Toon posts:

[linux]Samba toegang Windows XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben redelijk (niet meer dan dat) thuis in het inrichten van een windows netwerk. Maar Linux lonkt al een tijdje en ik had nog wat "oude" hardware staan dus heb ik nu met ClarkConnect (Linux voor mensen die een hekel aan de command prompt hebben) een netwerkje draaien

internet->router->nic1->linux server->nic2->switch1->win clients
->switch2->overige win clients

Bijna alles werkt en draait op het moment behalve Samba. Althans het draait wel, maar niet op de goede manier. Ik heb ingesteld dat de werkgroep "Bloem" heet.
Als ik op mijn windos client browsw naar \\bloem krijg ik een foutmelding "Bloem is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juist machtingingen etc.etc."

Als ik echter ga naar \\192.168.1.5 (het adres van de server van netwerkkaart die aan de router (192.168.1.1) hangt) dan werkt alles. Ga ik naar de andere netwerkkaart in de server \\192.168.2.1 dan ontstaat de eerder genoemde melding weer, maar niet op alle gedeelde mappen.

Wie kan me hier wat verder mee helpen. Ik heb al veel howtos/tut's gelezen maar kom hier niet verder mee.

Groetjes,

Ol

[ Voor 5% gewijzigd door Koffie op 19-12-2005 14:52 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-04 09:15

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT plus edit van je post, graag termen als windhoos achterwege laten ...

Tijd voor een nieuwe sig..

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-04 03:14

silverstorm

tearing me apart

Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 14:38:
Bijna alles werkt en draait op het moment behalve Samba. Althans het draait wel, maar niet op de goede manier. Ik heb ingesteld dat de werkgroep "Bloem" heet.
Als ik op mijn windos client browsw naar \\bloem krijg ik een foutmelding "Bloem is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juist machtingingen etc.etc."
Je moet ook de "NetBios"-naam gebruiken en niet de "werkgroepnaam"
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 14:38:
Als ik echter ga naar \\192.168.1.5 (het adres van de server van netwerkkaart die aan de router (192.168.1.1) hangt) dan werkt alles. Ga ik naar de andere netwerkkaart in de server \\192.168.2.1 dan ontstaat de eerder genoemde melding weer, maar niet op alle gedeelde mappen.
Heb je de interfaces goed staan? Staat die "per ongeluk" op nic1(eth0) ipv nic2(eth1)?

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Verwijderd

Topicstarter
Dag Silverstorm.

Om het even met eth (had ik wel eerder gezien maar wist niet dat dit de officiele term hiervoor was) te beschrijven staat mijn netwerkje als volgt

internet->router->eth0->linux server->eth1->switch1->win clients
van router->switch2->overige win clients

Ik heb gecontroleerd of eth0 en 1 misschien gewisseld zijn door de aansluitingen te wisselen. Na het omwisselen krijg ik niets meer aan de praat dus het lijkt erop dat het oorspronkelijk goed was.

Ik begrijp je opmerking over NetBios niet, als ik b.v. op de server met adres 192.168.2.1 een map deel als Mapje en ik maak zowel server als client lid van de werkgroep Bloem, dan zou ik toch de map moeten kunnen vinden als \\Bloem\Mapje ?
De naam van de server (192.168.2.1) is server.bloem.lan Ik kan de map wel vinden onder \\server.bloem.lan\Mapje

Wat doe ik verkeerd?

Verwijderd

voor zover ik weet kun je niet in een werkgroep rechtstreeks naar een mapje gaan, maar zul je toch eerst de computernaam ervoor moeten zetten. Met \\server\mapje zou je er moeten kunnen komen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zal het zijn denk ik, zal \\server\mapje gebruiken. Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Pagina: 1