Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hypotheek + onregelmatige inkomsten.

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-11 20:07
De topic-titel spreekt voor zich, voor heel weinig kan ik op dit moment een zeer goedkoop huisje krijgen (50k). Probleem is echter dat ik geen regelmatige inkomsten heb en ik al een aantal jaren de eindjes wat aan elkaar knoop met uitzendbaantjes, freelance-inkomsten + WW.

Zouden er voor mij ook mogelijkheden om evt. een hypotheek te krijgen?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:36

Croga

The Unreasonable Man

In principe is WW en bijstand al "regelmatige inkomsten". Je hebt echter de kans dat je hypotheek verstrekker de mogelijkheid heeft om uit te gaan van je belasting aangifte over de afgelopen paar jaren. In feite kun je dat ook als "regelmatige inkomsten" zien....

En voor 50k heb je tenslotte niet echt een hoog inkomen nodig. Uitgaande van 5 keer het jaar inkomen (wat bij maximale hypotheken vaak gehanteerd wordt) kom je met alleen bijstand al een heel eind....

het beste kun je nog gewoon bij een bank of hypotheek verstrekker binnen lopen (of mailen aangezien er tegenwoordig ook hele goede tussenpersonen op het Internet actief zijn) en daar de vraag neerleggen. Die weten veel beter dan wij wat de normen zijn die de verschillende hypotheek verstrekkers hanteren....

Als laatste om nog rekening mee te houden: 50'000 euro is heel erg weinig geld voor een woning. Als die woning na taxatie veel meer waard blijkt te zijn zal het krijgen van een hypotheek ook meteen een stuk makkelijker worden....

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je zou ook kunnen proberen of er iemand is die garant voor je wil staan. Dat maakt banken een stuk toeschietelijker om een hypotheek te verstrekken omdat ze geen, of veel minder, risico lopen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 15:53
Met een dergelijk inkomen heb je waarschijnlijk nog recht op koopsubsidie ook :)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
PhoeniX- schreef op maandag 19 december 2005 @ 15:25:
Met een dergelijk inkomen heb je waarschijnlijk nog recht op koopsubsidie ook :)
Bestaat dat nog dan ???

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
http://www.nu.nl/news/643...ek_voor_schuldenaars.html

Zal voor jou dan ook wel gaan, zou je zeggen..

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• PhoeniX-

• merauder
De woning in kwestie zit een spoedverkoop via de bank op, vandaar de lage prijs, en me plotselinge interresse in een koophuis. Bedoeling is dat ik het koop, bij mijn ouders blijf wonen, en eigen alles tussen de 4 muren plat ga slaan, ik zie het ook puur als investering, en het huis is gewoon voor mij persoonlijk heel aantrekkelijk.

Enigste probleem is dat ik nog evt. wil doorstuderen, maar als ik het echt wil (en flink van groningen leen) zou het misschien nog haalbaar wezen ook. Is voorlopig ook niet aan de orde.

Wie zou me een ruwe schatting kunnen geven van de maandlasten voor een hypotheek van 50k???

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
De maandlasten (qua hypotheek) zal liggen zo rond de 200-250 euro, denk ik. misschien 50 meer, maar dat was het echt wel.

Copy.com

• Sicko
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-06-2024
ligt eraan hoeveel rente je betaalt. met 6% ong 250 euro met 5% 200 euro

• PhoeniX-
Dat ligt aan je hypotheek constructie. Kan je zo bekijken op hypotheker.nl of binnen no-time laten narekenen door een adviseur.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:28
merauder schreef op maandag 19 december 2005 @ 16:46:
en eigen alles tussen de 4 muren plat ga slaan,
Heb je dan eigenlijk niet enige tienduizenden euro's meer nodig?

• Lethalis
  • Niet online
Kunnen je ouders garant staan?

• merauder
Rond de 160 p/m was het volgens de postbank, zal wel iets naar boven uitvallen, maar duur is het niet. Denk dat ik al met al met een 400 euro een heel eind kan komen qua vaste lasten.

Verwijderd

Ik vraag me dan toch echt af wat voor huis je gaat krijgen voor 50.000 euro. Daar moet haast wel iets mis mee zijn, zou je zeggen. (Of je woont in een regio waar de huizenprijzen wel heeeeel laag zijn.)

Ik kan me namelijk niet voorstellen, zelfs bij gedwongen verkoop door de bank, dat iemand (ook een bank) een huis met een marktwaarde van bijvoorbeeld 120.000 euro gaat verkopen voor 50.000 euro. Dat het dan lekker goedkoop kan, dat snap ik wel. Maar is de "korting" niet een beetje erg hoog?

Ik zou dan ook zeker niet overhaast gaan kopen. Want de bank (die het pand verkoopt) heeft het huis nooit zelf ingebruik gehad en ze zullen dus ook in de voorwaarden opnemen dat het huis verkocht wordt "als is" en dat ze niet op de hoogte (kunnen) zijn van eventuele gebreken.

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 17:30:
Ik vraag me dan toch echt af wat voor huis je gaat krijgen voor 50.000 euro. Daar moet haast wel iets mis mee zijn, zou je zeggen. (Of je woont in een regio waar de huizenprijzen wel heeeeel laag zijn.)
Sneek? :D

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Met een hypotheek van 50K ben je netto 150 euro kwijt. Dat lijkt mij ook wel wat.

http://www.hroling.nl

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Probeer bij de bank een wat hogere lening los te peuteren, waarmee je de hypotheek kunt betalen.
De rente over dit leenbedrag kun je niet aftrekken. Je moet wel een fatsoenlijk verhaal waarom je het huis wilt hebben, als je ouders garant kunnen staan dan ben je binnen.
Dan wordt er ruimer met de limiet omgesprongen. Normaal is 4 a 5x jaarsalaris maximale hypotheek, kunnen je ouders garant staan, dan wordt het soms opgerekt tot 6 a 7. Vergeet niet dat er ongeveer 10% bijkomende kosten zijn (overdrachtbelasting, notaris, (makelaar?)).

• merauder
Idd in Sneek, het gaat om een redelijk klein huis met achterstallig onderhoud in een voormalig arbeidsmarkt. Het is leuk als eerste huis, moet wel wat aan gebeuren, maar bedoeling is het bewoonbaar te maken. Gemiddelde waarde in de betreffende straat zit rond de 90.000 pleuris.

Klussen is toch hardstikke gaaf?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Het probleem lijkt me niet de aankoophypotheek, maar de kosten van de verbouwing. Die kosten zijn wel aftrekbaar, maar gezien het inkomen van de TS is dat niet echt de moeite. (bolke is wat optimistisch over de netto)

En uit m'n hoofd is de "regel" laagste van de afgelopen 3 belastingaangiftes.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

wat ook al heel wat maakt is het bedrag dat je er zelf al in steekt. Ik heb totaal geen inkomen (ben dan ook nog student), en ik heb toch een lening kunnen krijgen voor 2 rijwoningkjes op te kopen (heel kleintjes, samen zijn ze te verhuren als 1tje. (Volledig verkrot, dus ik heb bijna 1/2 van de prijs direct kunnen betalen). Omdat ik naar mijn bank geweest ben waar ik altijd ga (en waar ze ongeveer weten wat ik normaal spaar), hebben ze me die lening zonder probleem gegeven, als ik die 2 huisjes in onderpand zette.
Dat kan je ook aanhalen, dat geeft de bank al de zekerheid dat ze hun deel van het geld wel zullen terugzien, en dan happen ze meestal toe. Zie natuurlijk wel dat je het kan blijven betalen...

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 17:30:
Mijn broertje woont in een studio in Assen van €63.000 en een hypotheek van €185 per maand :P

Kamer van 5 bij 6 met een hoek er in van 2 bij 2 waar een bed staat (afgedicht met schuifwand) en een gang van 1 bij 4 naar de badkamer van 2 bij 3. Alles in keurige staat, nieuwe ketel, nieuwe keuken en een bergruimte onder het appartement.

• merauder
Mijn ouders kunnen niet garant staan voor de lening, maar mijn uitkering (enigste vastigheid die ik zo'n beetje heb) zou idd de woonlasten kunnen dragen.

Ik hobbel morgen eens naar de hypotheek en leg het verhaal eens voor. Mocht het lukken, dan ga ik ervoor, mocht het niet lukken.... dan komt er vast wel weer wat :)
Enigste nadeel wat er aan een hypotheek kleeft is dat ik in de huidige situatie geen onderneming mag starten. Het is een kwestie van kijken of het uberhaupt mogelijk is, nadelen afwegen en er voor gaan.

Verwijderd

Wordt anders ook hier steeds duurder. :( Nog niks vergeleken met de randstad natuurlijk. O-)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2005 23:02 ]

Verwijderd

merauder schreef op maandag 19 december 2005 @ 22:34:
Enigste nadeel wat er aan een hypotheek kleeft is dat ik in de huidige situatie geen onderneming mag starten. Het is een kwestie van kijken of het uberhaupt mogelijk is, nadelen afwegen en er voor gaan.
Waarom niet? Het is tegenwoordig toch toegestaan om (met behoud van WW-uitkering) een bedrijfje te starten? Sterker nog, dat weet ik zeker.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Volgens mij moet je in sommige gevallen tekenen dat je geen bedrijf mag starten als je de hypotheek neemt.

En een bedrijf starten tijdens je WW mag zeker, hangen ook een aantal financiele voordelen aan.

Verwijderd

Ah op die fiets, nu ik het nog een keer lees zie ik dat hij inderdaad dat bedoelt. Ik dacht dat hij bedoelde te zeggen dat het van de uitkering niet mocht, maar het mag van de hypotheek niet.

Kort: /me moet beter lezen :)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 21:59:
Omdat ik naar mijn bank geweest ben waar ik altijd ga (en waar ze ongeveer weten wat ik normaal spaar), hebben ze me die lening zonder probleem gegeven, als ik die 2 huisjes in onderpand zette.
Afgezien van dat ze je dat geld geleend hebben, in principe is je huis voor de bank altijd min of meer een onderpand. En kun je je verplichtingen niet voldoen dan krijg je een executieverkoop en zo komt de TS weer aan zijn huisje. De cirkel is rond.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Lethalis
  • Niet online
merauder schreef op maandag 19 december 2005 @ 21:48:
[...]
Klussen is toch hardstikke gaaf?
Vind je? Ik heb nog een badkamer die gerenoveerd moet worden. Interesse? :P

Ik heb er zelf geen zin in iig :o
merauder schreef op maandag 19 december 2005 @ 22:34:
1) Mijn ouders kunnen niet garant staan voor de lening, maar mijn uitkering (enigste vastigheid die ik zo'n beetje heb) zou idd de woonlasten kunnen dragen.

2) Enigste nadeel wat er aan een hypotheek kleeft is dat ik in de huidige situatie geen onderneming mag starten. Het is een kwestie van kijken of het uberhaupt mogelijk is, nadelen afwegen en er voor gaan.
1) Je hebt een kleine kans dat het met een NHG hypotheek gaat lukken. Dit zul je echter aan een hypotheekverstrekker moeten vragen.

2) Waar heb je dit gelezen? Ik heb ook gewoon een woning en hypotheek, maar ben dit nog helemaal niet tegen gekomen :?

• merauder
NHG heeft me dit verteld, dat eigen zaak + WW mag was me al bekend, maar dit in combinatie met een hypotheek wordt erg lastig.

Ik heb nog met een aantal partijen een afspraak alvoor ik zeker weet of het allemaal doorgaat, maar vooralsnog heb ik er een hard hoofd in.
Pagina: 1