Toon posts:

Nieuw systeem gebouwd--> BIG problemo

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nieuw systeem gebouwd maar lukt niet om het stabiel te krijgen. Wat is er mis? Soms blijft na opstarten van win98 de muis af en toe hangen (een split second geen beweging, daarna weer een paar seconden normaal enz.). Het systeem wordt ultratraag wanneer ik iets met internet probeer te doen. Of meer algemeen: iets met 2e netwerk kaart (chello verbinding), e-mail, ftp, telnet, icq, ie5.5 rete traag en muis helemaal niet meer vooruit te branden.

Config: Athlon700, Epox 7KxA, 128Megs, win98, 20.4Maxtor udma66, 2 netwerk kaarten, 2e hardeschijf van 2Gb (oud, op sec. controller). Muis MS intelli eye explorer, Matrox mill 32 MB Dualhead.

Macromedia fireworks zorgt er altijd voor dat na een stabiele start (die zijn er soms ook nog gelukkig <25% echter gok ik) de muis (en dus het hele systeem raar begint te doen). Een aantal keer benaderde ik de tweede oude harde schijf waarna het probleem zich direkt weer voordeed. DPC client gaat niet langzamer wanneer probleem zich voordoet.

Het gekke is dat er soms ook een uptime is van meerdere dagen is.

Nog meer opmerkingen: uiteraard geen irq conflicten maar toch lijkt mij dit geen hardware probleem aangezien BeOS nooit problemen geeft (of spreekt BeOS niet alle hardware aan). Ook is er (nog :) )niet overgeklokt of vreselijk veel slechte software geinstalleerd en weer verwijderd enz.

Wat moet ik doen? Ik heb geen zin om eerst weer 1000 dingen te gaan uitproberen (probleem speelt al eventjes namelijk) daarom vraag ik hier om advies. Ik zou zelf nog dingen kunnen bedenken als:
- bios update epox 7kxa
- oude HD verwijderen
- win2000 en linux i.p.v. win98
- win98SE??

Ik zou het anders niet meer weten. Iemand???

Alvast bedankt...

Verwijderd

Topicstarter
Kan niemand mij helpen?

Verwijderd

Je zou eens kunnen proberen je ram te vervangen met dat van een wel goed werkende computer of die 2e hd er eens uit kunnen halen en dat soort gein gewoon een process of elimination

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ram verwijderen ofzo lijkt me zinloos. dat zou helpen als het zaakje af en toe zou crashen maar voor traagheid zul je naar andere oorzaken moeten kijken.
staan alle netwerkinstellingen goed? alleen tcp/ip geinstalleerd? ip-adressen hard ingesteld? soms hangt pc wel eens een tijdje als het op het netwerk naar dingen zoekt die er niet zijn of een protocol gebruikt dat de andere machines op het netwerk niet gebruiken.

Verwijderd

Epox 7KxA --> Was dat niet die fabrikant van moederborden die de PC lieten vastlopen bij (bijvoorbeeld) een verwarming in de buurt? Dat ding schijnt zulke dingen te doen..

Verwijderd

Topicstarter
-> /downtime/ tcp/ip is protocol van alle 4 machine op netwerk. Ook wanneer al de andere computers uitstaan treed het probleem op. Het is niet echt crashen maar die ene split second waarop muis blijft hangen en het lijkt of er een i/o probleem is ofzo..., het lijkt wel of de twee netwerk kaarten elkaar dan in de weg zitten. Maar dan nog: soms niet en meestal treed de fout wel op.

Bloddy-Titan: een verwarming is niet in de buurt. De proc wordt niet warmer dan 30gr. (bij deze temperaturen) Er is een 300W voeding in een A-open kast dus stroom en hitte mag geen problemen veroorzaken dacht ik zo.

Iemand anders nog een suggestie?

• elemans
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 15:54
Onder w98 heb ik dit probleem ook wanneer ik na installatie van w98 m'n twee netwerkkaarten nog niet 100% geconfigureerd heb. Pas wanneer beide kaarten normaal verbinding maken met hun netwerkjes, ben ik van hangende muis/computer af.

Dus: heb je de twee kaarten normaal aan de praat? Client for microsoft networks & File and Printer sharing uitgeschakeld voor de chello-verbinding? Toggle eens met het defaultvinkje van de twee tcp/ip-stacks.

• elemans
PS: ik werk normaal met W2000, met zo'n systeempje als wat jij hebt zou ik dat ook zoveel mogelijk doen...

Verwijderd

Topicstarter
sharing is wel aan anders kan ik printer niet gebruiken op compu die ik verbinding maakt met het net (misschien dat ik dat beter maar eens om kan gaan gooien), de firewall zou ongewenst gepluis tegen moeten houden.

Maar ik zal er toch eens mee gaan rommelen. Win2000 is idd een grote wens van mij, games doe ik niet aan dus win98 is eigenlijk onzin nu.

Verwijderd

Topicstarter
heb nog ff gekeken naar ip adressen verkrijgen: die van het netwerk is vast: nl. 192.168.0.1 die van chello staat op automatisch verkrijgen maar is in feite ook vast (zal dit een verbetering kunnen geven?)

• durkagain
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04 16:38
die splittimes had ik ook es in win98se.
ik heb chello. en een 3com netwerkkaart en een realtek netwerkkaart, allebei pci.
maar na herinstalleren was het probleem weg

Verwijderd

Topicstarter
De 2 netwerkkaartjes van mij zijn isa en pci maar zou dat een verschil maken met timing enzo? En het moet toch ook mogelijk zijn om een binding naar tcp/ip te maken vanaf beide tegelijk?

• oCe
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-08 06:59

oCe

aka Dookie.

de drivers voor de chipset op je mainboard geinstalled? e.g. pci bus controller, agp controller, ide controller etc etc etc etc... ?
ff voor de zekerheid overal de laatste drivers van downloaden... ff de machine her-installeren met die drivers, en kijken wat 'tie doet...

succes!

-I am Jack's wasted life.

• elemans
Arjano! Bij mijn chello-verbinding heb ik een vast ip-adres, helemaal niet ingesteld op "automatisch verkrijgen", DHCP dus. Het ligt geloof een een beetje aan de regio hoe je het moet instellen, maar een netwerkkaart instellen voor DHCP terwijl je geacht wordt hem een ip-nummer te geven leidt tot hangpartijen omdat de kaart dan z'n uiterste best gaat doen ergens een ip-nummer los te troggelen wat lang kan duren als er geen DHCP-server voorhanden is.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft ff geduurd maar ik denk dat ik het probleem voorgoed heb gevonden: de twee netwerkkaarten kunnen niet met elkaar samenwerken omdat het pci en isa is denk ik. Toen ik de pci eruit haalde (de isa geeft toegang tot chello) werkte alles weer normaal. Van de DHCP server hier in Adam heb ik een ip adres dus het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit het probleem is. Allemaal bedankt voor jullie replies!
Pagina: 1