ASUS A8N problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Hey,

Ik heb al vrij lang problemen met mijn ASUS A8N-SLI Deluxe moederbordje.
Soms werkt alles perfect, maar meestal is er wel WAT mis.
Het meest voorkomende is dat mijn primaire SATA schijf gewoon niet herkend wordt, en pas na 10 sec de stroom draf het weer doet.
Naar aanleiding hiervan wou ik de bios updaten, maar met ASUS Updater kreeg ik problemen omdat die bij installeren zeikte over biosinfo.dll. Dus ik denk, even nieuwste drivers dan moet alles werken.
Gisteravond dus diep in de nacht nog even de nieuwste chipset drivers (6.64) van ASUS gedownload, en geinstalleer, en meteen daarna maar mn bedje ingedoken.
Eenmaal wakkergeworden ff pc op de aanknop gedrukt en ff lekker gan douchen. Na douchen kwam ik echter terug naar een groot beeldscherm met alleen wat gezeur over "missing or corrupted pci.sys". Ik dus na school net even in repair console:
expand I:\i386\pci.sy_ C:\Windows\System32\Drivers
Na een reboot lijkt er echter niks veranderd, en zelfs safe-mode werkt niet.
Het enige dat nog werkt is "laatst bekende configuratie", waar ik nu dus mee werk.

Nu ben ik alles echt meer dan zat, en ben eens gaan zoeken naar oplossingen. Echter krijg ik op alle fora weer wat anders te horen, en ben ik ten einde raad :( Daarom maar een verzoek op GOT, aangezien ik die het meest vertrouw (applausje voor jezelf alvast ;)).

Hebben jullie enig idee hoe ik mijn systeem weer enigzins stabiel krijg?

Alvast bedankt,
TB

De specs:
ASUS A8N-SLI Deluxe
ASUS EXTREME N7800GTX
Soundblaster Audigy 2ZS
Hauppauge WinTV 500MCE
Maxtor 6L250S0 op SATA1 (primary hdd voor XP)
Maxtor 6Y250M0 op SATA2 (data disk)
Plextor DVD-R PX-740A
ASUS DVD-E616P3
Coolermaster Real Power 550W
Apacer ER151 cardreader
Sony floppydisk (generic)

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:04

charrel

Cortisol4life..

De schijven zijn beide maxtor DM10 schijven?
Als dat het geval is moet je even zoeken op het forum, nf4 en dm10 schijven zijn niet elkaars beste vrienden. Bij de een werkt het perfect, de andere heeft niets dan problemen ermee.

• TheBlasphemer
charrel schreef op maandag 19 december 2005 @ 16:08:
De schijven zijn beide maxtor DM10 schijven?
Als dat het geval is moet je even zoeken op het forum, nf4 en dm10 schijven zijn niet elkaars beste vrienden. Bij de een werkt het perfect, de andere heeft niets dan problemen ermee.
Heb van de secundaire de verpakking nog, en daar staat "DiamondMax Plus" op. De primaire hebben ze er bij Mycom ingepropt, maar kan best dat dat ook een Diamonmax is :/
En nu? omruilen gaat niet meer :/

EDIT:
Is het niet zo dat ik twee SATA/RAID dingen heb op dat mobo? kan ik hem niet forceren om die andere chipset te gebruiken? of denk ik nu compleet verkeerd?

[ Voor 15% gewijzigd door TheBlasphemer op 19-12-2005 16:12 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• TheBlasphemer
Erm, het lijkt erop dat jullie allemaal focussen op die chipset+hdd problemen,
maar heeft iemand dat pci.sys probleem al eens gezien?

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:04

charrel

Cortisol4life..

TheBlasphemer schreef op maandag 19 december 2005 @ 18:11:
Erm, het lijkt erop dat jullie allemaal focussen op die chipset+hdd problemen,
maar heeft iemand dat pci.sys probleem al eens gezien?
Als je chipset in combinatie met je hardeschijven data corruptie veroorzaakt, kan je problemen krijgen met je systemfiles ja.

• TheBlasphemer
Ook bij terugzetten van bestand van windows-cd gaf die nog problemen, lijkt me sterk dat het twee keer corrupted wordt :/
toch?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Met een combo van je chip + hdd verbaast me niets eigenlijk

• TheBlasphemer
Even terzijde, heeft het wel nut om te proberen?
Als ik de threads zo lees heeft iedereen een andere HDD gekocht, en deze HDD's heb ik al langer en geld voor nieuwe zit er vrees ik niet echt in :/

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Effe concreet
  1. Welke bios?
  2. Welke chipset drivers, met welke functies geinstalleerd
  3. Op welke controller hangen ze?
  4. Hoe groot is je voeding, om iets simpels te voorkomen
  5. Andere dingen die wellicht van belang zouden zijn?
.
Werk ze ajb effe per punt na, dan is het alvast voor de toekomst bekend... :)
Zeker wel nut. Maxtor MAXline III doet het hier sinds kort perfect na een hoop verdiepen en lezen...Wellicht kan ik jou ook op gang helpen. >:)

[ Voor 18% gewijzigd door DualDevil op 19-12-2005 18:30 ]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

TheBlasphemer schreef op maandag 19 december 2005 @ 18:25:
Even terzijde, heeft het wel nut om te proberen?
Als ik de threads zo lees heeft iedereen een andere HDD gekocht, en deze HDD's heb ik al langer en geld voor nieuwe zit er vrees ik niet echt in :/
Het wil wel eens helpen om niet de Nvidia chipset drivers te installeren

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik heb ook gehad dat pci.sys corrupt raakte. Waar het door gekomen is ben ik achteraf nog steeds niet achter, waarschijnlijk een brakke Windows. Heb teveel met drivers lopen klooien. Draai nu x64 ;). Maar OT:

welke drivers NIET te installeren:
IDE-/opslag drivers
NVActiveArmor (onboard firewall)
Netwerksuite

• TheBlasphemer
De IDE-drivers zijn voor zover ik weet vast nog wel ergens op mijn systeem. Ik heb die toen ik nog niet op de hoogte was van de kutkwaliteit geinstalleerd, en ben nog niks tegengekomen die netjes weg te krijgen.

De BIOS heb ik geprobeerd te upgraden, heb nu nog degene die std op mn mobo stond. Als ik probeer te upgraden (Als in bios.bin naar floppy, floppy + asus cd drin, awdflash vanuit freedos starten) krijg ik foutmelding dat awdflash mn checksum niet lief vindt :/

De HDDs hangen alletwee op de nForce controller, aangezien de SiI niet kan booten.

Voeding is, zoals in eerste post omschreven, een 550W van coolermaster

Andere dingen die hier invloed op zouden kunnen hebben kan ik zo niet bedenken :/

Verder heb ik die nvactivearmor ed niet geinstalleerd, omdat mijn linux routertje al genoeg filtert voor me :)

Ik hoop dat jullie me hiermee wat meer op weg kunnen helpen ?

• DualDevil
  • Nu online

DualDevil

save je belangrijke bestanden op een dvd-rommetje of evt aparte partitie van je harddisk. En reinstall windows zonder al die crap, alleen Nforce network en sound drivers. klaar is kees...

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• TheBlasphemer
Joepie!
Ik heb in wat links ed gekeken, en kwam in opslag ed forum ook nog wat tegen, en daar stonden instructies om de nvidia IDE drivers te deinstalleren.
Heb ik maar even gedaan, meteen in BIOS de SiI SATA controller disabled omdat die altijd zo lang moet booten en ik hem toch niet gebruik, en heb de eventlog gecleared. Ik heb nu alleen wat foutjes in eventlog staan mbt VPN connecties en DCOM zooi, niets meer over IDE of HDD of dergelijke :)

Iedereen super bedankt voor de tips ed :)

Maar graag nog even een vraagje,
Heeft het nog zin om mn BIOS te updaten? en zo ja, hoe kan ik dat het beste doen?
de bios kan als het goed is van een USB-device lezen std, kan ik de bios troep ipv op een unreliable floppy gewoon op USB-stick zetten?
Of kent iemand de truk om die kut asus update niet meer te laten zeiken over biosinfo.dll ?
En als ik toch ga updaten, bios 1015 of beta 1016? of juist helemaal niet :)?

• The__Virus
  • Nu online
Nee heeft nu geen zin meer, zal niets verbeteren. Zou het lekker zo laten. Anders zou je eens Asus Update kunnen proberen, kun je downloaden vanaf de Asus-site.

• TheBlasphemer
"maar met ASUS Updater kreeg ik problemen omdat die bij installeren zeikte over biosinfo.dll." - is nog steeds zo :( Alles werkt, behalve dat k*t asus update :P

Verwijderd

je moet niet alleen kijken naar de schijven, want die zijn de grootste boosdoener niet. Enkele dagen geleden passeerde hier nog een topic waarin zelfs sommigen vermelden dat het met seagate schijven ook niet lukte, je hebt gewoon een slechte chipset (die Nforce4) vast. Als je iets wil vernieuwen, zou ik eerder een andere chipset nemen. De Ati chipset is naar mijn ervaring echt goed, en daarover zijn heel wat minder probleemgevallen te vinden.

(mijn eerste topic over A8Rmvp kan je overswitchen, dat waren 2 RMA's achtereen waardoor ik de schuld bij dat moederbord legde)

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-02 12:39
offtopic:
waarom is de nforce4 nu weer een slechte/brakke chipset? t is de meest gebruikte chipset van dit moment, welke bij velen perfect werkt, maar doordat er zo veel mensen dat ding hebben, zijn er in absolute zin veel klachten

ik verwacht dat t probleem aan je hd ligt, zoals meerderen denken... de maxtor en asus willen nogal eens overhoop liggen met elkaar... probeer anders een seagate/WD/hitachi schijf...

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nforce4 is IMHO geen brakke chipset. Werkt gewoon prima, bij mij alleen niet met een Maxtor schijf

• DualDevil
  • Nu online

DualDevil

Nforce doet het ook bij mij super na een beetje onderzoek en weetje. Het maakt je toch tot een tweaker als het dan toch lukt...Dus dan denk ik. Hoe erg is het dat ik een X800gto2 neem voor een prijs waarvoor je net zo goed een x850PRO van 16 pipes kan unlocken? Waarom neem ik een 3000+ venice in plaats van een 3500+. Het is toch eigenlijk ook schitterend om er zo mee bezig te zijn als je zin heb?! Ook al noem je ze dan officieel problemen... :Y)

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 21:03:
Enkele dagen geleden passeerde hier nog een topic waarin zelfs sommigen vermelden dat het met seagate schijven ook niet lukte, je hebt gewoon een slechte chipset (die Nforce4) vast.)
Maxtor + nF4 = problemen.
Seagate + nF4 = probleem = een stumper aan het werk.

Seagate werkt hier perfect met mijn A8N-E en heb hem er alleen maar in gedaan en kabels erin geplugt... :Z
TheBlasphemer schreef op maandag 19 december 2005 @ 16:04:
Gisteravond dus diep in de nacht nog even de nieuwste chipset drivers (6.64) van ASUS gedownload, en geinstalleer, en meteen daarna maar mn bedje ingedoken.
Je hebt drivers voor je NVIDIA chipset van de asus site gehaald... Onbetrouwbaar, 6.70 is namelijk de nieuwste ;)
Verder waarschuwt asus ervoor dat als je bios 1008 neemt (nieuwste non-beta), je minsten 6.65 moet hebben als chipset drivers. Mss ff 6.70 erop zetten en je asus updater opnieuw installeren. Als het nu goed loopt is het idd niet nodig, maar het kan geen kwaad.
DualDevil schreef op maandag 19 december 2005 @ 22:54:
Hoe erg is het dat ik een X800gto2 neem voor een prijs waarvoor je net zo goed een x850PRO van 16 pipes kan unlocken?
X800gto2 is toch alleen in PCIe versie? De x850pro (PCIe) is niet te unlocken... Of heb jij eindelijk een maneir gevonden? :9~

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 17:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het wordt een beetje ondoorzichtig waar dit probleem nu ligt. In eerste instantie kon je stellen dat (Asus) Nforce4 met een Diamondmax 10 schijf problemen zou kunnen veroorzaken, maar ik heb inmiddels al een topic gelezen van iemand die dezelfde problemen met Westerndigital schijven had.

Ik vermoed dat de meeste problemen voort komen uit een conbinatie gebruikte BIOS en Chipset drivers van het moederbord en eventueel de firmware van de gebruikte schijf.

Ik had in eerste instantie ook problemen met mijn 4 200GB Diamondmax 10 schijven (fab. date eind 2004) op mijn RAIDcore RAID5 controller. Nadat de schijven werden voorzien van nieuwe firmware de RAID controller van een speciaal, voor de Diamondmax 10 aangepaste BIOS en een update van de drivers en software van de RAID controller. Nu draaidt alles uitstekend zeer stabiel en goede performance.

P.s. Ik heb ook problemen gehad met een instabiele poort van mijn RAID controller, maar dat werd zeer snel verholpen door mijn leverancier www.webconnexxion.com met een zeer snelle omruil actie.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 22:38
dat probleem ligt aan de firmware in de harddisks.

me pa heeft een a8n-e met 2x maxtor diamond max 10 draaien zonder problemen heb de pc zelf gebouwd.

sommige maxtor doen het wel andere niet.

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

@TheBlasphemer

Kan je even zeggen wat je moet doen om die ide controller drivers te uninstallen?Want dat was de oplossing bij jou he?
Ik denk via apparaatbeheer, en dan ide controllers maar daar staan ook mijn sata controller drivers?
Ik heb hier hetzelfde probleem,

nvidia nforce
asus 8an-sli
7800gt nvidia

Pls geef even de link want mijn pc start nu en dan op als zin heeft. Windows balkje blijft oneindig lopen.

Grtzzz,

Lim@

[ Voor 7% gewijzigd door Lima op 24-12-2005 14:27 ]

Techno>Music

• The__Virus
  • Nu online
Je moet de drivers gewoon bij Software verwijderen. Dan klik je de NVidia drivers aan om te verwijderen, maar dan selecteer je in het volgende scherm alleen de IDE-/opslagdrivers.

Verwijderd

Mijn chipset-fan maakte verschrikkelijke geluiden en het toerental
was veel te laag. Op de Asus site een vraag gesteld en binnen een
paar dagen kreeg ik een keurig mailtje van Support waarin werd gezegd dat de nieuwe fan
onderweg was. Eergisteren kwam de fan binnen, grote klasse van Asus.
De nieuwe fan is fantastisch trouwens, lijkt haast wel sneller. In iedergeval
veel stiller. .
Pagina: 1