Toon posts:

EXT3 Performance SoftRaid op fstab of mtab ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben wat performance testen op EXT3 fs aan het doen en wat artikelen hier over aan het lezen. De vraag dieik mij stel is:

Ik gebruik RaidArrays met Softraid. De vraag is nu, iets wat ik niet kan opmaken uit de artikelen, of de optie voor data (data=ordened) meegegeven moet worden in de fstab of de mtab.

Ik zou bijna zeggen in beide, anders zou de MD niet compatible qua opties zijn met de partitie, andersom hetzelfde verhaal.

Wat denken jullie?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom zou je het uberhaupt in mtab zetten? mtab is bij mijn weten niet bedoeld om zelf dingen in te zetten (en tegenwoordig nergens meer voor bedoeld, maar bestaat het alleen nog voor backwards compatability met programma's van 10 jaar terug), en ik zie helemaal niet voor me wat je bedoelt met "anders zou de MD niet compatible qua opties zijn met de partitie, andersom hetzelfde verhaal."
Je hebt normaliter volgens mij helemaal niks met mtab te maken, en ik zie ook geen link met performance, of wordt mtab opeens gebruikt voor allerlei zaken bij softraid?

Verwijderd

Topicstarter
Dan ben ik in de war met dat het gebruikt wordt voor compatibility programma's :)

Jij zegt dus gewoon in de fstab knallen ? Leek mij in eerste instantie logisch, maar ik vond het de discussie wel waard.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er is geen sprake van een discussie volgens mij; het hoort gewoon in fstab, en mount (of een hulpje) update de informatie in /etc/mtab, zelf in mtab schrijven heeft 0 effect als het goed is, en al helemaal qua performance :) (zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Mtab bijvoorbeeld).

[ Voor 13% gewijzigd door blaataaps op 19-12-2005 16:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fijn, ik moet nog steeds wennen dat je dat in wikipedia kunt vinden :)

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

uhm, fstab/mtab hebben helemaal nix met raid te maken eigelijk :)

dat doe je in je /etc/raid.conf ofzoiets toch.

| Hardcore - Terror |

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:58
Hellraizer schreef op maandag 19 december 2005 @ 18:55:
uhm, fstab/mtab hebben helemaal nix met raid te maken eigelijk :)

dat doe je in je /etc/raid.conf ofzoiets toch.
/etc/raidtab bedoel je, dat deed je vroegah toen raidtools2 nog nieuw was. Tegenwoordig pleuren we gewoon wat metadata in het begin van de partitie en zoekt de kernel het zelf wel uit. Schijven verwisselen, in een ander systeem gooien, booten met een rescueCD van een andere distro... het maakt allemaal niets meer uit :)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

mtab wordt bij gentoo (en wellicht ook andere moderne linux distro´s) zelfs automatisch gegenereerd bij het mounten van de verschillende filesystems. Dus als je er iets in zou zetten en je start opnieuw op, ben je alles weer kwijt wat je in mtab had gezet.

Voor zover ik weet wordt mtab vooral door mount zelf gebruikt om te controleren welke FS´s er gemount zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1