Problemen met SiS AGP drivers (in combinatie met 6600GT)

Pagina: 1
Acties:

• HStreek
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-04 14:12
Ik heb onlangs mijn WinXP installatie vernieuwd, en daarna viel mij op dat de prestaties in games, en in 3DMark03 achteruitgegaan waren. Nu wilde ik de installatie netjes stapje-voor-stapje opbouwen, dus ik had nog niet alle zooi geïnstalleerd.

Vandaag installeerde ik wat geüpdate moederbord drivers, onder andere de SiSAGP driver (de comp heeft een Asus P4S8X moederbord). Daarna waren de prestaties in 3DMark03 opeens een stuk beter.

Maar ... daarmee waren ook de oude artefacten weer terug.

De computer is nu 3 jaar oud, maar een dik jaar geleden heb ik er een XFX 6600GT AGP videokaart in gezet. Vanaf het begin had ik problemen met visuele artefacten in 3D spellen (vooral Everquest) en 3DMark03. Dat hing ook van de NVidia driver versie af. Ik heb inmiddels een hoop aangepakt (Tagan voeding, Zalman GPU koeler), maar dat hielp nooit echt.

Afijn, drivers ge-deïnstalleerd, prestaties weer slecht, maar beeld weer goed. Ik neem aan dat dan default Microsoft drivers gebruikt worden.

Kortom: die SiSAGP driver verbetert de prestaties, maar geeft problemen met de opbouw van het beeld. De artefacten zijn: verkeerd gekleurde driehoeken, "naalden" die over het beeld schieten, en soms een heel vlak balk dat ondoorzichtig is, of een balk. De kaart is licht overgeklokt (core van 500 naar 550, geheugen van 1.00 naar 1.17), maar onderklokken heeft het probleem nooit opgelost.

Ik heb een jaar geleden wel eens ergens gelezen dat er een probleem was met de AGP-versie van de 6600GT en deze SiS chipset. Destijds heb ik alle drivers vernieuwd, en toen was het wel beter (maar nooit helemaal goed).

Graag advies: kan ik nog iets tunen aan de AGP instellingen, want blijkbaar gaat daar iets niet goed. Ik heb eerder wel eens met het aan- en uitschakelen van de FastWrite geëxerimenteerd, maar dat leek nooit veel uit te maken.

Alvast bedankt voor de hulp!

Nog wat extra gegevens die misschien helpen:
Proc: P4 2,4 GHz
Forceware versie: 78.03
"Goede" 3DMark score: 8200
"Slechte" 3DMark score: 6600

Verwijderd

Het gaat dus over dit moederbord:

Chipset SiS 661GX & SiS 964
AGP 8x slot, 1.5V
OnBoard SiS Real 256E Graphics

Ik vermoed dat het gaat om deze videokaart.
In de handleiding staat niets over het betreffende probleem vermeld. Check wel even op de doos van de kaart of er specifiek op staat vermeld dat de kaart 3.3V is. Normaal gesproken zou de kaart dan niet eens mogen passen, maar dit wil nog wel eens nagelaten worden (zeldzaam maar toch).

Google op combinaties van "Geforce" "6600" "GF6600" "SIS661" "SIS964" "artifacts" geeft niet direct een grote hoeveelheid hits die doen vermoeden dat dit een standaardprobleem is.

Blijft over: Je hebt problemen met performance met de oude drivers, problemen met artifacts met de nieuwe drivers. Het lijkt hem dus in de drivers te zitten, of in een combinatie van drivers voor Mobo en Videokaart. Probeer wat verschillende versies van zowel de chipsetdrivers als de VGA drivers, en kijk of je daarmee het probleem oplost.

Daarnaast: kijk eens naar de settings voor uitschakelen van de onboard video in het BIOS. Check ook of deze hardwarematig uit te schakelen is via een jumpersetting, en probeer dat. Wellicht dat de chipset over zijn nek gaat bij bursts in data, en kan je dat oplossen door het mobo op AGPx4 te forceren (heeft vrijwel geen invloed op de performance als het goed is).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2005 09:13 ]

• HStreek
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-04 14:12
Sorry dat mijn infor dus niet helemaal volledig was.

Inderdaad het is een XFX kaart, maar ik heb begrepen dat de eerste serie (en dit was een heel vroege) minder goed was dan de latere kaarten (vooral de koeler, maar die heb ik dus vervangen), dus dat zegt misschien niet zoveel.

Wat betreft bekende artefacten: NVidia heeft bij Forceware 67.03 gezegd dat er problemen gefixt waren die tot 3D corruption leidden als de AGP versie van de 6600GT gebruikt werd met bepaalde meoderborden met een SiS chipset. Die driver gaf ook inderdadd een grote verbetering (een jaar geleden dus), maar helemaal goed is eht nooit geworden.

Maar heel erg bedankt voor je suggesties, ik zal er vanavond naar kijken.

• Mevani
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-01 17:00
6600GT's lijken sowieso een probleem te hebben met de 81.xx drivers van Nvidia. Probeer de 77.xx drivers eens, en in feite zou de kaart wél beter moeten werken!