Toon posts:

[UC] Onderklokken, kan het kwaad?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben toch wel een tijdje bezig met het overclocken van mn P4 1,8 GHz Willametje :)
Hij gaat niet hoger dan 2237 MHz (ook zeer onstabiel) en dacht maar om wat anders te doen.
Underclocken!
Hij loopt momenteel op 1361,5 MHz

"Waar slaat dit op"

Ik heb niks te doen dus wil mn tijd doden en vind het wel interressant hoe laag ie zou kunnen :)

Maar de vraag is, is het schadelijk als ik te laag ga ivm voltage? (Stock 1,75V)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Behalve dat je met een instabiel systeem je OS install kunt verneuken kan het geen kwaad ... lijkt me. En aangezien je toch tijd genoeg hebt om dat opnieuw te instaleren? :O

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op maandag 19 december 2005 @ 13:47:
Behalve dat je met een instabiel systeem je OS install kunt verneuken kan het geen kwaad ... lijkt me. En aangezien je toch tijd genoeg hebt om dat opnieuw te instaleren? :O
Dus ik kan em gewoon tot 1 gig onderclocken?
En het lijkt me sterk dat mn OS dat naar de klote gaat? Hoe kan je dat nou weer flikken :?
Loopt nu op 1,3 GHz btw op 28 graden

Verwijderd

Kan weinig kwaad denk ik ;)
Ik heb iemand op XS gezien die de Vcore van zijn Venice 3000+ zo verlaagde dag hij zonder cooler en zonder heatspreader kon primen :9
Werd wel 80 graden ofzo. En met een heatsinkje op de core een een fan erop kon hij zelf 1836MHz draaien... 36 MHz ge'ocd dus :9

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 13:52:
[...]

Dus ik kan em gewoon tot 1 gig onderclocken?
En het lijkt me sterk dat mn OS dat naar de klote gaat? Hoe kan je dat nou weer flikken :?
Loopt nu op 1,3 GHz btw op 28 graden
Er is niks gevaarlijks aan. Als je te weinig volt erop zet, kan je hoogstens hebben dat hij niet goed werkt, je dus last krijgt van plotse reboots.

Verwijderd

Topicstarter
Hij ging rebooten bij 1250 (stap van 1300 naar 1250)
Maar wat me opvalt is dat de fabrikanten de snelheid tussen de 2 grenzen van hoogst mogelijk en laagst mogelijk zetten :)

De 1300 kon ie nog hebben, lager niet
Ik vraag me ff offtopic af mn mn cpu de 2,5 red met 2 Volt :P

P4 Willamette 1,8 GHz @ 2237 MHz @ 1,85 Volt (0,1V hoger) Eunatsj :D

Verwijderd

Topicstarter
Het ligt wel aan mn Vcore dat ik niet lager of hoger kan, check this

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=57045

:( :9

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:05
Als je gaat underclocken lijkt het me dat je je voltage ook omlaag moet trekken.
Bij het overclocken moet hij omhoog, omdat hij meer spanning nodig heeft .Het lijk me dat hij dus bij het undercloken omlaag moet, om te vorokomen dat hij te heet wordt?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Underclocken is natuurlijk gewoon mogelijk :) Je voltage hoef je niet te verlagen, maar is natuurlijk wel handig om de tempratuur te verlagen...

Je verhoogt normaal je voltage om de signalen zegmaar sterker te maken.. als je op normaal voltage zit dan is dat in een normale of ondergeklokte situatie dus goed :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb met mn A64 ooit eens 800mhz op 0,90V gedraaid, kan geen kwaad, het is zelfs bijzonder handig als je laag stroom verbruik wilt. Punt is wel dat je dan ook je voltage moet verlagen, enige schade die je zou kunnen krijgen is idd instabiliteit. Iig veel succes met je tijd verspillen :P

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Topicstarter
Dit heeft niet veel nut, want ik verveel me nu dood (niks spannends meer aan als er geen gevaar is van schade en je toch weet tot hoever ie gaat :P)
Laatst had verveelde ik me ook dood, dus maar ff mn BIOS verwisselen van een andere P4 mobo (die is ook maar gevonden, de andere die nu mn systeem laat draaien ook, in een doos gevonden :D )
Was geen goed idee
Goed teken: Hij start! :D
Slecht teken: Hij doet niks
Slechter teken: Ik ruik fik
Goed teken: Hij doet het nog :D _/-\o_

Maar ff ontopic: Heeft iemand tips op lager (of hoger :P) dan mn stock te gaan?

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 21:51
Apen-nootjes schreef op maandag 19 december 2005 @ 15:17:
Je verhoogt normaal je voltage om de signalen zegmaar sterker te maken.. als je op normaal voltage zit dan is dat in een normale of ondergeklokte situatie dus goed :)
Welke signalen? :P De miljoenen transistoren werken op een bepaalde voltage. Wanneer je de CPU overklokt gaan de transistoren harder werken dus hebben deze dan ook een hogere voltage nodig.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:51
Om die transistoren te laten omflippen wordt stroom gebruikt. Als dit sneller moet moet je er gewoon meer volt door jassen.

There is no replacement for displacement!

• NO2
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

NO2

Ik heb het ook maar even geprobeert met een 'besneden ' sempron 2200+ :+

Setup:
Sempron 2200+
KT4A+
256 mb pc3200 twinmoss
GF4 ti4200

Normale speed:
9 * 166 = 1500 mhz

Max speed:
Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/4668c0YhRSyZ.JPG

11 * 214.8 = 2362.5 mhz

En hoelaag ik hem heb gekregen
Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/4668phpuhdDn1.JPG

3* 75 = 225 mhz >:)

[ Voor 11% gewijzigd door NO2 op 19-12-2005 16:21 ]

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-01 21:19
Verlaag je vcore dan ook :/

Wat heb je aan zover underclocken als je de vcore zo hoog laat staan?

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 16:20

krouwen

Hardware Enthusiast

En was die nog lekker snel?

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
NO2 schreef op maandag 19 december 2005 @ 16:20:
Ik heb het ook maar even geprobeert met een 'besneden ' sempron 2200+ :+

Setup:
Sempron 2200+
KT4A+
256 mb pc3200 twinmoss
GF4 ti4200

Normale speed:
9 * 166 = 1500 mhz

Max speed:
[afbeelding]

11 * 214.8 = 2362.5 mhz

En hoelaag ik hem heb gekregen
[afbeelding]

3* 75 = 225 mhz >:)
lol das een factor 10 :P, mjah ach misschien kan onderklokken wel leuk zijn als je bv snachts stilte wilt hebben, zodat je alle fans kan uitschakelen etc... en dus letterlijk een stille kast hebt (op je voeding en hd's na dan)

One World Concepts

Verwijderd

Topicstarter
B_FORCE schreef op maandag 19 december 2005 @ 17:55:
[...]

lol das een factor 10 :P, mjah ach misschien kan onderklokken wel leuk zijn als je bv snachts stilte wilt hebben, zodat je alle fans kan uitschakelen etc... en dus letterlijk een stille kast hebt (op je voeding en hd's na dan)
Bij mij een voordeel, de enige fuckin van die ik hoor is mn CPU-fan :P
Een keer stond ie heel stil (net aan het randje dat ie nog kon draaien :P)
Kwam mn vader aan.
Zet je pc es ff aan, heb em nodig
Ok, maar eh... hij staat al aan? :P
Ding was echt niet te horen :)

Maar hoe dan ook, vcore omlaag kan ik niet (pokkemobo/bios? :P ) en mn HD etc hoor ik totaal niet :)

Maar ik vind het wel genaaid dat ik met deze proc zit, aan beide kanten gaat ie niet hoger/lager dan 520 MHz :'(

Verwijderd

Topicstarter
eXistenZ_NL schreef op maandag 19 december 2005 @ 16:10:
Om die transistoren te laten omflippen wordt stroom gebruikt. Als dit sneller moet moet je er gewoon meer volt door jassen.
3 Volt moet genoeg zijn voor 3 gig :P, maar dat zal ie denk ook weer niet leuk vinden, lang zal ie leven :D
En vcore naar 1 Volt is ook geen optie :P

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:35

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 19:22:
[...]

3 Volt moet genoeg zijn voor 3 gig :P, maar dat zal ie denk ook weer niet leuk vinden, lang zal ie leven :D
En vcore naar 1 Volt is ook geen optie :P
3v moet genoeg zijn voor een rookmelder op 20 meter afstand. voor 50 meter dient er 4v nodig te zijn.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Topicstarter
Dat hoeft niet, de kans is groter dat ie ontploft en een gat door je mobo en kast boort als je pech hebt dat je heatsink niet meer tegen je cpu aan zit :P

http://video.google.com/v...97816474984946926&q=Intel

Eunatsj

/me rolls on floor :D

Respect! _/-\o_

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 19:32:
Dat hoeft niet, de kans is groter dat ie ontploft en een gat door je mobo en kast boort als je pech hebt dat je heatsink niet meer tegen je cpu aan zit :P

Eunatsj

Respect! _/-\o_
Ik noem het doelmatig vernielen van een computer niet een respectabele actie maar goed.
Verder is wat je in dat filmpje ziet onmogelijk. Een Pentium 4 heeft thermal throttling aan boord waardoor hij idle cycles door de CPU jaagt als hij te warm wordt om zo af te koelen. De nieuwere kunnen zelfs terugclocken geloof ik.

En zelfs al wordt je CPU te warm dan gaat hij nog niet uit het socket springen. Lijkt me eerder het geval van een bommetje onder de CPU steken.

Om het toch ontopic te houden: van een te laag voltage gaat je CPU heus niet stuk. Het ergste wat je kan krijgen zijn vastlopers door een te zwak signaal. Een hoger voltage daarentegen lijkt me meer schadelijk voor de levensduur van je CPU.

[ Voor 13% gewijzigd door Admiral Freebee op 19-12-2005 19:45 ]

• FiXeR.nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 19:32:

Eunatsj

Respect! _/-\o_
Ik vind het ronduit zielig wat die gasten doen.. :(

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:44

sapphire

Die-hard pruts0r

Admiral Freebee schreef op maandag 19 december 2005 @ 19:40:
[...]

Ik noem het doelmatig vernielen van een computer niet een respectabele actie maar goed.
Verder is wat je in dat filmpje ziet onmogelijk. Een Pentium 4 heeft thermal throttling aan boord waardoor hij idle cycles door de CPU jaagt als hij te warm wordt om zo af te koelen. De nieuwere kunnen zelfs terugclocken geloof ik.

En zelfs al wordt je CPU te warm dan gaat hij nog niet uit het socket springen. Lijkt me eerder het geval van een bommetje onder de CPU steken.

Om het toch ontopic te houden: van een te laag voltage gaat je CPU heus niet stuk. Het ergste wat je kan krijgen zijn vastlopers door een te zwak signaal. Een hoger voltage daarentegen lijkt me meer schadelijk voor de levensduur van je CPU.
* sapphire denkt aan eht filmpje van THG waarbij ze van een P4 en A64 de koeler eraf trekken en de PC zichzelf netjes uitzet.

Filmpje klopt niet echt lijkt me :|

Gabriël AM5

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
FiXeR.nl schreef op maandag 19 december 2005 @ 20:19:
offtopic:
check ff posthistory van de TS

Sjibble, Je loopt al zeker een half jaar te blaaten over je Willamette proc. Doe jezelf en GoT een lol en haal een NW ofzo. Dit topic was boeiend totdat jij weer begon over 2V op je CPU zetten.... :X

just my 2 cents....NOFI

[ Voor 5% gewijzigd door -ErikE- op 20-12-2005 10:18 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Admiral Freebee schreef op maandag 19 december 2005 @ 19:40:

De enige CPU waarbij ik (niet IRL) gezien heb dat een Intel Pentium 4 door kon werken zonder heatsink was bij het eerste filmpje van THG. Andere filmpjes en eigen tests lieten altijd zien dat de PC uitging bij overheating.

Dat de P4 dus door kan werken als het heatsink eraf gaat geloof ik eigenlijk niet ;)
FiXeR.nl schreef op maandag 19 december 2005 @ 20:19:
[...]

Dit filmpje is nep hoor. Idem dito voor de 'Duron Vaporizing'. (Van dezelfde gasten, maar dan met een AMD Duron 'Spitfire' en een CPU-Z screenshot met 3GHz....
sapphire schreef op maandag 19 december 2005 @ 21:54:
[...]

* sapphire denkt aan eht filmpje van THG waarbij ze van een P4 en A64 de koeler eraf trekken en de PC zichzelf netjes uitzet.

Filmpje klopt niet echt lijkt me :|
Dat filmpje van THG klopt wel. Die andere (in de link naar Google) niet.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

p43000 schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 10:16:
[...]

offtopic:
check ff posthistory van de TS

Doe jezelf en GoT een lol en haal een NW ofzo.
just my 2 cents....NOFI
Of haal gewoon goede cijfers voor die AMD64 en 6800.

Verwijderd

Topicstarter
Overigens mag ik geen andere procjes kopen tenzij ik een goed rapport krijg (een 7 gemiddeld slecht :? )
Wie weet krijg ik deze week toch nog wat voor mn pc, who know.
Een nieuwe fiets is ook goed ivm een gebroken frame :P

Hoe dan ook, hoe weet je dat ik een AMD en 6800GT vraag (vroeg :P ) (geloof ik vermeld)
Ik ga mn P MMX 266 MHz es proberen te underclocken, es zien hoe laag die komt :P

Zowieso ben ik een beetje blut voor een NW
Vuurwerk
Fietsschakelaar
En die dingen kosten al 120 euri wil je een 2,4 hebben, ook niet geweldig :|

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2005 19:18 ]

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-01 07:36

DesertShooter

Afgekickt

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 19:16:
Overigens mag ik geen andere procjes kopen tenzij ik een goed rapport krijg (een 7 gemiddeld slecht :? )
Wie weet krijg ik deze week toch nog wat voor mn pc, who know.
Een nieuwe fiets is ook goed ivm een gebroken frame :P

Hoe dan ook, hoe weet je dat ik een AMD en 6800GT vraag (vroeg :P ) (geloof ik vermeld)
Ik ga mn P MMX 266 MHz es proberen te underclocken, es zien hoe laag die komt :P
Lekker offtopic :)

Waarom underclocken? Je kunt op stock zelfts heel wat minder voltage gebruiken.

• FiXeR.nl
  • Niet online
Thandor schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 10:30:

[...]
Dit filmpje is nep hoor. Idem dito voor de 'Duron Vaporizing'. (Van dezelfde gasten, maar dan met een AMD Duron 'Spitfire' en een CPU-Z screenshot met 3GHz....
.
Hoe hebben ze dat eigenlijk gedaan? Vuurwerk eronder? en een Nep screen?

Verwijderd

Topicstarter
FiXeR.nl schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 19:27:
[...]

Hoe hebben ze dat eigenlijk gedaan? Vuurwerk eronder? en een Nep screen?
Ik geloof wel dat je een knal moet horen als ze het met vuurwerk doen :P

Hoe dan ook, ik kan wel een modje met draadjes proberen (op mn cpu) zodat ik mn Vcore kan verlagen :P
Pagina: 1