Toon posts:

Ideale hdd indeling game PC

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heb op dit moment 2 sata hdd's in m'n systeem.

mobo: A8V Deluxe

WD 74GB raptor, 8mb cache, 10.000rpm
WD 200GB 7200rpm (8mb cache?)

2 hdds verdeeld over 4 partities

Raptor:
C: 20 GB [fat32] <- OS (Win XP prof) en alle applicaties
D: 50 GB [ntfs] <- alleen voor games (zit nu al rond de 35 mb)

WD200GB
E: 160GB [ntfs] <- backup bestanden, drivers etc en voor media opslag
F: 40GB [ntfs] <- test partitie, meestal voor een 2e OS

Is dit de ideale opstelling ivm (game) performance (daarbij doel ik op de raptor indeling) of is het beter dat ik de OS partitie ook op ntfs laat draaien? Heb wel gelezen dat hoe groter de volumes zijn hoe eerder em handiger het is om ntfs te nemen kwa performance en stabiliteit?

De games op een andere HDD installereren, eventueel als alternatief, hoe zit het daarbij met de performance? of altijd de games installeren op de snelste hdd?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik denk dat games meer baat hebben bij doorvoer dan bij toegangstijd, maar volgens mij zal het niet zo heel veel uitmaken. Maar je kan een spel eens verplaatsen en kijken of ie sneller laadt.

Om de toegangstijd het kleinst te houden zou je eigenlijk je games op dezelfde partitie als het OS/apps moeten zetten. Data is het snelst toegankelijk als de kop van de HD zo min mogenlijk afstand hoeft af te leggen, dus als je data lekker dicht op elkaar zit. Door 2 partities zit de data op de raptor dus verder uit elkaar dan als je het samen op 1 partitie zou zetten, en dan defragged/"zorgt dat de data bij elkaar zit". Tenzij je 20 Gb van de OS schijf practisch vol zit natuurlijk...

Als zou ik volgende keer gewoon ntfs nemen voor je os partitie.

En je kunt mooi op je 2de hd de temp/etc directories kwijt.

specs

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Doorvoer is inderdaad belangrijker. Het gaat hier immers om grote bestanden :)

De rest heb ik hier al uitgelegd: Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen? B)

Dit topic is gesloten.