag niet. Ik was gewoon op zoek naar een paar concrete tips in paar lijntjes om vlug aan de slag te gaan. Frigolampje, alvast bedankt voor de moeite. Zal het zeker eens proberen, al weet ik dat ik in dat pannen geen topper ben... Ik denk dat ik eerder naar ISO 200 ga gaan met sluitertijd rond 1/200, om dan later af te zakken naar laggere sluitertijd om de actie er wat meer in te krijgen. Nog beter een iets te statische foto dan een foto van een 'schichtende' moto waar je niets meer van herkent zoals het nu veelal was. Nam je de foto's in Shutter Prio of ging je naar manual mode ?

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Shutter priority, welke snelheid hangt af van de snelheid van het onderwerp; hoe sneller het onderwerp, hoe sneller je de sluiter kun zetten; sneller dan 1/60 lijkt me wel af te raden omdat vanaf dan de snelheid al redelijk bevroren wordt...

2 voorbeeldjes om het duidelijk te maken: (met FZ5)

1) Sluiter= 1/30

Afbeeldingslocatie: http://img525.imageshack.us/img525/594/beweging8jq.th.jpg

Enorm gevoel van snelheid; maar onderwerp ook niet helemaal scherp.

2)Sluiter= 1/125

Afbeeldingslocatie: http://img525.imageshack.us/img525/3450/hiermens5es.th.jpg

Gevoel van snelheid minder, maar onderwerp wel scherp (auto was trouwens aan het afremmen, zat zowizo al niet zoveel snelheid meer achter)

Moraal van het verhaal, ga even langs de baan staan en probeer zelf wat sluitertijden enzo uit, zodat je bij jezelf al weet, daarop moet het lukken en je doet wat (broodnodige) ervaring op. Trouwens, de FZ5 heeft ook een speciale "Pan functie", welke ik nooit gebruikt omdat hij alles automatisch instelt; maar naar het schijnt zo hij de verticale beweging wel elimineren. Probeer het dus allemaal eens uit ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Frigolamptje op 20-12-2005 15:57 ]

Pagina: 1