Vreemd probleem met computer aanzetten

Pagina: 1
Acties:

• gyarnoc
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-02 12:53
Hoi,

Ik heb laatst een wat oudere computer uit de kast getrokken (P3 1 Ghz, 512Mb RAM, GeForce 2 etc) om op mijn kamer te zetten. Nu doet zich een vreemd probleem voor.

Als de computer een tijdje niet in het stopcontact heeft gezeten, of de schakelaar op het stopcontact heeft uitgestaan, dan gaat de computer niet meteen aan. Als ik dan een tijd wacht, zo rond de 20 minuten, dan gaat hij gewoon aan en blijft dat ook netjes doen, totdat de stekker en/of de schakelaar uit gaat.

Een eenvoudige oplossing is, uiteraarderzaak, om de computer gewoon altijd spanning te geven, doch zou ik graag willen dat ik de schakelaar op mijn stekkerdoos kan gebruiken.

Wellicht heeft er iemand suggesties over de oorzaak en oplossing van dit probleem?
De computer beschikt over een elektronische aan/uit schakelaar, mocht dat van belang zijn.

Bij voorbaat hartelijk dank :)

Groeten,
Frey

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 13:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Klinkt als een defecte voeding. Heb je daar al naar gekeken en met een andere voeding getest of dat het probleem verhelpt?
Ik zie eerlijk gezegd niet staan dat je ook maar iets geprobeerd heb in die trant :?

[ Voor 27% gewijzigd door Ultraman op 19-12-2005 15:42 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

gyarnoc schreef op maandag 19 december 2005 @ 15:39:
Hoi,

Ik heb laatst een wat oudere computer uit de kast getrokken (P3 1 Ghz, 512Mb RAM, GeForce 2 etc) om op mijn kamer te zetten. Nu doet zich een vreemd probleem voor.

Als de computer een tijdje niet in het stopcontact heeft gezeten, of de schakelaar op het stopcontact heeft uitgestaan, dan gaat de computer niet meteen aan. Als ik dan een tijd wacht, zo rond de 20 minuten, dan gaat hij gewoon aan en blijft dat ook netjes doen, totdat de stekker en/of de schakelaar uit gaat.

Een eenvoudige oplossing is, uiteraarderzaak, om de computer gewoon altijd spanning te geven, doch zou ik graag willen dat ik de schakelaar op mijn stekkerdoos kan gebruiken.

Wellicht heeft er iemand suggesties over de oorzaak en oplossing van dit probleem?
De computer beschikt over een elektronische aan/uit schakelaar, mocht dat van belang zijn.

Bij voorbaat hartelijk dank :)

Groeten,
Frey
Precies hetzelfde hier, erg vaag, de PC gaat aan maar geeft geen beeld, na 20 minuten aanzetten en hij gaat aan, maar loopt naar 1,5 uur muurvast. Stekker in stekker uit wil soms helpen.

• gyarnoc
Klinkt als een defecte voeding. Heb je daar al naar gekeken en met een andere voeding getest of dat het probleem verhelpt?
Ik zie eerlijk gezegd niet staan dat je ook maar iets geprobeerd heb in die trant :?
Dat heb ik nog niet geprobeerd nee, mede omdat ik geen andere voeding heb.

Persoonlijk leek het mij wat onlogisch dat de voeding defect is, omdat alles, na een tijdje gewacht te hebben, gewoon perfect werkt.

[ Voor 36% gewijzigd door gyarnoc op 19-12-2005 15:47 ]

Verwijderd

Is het batterijtje van het BIOS niet gewoon op?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:38
gyarnoc schreef op maandag 19 december 2005 @ 15:46:
[...]

Dat heb ik nog niet geprobeerd nee, mede omdat ik geen andere voeding heb.

Persoonlijk leek het mij wat onlogisch dat de voeding defect is, omdat alles, na een tijdje gewacht te hebben, gewoon perfect werkt.
Rotte of instabiele elko's kan een oorzaak zijn.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 13:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 15:46:
Ik zie niet hoe dat te maken kan hebben met het niet zichzelf in schakelen van de PC?

PC's van die generaties komen uit de tijd dat er met "foute" condensatoren gerotzooid is. Grote kans dat dat een oorzaak kan zijn van dit probleem. Op het moederbord of in de voeding. Dat soort condensatoren worden onstabiel en geven elektrischiteit slecht door, misschien dat om die reden de stroom er even op moet staan.

Ik zal even kijken of ik er plaatjes van kan vinden. Controleer je condensatoren op lekkages of prut.

offtopic:
Lol door mijn uitgebreidere tikwerk ben ik nu een spuit11

[Update]
Zie: 1. http://episteme.arstechni...5004476631/r/865002486631
2. [url]hhttp://www.mortier.free-online.co.uk/exmb.html[/url]
3. http://richfieldmall.com/...tor--bad-capacitors-!.jpg
4. http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=195
5. http://www.badcaps.net/images/caps/kt7/kt4.html

Zoek maar eens naar dat soort dingen. Waarschijnlijk kun je je hardware afschrijven, want dit probleem wordt alleen maar erger :'(
Of je moet de condensatoren kunnen vervangen natuurlijk.

[ Voor 47% gewijzigd door Ultraman op 19-12-2005 15:59 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 15:46:
Dan zou hij een melding moeten geven met battery low..

Maar gaat het systeem wel aan en verschijnt er niets of? gaat het flealedje nog branden?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:26

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 17:02:
[...]

Dan zou hij een melding moeten geven met battery low..

Maar gaat het systeem wel aan en verschijnt er niets of? gaat het flealedje nog branden?
"Zou moeten" vind ik altijd zo'n prachtige uitspraak bij troubleshooten. Als er een probleem is, werkt er iets niet goed. Dan kun je dus nergens van uit gaan, imho.

Ik ben het met ACAB eens. Ik zou dus ook even het batterijtje vervangen. Best kans dat het niet de oplossing is, maar als het wel de oplossing is, kost het hele geintje maar € 2,50.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

DrivinUCrazy schreef op maandag 19 december 2005 @ 17:06:
[...]

"Zou moeten" vind ik altijd zo'n prachtige uitspraak bij troubleshooten. Als er een probleem is, werkt er iets niet goed. Dan kun je dus nergens van uit gaan, imho.

Ik ben het met ACAB eens. Ik zou dus ook even het batterijtje vervangen. Best kans dat het niet de oplossing is, maar als het wel de oplossing is, kost het hele geintje maar € 2,50.
En zo zijn er altijd van die 'kleine' dingetjes die je poen kosten, terwijl je eerst andere stappen kan doen. Zou moeten is ook Zou moeten, doet hij het niet: Zoek eerst naar andere oplossingen die GEEN geld kosten en dan pas naar de dingen die wel geld kosten. Antwoorden als deze hebben me ooit 50 euro's gekost voor een nieuwe voeding, want het zou destijds best de oplossing kunnen zijn. Basseer je kosten eerst eens op feiten, geef dan je geld uit. Een biosreset zou misschien iets kunnen betekenen, bijvoorbeeld. Maar naar een flea ledje kijken kost nog altijd geen 2.50€

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2005 17:12 ]

• gyarnoc
gaat het flealedje nog branden?
Ik heb net gekeken, en het LEDje op het moederbord (even er vanuit gaande dat dat het 'flealedje' is) staat gewoon aan.

Ik heb ook even gekeken naar opgezwollen dan wel lekkende condensatoren op het moederbord, en die heb ik niet kunnen ontdekken.

Ik ga eens een BIOS reset proberen.

Bedankt voor alle reacties tot dusver :)

UPDATE:

Een reset mocht niet baten.. Het LEDje brandt nog steeds.

[ Voor 12% gewijzigd door gyarnoc op 19-12-2005 17:30 ]

Verwijderd

Als je opstart zijn dan de instellingen van het BIOS weer de default instellingen?
Zoniet dan is het iig het batterijtje niet.

Als de PC weer landurig zonder stroom heeft gezeten en je start op zonder geheugen of videokaart krijg je dan wel piepjes?
Idem als je de ide kables losmaakt, krijg je dan wel de waarschuwing dat er geen boot device gevonden kan worden?

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08-2025
heb je nu al eens naar je condensatoren gekeken? Dit kan idd de oorzaak zijn.

Als ik het goed begrijp is dit een 2e pc die je hebt, kan je dan de voeding niet uit de werkende pc halen, en die eventjes in deze proberen? Dan weet je ook direct of dit niet werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door c00kie op 20-12-2005 10:30 . Reden: als ik nu eerst eens effectief alles zou lezen ]

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

Pagina: 1