Essentiele Lettertypes

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zydell
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-04 18:25

Zydell

* * * * *

Topicstarter
Je kent het wel... je heb net de beschikking over de nieuwste Adobe Font Folio (versie 10.0, Opentype editie) maar je ziet door de serifs de baseline niet meer... Daarom open ik dit topic om een beetje een overzicht te kijken van essentiele niet-standaard fonts.

Uiteraard trap ik af... naast de standaard windows fonts heb heb ik dit altijd aanstaan:

Adobe Caslon Pro
Adobe Garamond Pro
Adobe Jenson Pro
American Typewrite
Avenir
Baskerville
Copperplate
Eurostile
Finnegan
Franklin Gothic
Frutiger
Futura
Gianotten
Gill Sans
Helvetica
HelveticaNeue
ITC Garamond
Minion Pro
Myriad Pro
New Caledonia
Optima Linotype
Palatino Linotype
Rockwell
Sabon
Syntax
Times
Times New Roman MT
Univers
Warnock Pro
Zapf Chancery
Zapf Dingbats
Zapfino

Ben erg benieuwd wat de gemiddelde webdesigner/ontwerper/whatever gebruikt..

[ Voor 5% gewijzigd door Zydell op 19-12-2005 14:26 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-04 09:54

André

Analytics dude

Heeft elke vormgever niet zijn eigen selectie van essentiele fonts die hij vaak gebruikt? Wat wil je hiermee bereiken? Een opsomming van allerlei veelgebruikte fonts?

• Zydell

Zydell

* * * * *

Topicstarter
Ik wil met dit topic een indruk krijgen van welke fonts er veel gebruikt worden, nieuwe fonts opdoen etc. Uit de search komt niet veel bruikbaars he-laas.

Verwijderd

- FF Din
- Meta
- FF Info

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-04 09:54

André

Analytics dude

Als het dan toch over goede, veelgebruikte, trendy, enz fonts moet gaan wil ik wel dat er wat constructiefs wordt toevoegevoegd en niet alleen opsommingen zien van gebruikte fonts :)

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 10:24

sjaakaq

It might get loud

-Bembo:
Zeer chique serif font, vooral met "grote linespacing" lekker leesbaar. Goede vervanger van Times.

-Mrs. Eaves:
Ook erg chique serif. LEest IMHO wat minder dan Bembo, maar zit wel vol met "speciale combinaties" (dus een normale M ziet er anders uit dan een M waar een e achter staat ofzo).

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

André schreef op maandag 19 december 2005 @ 15:45:
Als het dan toch over goede, veelgebruikte, trendy, enz fonts moet gaan wil ik wel dat er wat constructiefs wordt toevoegevoegd en niet alleen opsommingen zien van gebruikte fonts :)
En misschien een plaatje van het desbetreffende font, dat maakt voor de anderen ook duidelijker.

• RM-rf
  • Laatst online: 00:27

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

leokennis schreef op maandag 19 december 2005 @ 16:00:

(dus een normale M ziet er anders uit dan een M waar een e achter staat ofzo).
Ik denk dat je daarmee 'ligatuur' bedoeld :)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ligatuur_(typografie)

verder, volgens mij moet je eigenlijk een duidelijk onderscheid maken voor fonts voor broodtekst (veelal schreeffonts, en enkele sans-serifs, maar dan wel vaak mnet een mooie dikdun verhouding, als een Gill of Frutiger)

En aaan de andere kant kopteksten of opvallende poster lettertypes...
Die zijn dan vaak veel expressiever en uitgesprokener, worden enkel met korte teksten gebruikt en kunnen dan meer 'opvallen' door hun uitzonderlijke lettervorm.

[ Voor 45% gewijzigd door RM-rf op 19-12-2005 16:23 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-04 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik kan met jullie wel mijn essentiële lettertypen gaan delen maar dat is zo persoonlijk...
Enerzijds zit ik met grove woeste letters voor de headbangersvereniging, die ik aanvul met een leesbare serif, en anderzijds zit ik met een strakke hippe gamerscultuur waarin spacy fonts en een sans-serif broodtekst lettertype weer aan de orde komen.
dit was lekker met woordjes gooien he? damn :P

Ik kan dus niet echt spreken van een hele serie, dat ligt puur aan welke doelgroep ik benader. Verder zet ik er een hoop aan en uit tijdens het maken van dingen. Was ik enkele maanden geleden dol op Garamond, nu heeft die weer afgedaan om zijn onleesbaarheid bij het cursiveren, en ben ik wel weer Georgia fan, maar ook weer niet helemaal want hij is nét een tikkeltje te breed.

Nee, ik ga ook maar niet eens proberen hier een lijstje, een 'kleine selectie' uit mijn 900 lettertypen neer te zetten. Ik zou nog beter kunnen beginnen aan het lijstje van letters die ik nooit en te nimmer zal gebruiken :P

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Zydell

Zydell

* * * * *

Topicstarter
Ik zal een aantal van mijn keuzes toelichten;

Adobe Garamond Pro: Veel betere Garamond dan de standaard windows Garamond, cursief vind ik die namelijk lelijk doordat hoofdletters en kleine letters een verschillende helling hebben, daarnaast is ie behoorlijk 'condensed cq nauw cq in elkaar gedrukt' en zijn sommige letters net iets te sierlijk om hem lekker leesbaar te maken.

New Caledonia: Kwam ik tegen in een artikel dat ik las, leest lekker, ook op laag puntgrootte, sierlijk en toch een beetje speels!

Eurostile: Mooi font, gebruik het met name voor headlines en een iets futurische look, geeft ook goed contrast met serifs in simpele documentjes.

Helvetica: Klassieker, met meer geschiedenis dan Arial; de 'rip-off', heb er veel varianten van waardoor het zeer bruikbaar is als sans-serif font, wel een tikkeltje saai.

Zapfino: Geweldig script font, is een standard Mac font; erg mooi!

• BertusG
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Leuk initiatief dit topic, ik zal van het weekend ook eens mijn gouden lijstje posten. Zo kunnen we misschien een golden font packet samen stellen ;)

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:11
Moet ik echt al mn 500 fonts posten?

Ik ehb alle fonts van alle bands die ik goed vindt>voor fan art, zoals: Metallica, Iron Maiden, Rammstein, Distillers en ga zo maar door.

Dan hb ik nog heel veel dingbat-fonts, met tribals, dragons en weet ik veel wat,

En nog 40 verschillende soorten gecalligrafeerde fonts,

+ nog meer fonts die ik zelf wel mooi vondt

Joejoe!

Pagina: 1