Wat komt er kijken bij de productie van een camera?

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008

• bartsmakman
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-01-2021
De universiteit heeft ons losgelaten op een project waarbij digitale fotografie centraal staat. Hiervoor wordt druk gewerkt aan een nieuwe digitale camera. Vraag alsjeblieft niet naar ons concept of de opdracht, ik zit met een vraagstuk waar je al je enthousiasme in kan gooien. De vraag waar ik een antwoord op zoek is als volgt:

Wat zijn de kosten tijdens het ontwikkelproces van een digitale fotocamera. Hoeveel betaalt een fabrikant aan vervoerskosten, de tekenkamer, de onderdelen. enz enz. Wie kan mij hier een passend antwoord op geven?

Het antwoord wordt gebruikt om aan te tonen dat ons concept haalbaar is voor een bepaalde winkelprijs of juist niet.

Bedankt.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Sodeju, daar vraag je wat, makker! Het lijkt me dat er in essentie twee manieren zijn om in dit geval betrouwbare informatie te krijgen:
1. Vraag het een camera-producent. Ga naar Canon, Nikon enz. en vraag ze hoe dit zit.
2. Vraag de info op bij de partijen die je noemt, dus een transporteur voor vervoerskosten, leveranciers van componenten voor onderdelenprijzen enz.

Natuurlijk hebben deze opties allebei nogal wat haken en ogen:
ad 1. Een camerafabrikant zal uit concurrentie-overwegingen geen antwoord geven op je vragen. De informatie die je wil hebben is gewoon te gevoelig om zomaar op straat te gooien. De complete product life cycle wordt mede bepaald a.d.h.v. ontwerp- en productiekosten, dus je kan op je vingers natellen dat ze je dat niet aan de neus gaan hangen.
ad 2. Bepaalde kosten zijn wellicht makkelijk te achterhalen, zoals transportkosten. Andere kosten worden wat lastiger zolang je geen concreet plan hebt om daadwerkelijk grote aantallen te gaan produceren. Denk aan de kosten voor het ontwerpen en produceren van PCB's e.d.

Ik denk dat optie 2 je het meeste kan opleveren. Bepaalde kosten zal je niet kunnen ramen, maar misschien dat je op die plekken dan een 'educated guess' kan loslaten. Wellicht dat je dan tot een redelijk betrouwbare raming kan komen.
MartijnGizmo schreef op maandag 19 december 2005 @ 14:47:
Wij gaan lekker niet jouw huiswerk maken. :+
Ook dat niet natuurlijk :> Maar ik denk dat je voor jezelf eerst eens moet uitvogelen hoe je die informatie wil achterhalen (zie bv. boven), wellicht dat we je dan kunnen helpen met wat meer concrete zaken.

[ Voor 14% gewijzigd door koraks op 19-12-2005 14:49 ]

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Wij gaan lekker niet jouw huiswerk maken. :+
Modbreak:Zou je voortaan de topicreport-functie willen gebruiken, en dit soort opmerkingen achterwege willen laten? Bedankt.

[ Voor 60% gewijzigd door Zoefff op 19-12-2005 14:50 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00

Zoefff

❤ 

Het is een interessante vraag, maar dit ruikt verdomde veel naar een ordinaire huiswerk-vraag, hoe leuk je het jasje ook maakt :P

Ik denk dat je meer kans maakt bij camerafabrikanten, informeer naar hun (globale) productieprocessen, bekijk de locaties van fabrieken en vervoersmiddelen die ze gebruiken, enzovoort.

Succes ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Dit topic is gesloten.