Allen,
Ik heb een probleem met een dynamische url toevoegen aan een plaatje van een menu.
Een menu ziet er als volgt uit:
Hoofd
sub sub1 sub2
Er kunnen x hoofditems zijn en elk van deze items kan weer x subitems hebben. De subitems worden getoond op het moment dat de muis op het hoofditem staat. Dit alles is opgebouwd met divjes en gaat perfect. Tot het probleem dat ik nu tegenkom:
Het kan zo zijn dat voor elk submenu een image gezet moet worden. Ik wil dit in de stylesheet regelen, maar krijg het niet voor elkaar.
De mislukte pogingen:
- Een image met een class (zonder src naar plaatje) Deze dan in de css zetten. (Toont niks)
- Een span gebruiken. (Deze komt gewoon onder (of boven) de div te liggen waardoor het plaatje en de tekst overlap hebben.
- Een div gebruiken. Dan wordt er helemaal geen tekst meer getoond.
- Een table gebruiken en dan het plaatje als background. (Dan wordt de rest van de tekst (alle subitems) eronder gezet.
Een paar andere dingen die niet kunnen:
- Extra div buiten de 'subitemsdiv'. Deze moet dan ook dynamisch gezet worden, en er hoeft niet altijd een plaatje te zijn. Dus dan moet ik weer allemaal tweaks uithalen.
Nog even wat code om het te illustreren:
CSS class
Mogelijke HTML, waarbij submenu 2 geen image heeft (en ook niet moet hebben)
Is het mogelijk om via css een image toe te voegen mbv een class zonder dat de rest van de tekst verdwijnt of over elkaar valt?
Ik heb een probleem met een dynamische url toevoegen aan een plaatje van een menu.
Een menu ziet er als volgt uit:
Hoofd
sub sub1 sub2
Er kunnen x hoofditems zijn en elk van deze items kan weer x subitems hebben. De subitems worden getoond op het moment dat de muis op het hoofditem staat. Dit alles is opgebouwd met divjes en gaat perfect. Tot het probleem dat ik nu tegenkom:
Het kan zo zijn dat voor elk submenu een image gezet moet worden. Ik wil dit in de stylesheet regelen, maar krijg het niet voor elkaar.
De mislukte pogingen:
- Een image met een class (zonder src naar plaatje) Deze dan in de css zetten. (Toont niks)
- Een span gebruiken. (Deze komt gewoon onder (of boven) de div te liggen waardoor het plaatje en de tekst overlap hebben.
- Een div gebruiken. Dan wordt er helemaal geen tekst meer getoond.
- Een table gebruiken en dan het plaatje als background. (Dan wordt de rest van de tekst (alle subitems) eronder gezet.
Een paar andere dingen die niet kunnen:
- Extra div buiten de 'subitemsdiv'. Deze moet dan ook dynamisch gezet worden, en er hoeft niet altijd een plaatje te zijn. Dus dan moet ik weer allemaal tweaks uithalen.
Nog even wat code om het te illustreren:
CSS class
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| .subimage { background-image:url(/images/test.gif); background-repeat:no-repeat; z-index:0; left:0px; height:10px; width:10px; } |
Mogelijke HTML, waarbij submenu 2 geen image heeft (en ook niet moet hebben)
HTML:
1
2
| <div id='sub0' class='submenu1' ><span class='subimage'></span><a>Sub item 1</a> <a>Sub item 2</a></div> <div id='sub1' class='submenu2' ><a>Sub item 1</a> <a>Sub item 2</a></div> |
Is het mogelijk om via css een image toe te voegen mbv een class zonder dat de rest van de tekst verdwijnt of over elkaar valt?
offtopic:
hoop dat het duidelijk is
hoop dat het duidelijk is
[ Voor 21% gewijzigd door Jaspertje op 19-12-2005 15:21 ]