[HDD] SATA II?

Pagina: 1
Acties:

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:49
Vraagje waar ik helemaal niet uitkom, ook mbv google niet :?

ik kom nergens een concreet antwoord tegen op de volgende vraag,

Kunnen SATA II schijven ook aangesloten worden op SATA I poorten?
Dus maw, is SATA II backwards compatible...

dit was een klein vraagje, met waarschijnlijk een klein antwoord, maar zoals eerder, ik kon nergens een antwoord vinden...

bij voorbaat dank

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:11
SATA II bestaat niet, dat heet SATA 300. Alleen een paar fabrikanten 'misbruiken' gewoon die naam. Verder is dat gewoon backwards compatible. Sterker nog, je zult handmatig met een tool de snelheid op 300MB/s moeten zetten, als je mobo dat aankan.

Maar aangezien je dit ook in de FAQ hadden kunnen lezen (Serial ATA FAQ), zal dit topic hoogstwaarschijnlijk een slotje krijgen.

[ Voor 29% gewijzigd door The__Virus op 19-12-2005 15:49 ]

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

ja :*)

edit: eh, volgens de SATA-IO, de organisatie die instaat voor de ontwikkeling van SATA, heet het toch echt SATA II hoor, ondertussen kan je bij hen zelfs al de SATA 2.5 specs downloaden, ze wijzen er wel op dat SATA II <> 3Gb/s. Eigenlijk in gebruik noemen ze het nog steeds gewoon SATA, maar ze geven zelf toe dat het soms handig om de interface te noemen naar het commitee dat de specs heeft vastgelegd, dat was dus het SATA II commitee... B)

[ Voor 98% gewijzigd door TetsuoShima op 19-12-2005 15:58 ]

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:49
staat het in de faq...oww, ik had toch echt goed gezocht, dacht ik dan..... |:(

maar in ieder geval, heel erg bedankt voor jullie reply's :)

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 19:28
The__Virus schreef op maandag 19 december 2005 @ 15:48:
SATA II bestaat niet, dat heet SATA 300. Alleen een paar fabrikanten 'misbruiken' gewoon die naam. Verder is dat gewoon backwards compatible. Sterker nog, je zult handmatig met een tool de snelheid op 300MB/s moeten zetten, als je mobo dat aankan.

Maar aangezien je dit ook in de FAQ hadden kunnen lezen (Serial ATA FAQ), zal dit topic hoogstwaarschijnlijk een slotje krijgen.
Handmatig? Mijn DFi SLi DR nForce 4 mobo doet t automatisch? Volgens de nForce drivers? Mijn Samsung Spinpoints zijn sneller dan mijn WD SATA HDD's volgens ATTO.

Kan t nog sneller dan :?

..::System Specs::..

• The__Virus
Alleen de burstspeed wordt verhoogd, dus het schrijven en lezen van en naar het cache van de disk. Maar hoe check jij die snelheid dan, waar staat dat? Ik heb hem iig handmatig erop moeten zetten, want als dit standaard in de drive was ingesteld, zou hij het niet doen op pc's met maar SATA150.

Verwijderd

The__Virus schreef op maandag 19 december 2005 @ 15:48:

ik weet niet hoe je aan die onzin komt, maar SATAII bestaat zeker wel en ook als naam. Verder zijn er zat mobo's te krijgen met SATAII aansluitingen. En hoe je aan het idee komt van het handmatig instellen via een tool is mij helemaal een raadsel.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 17:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

S-ATA II bestaat wel als naam, maar niets als standaard. S-ATA is de standaard, S-ATA II is een naam van een comité of groep die extra features hebben bedacht voor de S-ATA standaard. Onder deze features vallen o.a. 300Mb/sec en NCQ. Een hardeschijf die voldoet aan S-ATA II hoeft namelijk niet 300Mb/sec en NCQ te ondersteunen. Als het een standaard zou zijn dan zou de schijf aan beide punten moeten voldoen om de naam S-ATA II te mogen dragen. Het is allemaal een beetje wazig, maar Ik denk dat het zo zit.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• The__Virus
Het stond toch echt op de FP:
nieuws: Misvattingen over "SATA II" opgehelderd

Verwijderd

als dat mn bron was dan geef ik je gelijk. Maar als ik tests zie van harde schijven en van controllers etc dan kan ik me toch moeilijk voorstellen dat die naam alleen iets commercieels is. Als ik datasheets bekeek van zogenaamde SATAII schijven dan staan daar echt wel NCQ en 300mb/s ofzo bij genoemd. Dat lijkt me dan echt geen gelul.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

De standaard heet gewoon SATA-II. Het punt is alleen dat de standaard de ontwikkelaars min of meer vrij laat in welke SATA-II set features ze implementeren. Maw, een door de leverancier aangeduide SATA-II schijf hoeft niet alle features die in de SATA-II specs zijn opgenomen te bevatten.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Om het SATA II discussiepunt enigzins te besluiten, verwijs ik naar mijn post hierboven en de webpagina van SATA-IO, de organisatie die instaat voor de standaard. Je kan bij hun de volledige specs van de standaard krijgen en ook de toegelaten benamingen voor alles ivm SATA.

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• The__Virus
TetsuoShima schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 21:31:
Om het SATA II discussiepunt enigzins te besluiten, verwijs ik naar mijn post hierboven en de webpagina van SATA-IO, de organisatie die instaat voor de standaard. Je kan bij hun de volledige specs van de standaard krijgen en ook de toegelaten benamingen voor alles ivm SATA.
@Wollef: als je deze site leest, zie je dus dat het helemaal geen standaard is. Wij hebben het gewoon zo genoemd, dus zelfs de SATA-groep beaamt dit in principe. Want een standaard heeft vaste afspraken en dat geldt voor SATAII gewoon niet.
Pagina: 1