DOF op een Digi-compact Cam?

Pagina: 1
Acties:

• justleen
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-03-2025

justleen

fortyfukkingtwo

Topicstarter
Hallo fotogeeks..
Ik heb recent een A610 in mijn bezit, en ben hier natuurlijk flink mee aan het schieten geslagen.. alleen, waar ik achter kom is dat de DOF op zo'n cam niet echt er heel erg super is.. op een f-stop van 2.8 lijkt t (proefondervindelijk) zo te zijn dat t DOF heel dicht voor de camera zit.
Nu had ik een analoge EOS300, en daar kon ik veel meer spelen met de DOF.

Nou heb ik her en der op t internet wel wat gelezen over de DOF op digicams, maar tis mij niet echt duidelijk hoe een en ander nu in elkaar steekt..

Kan(wil) iemand hier mij uitleggen hoe t nou precies zit met zo'n klein lensje??

Knowing you're one hell of a guy is one thing, actually being told so by a machine is another.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:39
Met een digicam heb je gewoon veel minder mogelijkheden om met DoF te spelen, aangezien de lens dicht bij de sensor zit.

Echter, in sommige situaties kan je nog een redelijke DoF verkrijgen, maar, je zal nooit dezelfde resultaten kunnen boeken als met een slr imo.

Deze pic is bv met een A80 genomen; ook een compactje dus. Echter, hier heb je toch redelijk wat DoF.
Naast het diafragma, beinvloed de brandpuntsafstand die je gebruikt en de afstand tot het onderwerp en achtergrond natuurlijk ook de 'dof'.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/fgzone/pics/libelle_iris.jpg
Hier heb ik ook gebruik gemaakt van de digitale zoom, waardoor je een kleinere scherptediepte hebt.

[ Voor 44% gewijzigd door whoami op 19-12-2005 16:35 ]

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Het gaat om de grootte van de sensor/film waar je beeld op valt. Die is bij een digicam vaak heel klein. Je maakt dan een "uitsnede" van wat je had kunnen hebben op analoog. Vaak is het zoveel kleiner dat je dof niet meer ziet.

De macro stand wil nog wel eens helpen. Verschil tussen onderwerp en achtergrond wordt gewoon heel groot. Inzoomen werk ook.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

Ehhm, DOF = Depth Of Focus, toch? En als je weinig DOF hebt dan heb je toch juist heel weinig scherptediepte?
Bij Compact-cams heb je altijd heel veel scherptediepte, doordat de brandpuntsafstand zo klein is. Hoe groter de brandpuntsafstand, hoe minder scherptediepte. Voordeel daarvan is dat je zowel het onderwerp als de achtergrond scherp kan hebben op de foto, iets dat bij een D-SLR erg moeilijk is.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:39
MBV schreef op maandag 19 december 2005 @ 16:44:
Ehhm, DOF = Depth Of Focus, toch? En als je weinig DOF hebt dan heb je toch juist heel weinig scherptediepte?
Hmm, Depth of Field; scherptediepte dus.
Bij Compact-cams heb je altijd heel veel scherptediepte, doordat de brandpuntsafstand zo klein is. Hoe groter de brandpuntsafstand, hoe minder scherptediepte.
scherptediepte is ook afhankelijk van je diafragma, en de afstand tot je onderwerp.
Voordeel daarvan is dat je zowel het onderwerp als de achtergrond scherp kan hebben op de foto, iets dat bij een D-SLR erg moeilijk is.
Moeilijk bij een SLR ?
Nee hoor. Met een kleine diafragma opening, heb je ook een grote scherpte-diepte.

https://fgheysels.github.io/

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
whoami schreef op maandag 19 december 2005 @ 16:32:
Met een digicam heb je gewoon veel minder mogelijkheden om met DoF te spelen, aangezien de lens dicht bij de sensor zit.
als dat zo zou zijn, dan zou je met een kleinbeeld meetzoeker minder mogelijkheden hebben om met scherptediepte te spelen dan bij een kleinbeeld spiegelreflexcamera, bij een meetzoeker zit de lens namelijk dichter bij het filmvlak dan bij een spiegelreflexcamera. maar dat is niet zo. een 50/2 lens (maar ook iedere andere lens met hetzelfde diafragma en brandpuntsafstand) zal op een kleinbeeld meetzoeker precies hetzelfde presteren als op een kleinbeeld spiegelreflex.

bepalend voor de scherptediepte zijn; brandpuntsafstand, scherpstelafstand en diafragma. diafragma en scherpstelafstand kan je op je digicam hetzelfde krijgen als met je kleinbeeld spiegelreflex, dus moet het met het brandpuntsafstand te maken hebben. en dat doet het dus ook. omdat de oppervlakte van de sensor van je digicam veel kleiner is dan de oppervlakte van een kleinbeeldframe heb je met een veel kleinere brandpuntsafstand een gelijk beeldhoek. en met een kleinere brandpunstsafstand heb je een grotere scherptediepte. de brandpuntsafstand van de meeste digicams is zo kort dat je slechts met een hele korte scherpstelafstand (want hoe korter de scherpstelafstand, hoe korter je scherptediepte) een kleine scherptediepte kan krijgen.

ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is...

..oja; dat lijkt hier niet altijd even duidelijk, maar scherptediepte = DOF (= Depth Of Field)

• justleen
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-03-2025

justleen

fortyfukkingtwo

Topicstarter
bedankt voor de uitleg, tis een stukje duidelijker...

en het bevestigd dus ook wat ik zelf al uitgevogelt had, dat er met de DoF alleen bij een kleine scherpstelafstand een beetje te spelen is.

T inzoomen is wel een goeie tip! thnx!

Knowing you're one hell of a guy is one thing, actually being told so by a machine is another.

Pagina: 1