[XP] L2 cache grootte in register aanpassen*

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-03 13:23
Moguh,

Ik heb een tip gekregen om de volgende aanpassing te doen in m'n register.
Met regedit de volgende regel opzoeken:
"HKEY-LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management"

En hierin het "SecondLevelDataCache" aan passen. Het gaat hier dus om het L2 cache in je processor.

De waarden zijn:
256kB cache = Waarde "0"
512kB cache = Waarde "200"
1024kB cache = Waarde "400"
2048kB cache = Waarde "800"

Ikzelf heb slechts 256kB. Bij een pc met 512kB L2 (waar de waarde gewoon op ' 0' = 256kB stond) heb ik weinig gemerkt maar kan hier geen benchmarks draaien.
Ik kan ook geen testen vinden waarin deze tweak wordt onderzocht.

Wie weet of het echt zin heeft (bijvoorbeeld bij een Pentium M met 2 MB).

[ Voor 10% gewijzigd door german8 op 19-12-2005 10:30 ]

Verwijderd

past windows zich niet automagisch aan aan de cache groote?

het lijtk me als dit werkelijk een verwijzing is naar de L2 cache en het staat op 256 terwijl dit eigenlijk 2048 is dat het wel degelijk verschil maakt.

maar ik vind het een beetje raar dat je zelf in je register de waarde van je cache moet zetten.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2005 10:28 ]

• ventusGallus
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-03-2025
Je wilt dus je L2 cache verminderen neem ik aan. Heeft dit veel energiebesparende consequenties? wat is anders de reden om je L2 cache te verkleinen?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Lijkt me sterk dat Windows rechtsreeks toegang heeft tot de L2 cache van een CPU.

Verwijderd

Nielson schreef op maandag 19 december 2005 @ 10:30:
Lijkt me sterk dat Windows rechtsreeks toegang heeft tot de L2 cache van een CPU.
ja zoiets had ik ook, maar je kan het ook zien dat windows i.p.v 2048mb, maar 256mb gaat cachen, hij negeert dus een deel, hij zal het nooit een deel uit kunnen schakelen lijkt me want dat kan je bios geen eens, je kan hem alleen helemaal uit zetten.

• ikke_
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-03 15:31
Detailed Explanation of SecondLevelDataCache

http://support.microsoft.com/kb/q183063/

If the value of this entry is 0, the system attempts to retrieve the L2 cache size from the Hardware Abstraction Layer (HAL) for the platform. If it fails, it uses a default L2 cache size of 256 KB.

Edit:
http://www.microsoft.com/.../en-us/regentry/29938.asp

Zal op XP ook wel werken. Alleen zal normaal L2 cache automatisch gedetecteerd worden. Als je een oude computer hebt kan het wel werken....

[ Voor 70% gewijzigd door ikke_ op 19-12-2005 10:59 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Uit dat artikel van ikke_,
APPLIES TO
• Microsoft Windows NT Server 4.0 Standard Edition
• Microsoft Windows NT Workstation 4.0 Developer Edition
• Microsoft Windows NT Server 4.0 Enterprise Edition
Ik gok dat je geen NT4 op je PC draait - welk OS draai je wel? :)

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-03 13:23
Windows XP Pro SP2

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

OK - zet ik dat nog even in je OS. Verder, uit dat artikel:
Pentium II and later processors do not have direct- mapped L2 caches. SecondLevelDataCache can increase performance by approximately 2 percent in certain cases for older computers with ample memory (more than 64 MB) by scattering physical pages better in the address space so there are not so many L2 cache collisions. Setting SecondLevelDataCache to 256 KB rather than 2 MB (when the computer has a 2 MB L2 cache) would probably have about a 0.4 percent performance penalty.
Pagina: 1