Toon posts:

Prepaid onveilig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van mij woont in een studentenhuis met 5 andere mensen. Hij heeft een heel mooi 06 nummer, en de andere bewoners wisten dit. Wat hebben ze nou gedaan.

T-Mobile uit zijn naam bellen. En zeggen dat dat de sim kaart kapot was. Vervolgens hebben ze gevraagd om een nieuwe te sturen met behoud van nummer. Het schijnt dat T-Mobile niet gevraagd heeft om het Simkaart nummer/ PUK code omdat hij geregistreerd was.

Ik vind dit toch wel een behoorlijk slechte zaak. Hebben de andere providers ook zulke slechte controle? Het minste wat een provider toch wel vraagt is deze codes?

Raar verhaal maar dit schijnt dus te kunnen..

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

Lijkt mij een simpele zaak van een medewerker die de policy niet gevolgd heeft. Er zou minstens een DOB (Date of Birth) check gedaan moeten worden.

nieuwsdienst@telegraaf.nl dus. :)

Verwijderd

Topicstarter
Idd, maar dat is ook makkelijk te doen als je je medestudenten een beetje kent.

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Het eerste wat in me op komt is : leuke vrienden heeft hij daar :/ .

Maar nu ontopic. Het verbaast me uberhaupt al dat T-mobile een nieuwe kaart heeft gestuurd. Normaal gesproken geldt bij prepaid 'weg is pech'. Als je de simkaart dus beschadigt of verliest ben je dus je nummer kwijt. Het is dus wel goed dat ze deze service verlenen. Maar dat ze geen persoonscontrole uitvoeren is inderdaad een slechte zaak. Waarschijnlijk vinden ze het genoeg controle dat het naar het woonadres van de klant wordt gestuurd.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 00:18:
Idd, maar dat is ook makkelijk te doen als je je medestudenten een beetje kent.
Natuurlijk, maar wettelijk gezien sta je dan (als bedrijf) al weer een stuk sterker, dunkt me, omdat iemand willens en wetens zich als een ander voorgedaan heeft.
En, ik zei immers "minstens". ;)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:34
Misschien tijd om te verhuizen? 8)7

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

_Jona_ schreef op maandag 19 december 2005 @ 00:18:
Het eerste wat in me op komt is : leuke vrienden heeft hij daar :/ .

Maar nu ontopic. Het verbaast me uberhaupt al dat T-mobile een nieuwe kaart heeft gestuurd. Normaal gesproken geldt bij prepaid 'weg is pech'. Als je de simkaart dus beschadigt of verliest ben je dus je nummer kwijt. Het is dus wel goed dat ze deze service verlenen. Maar dat ze geen persoonscontrole uitvoeren is inderdaad een slechte zaak. Waarschijnlijk vinden ze het genoeg controle dat het naar het woonadres van de klant wordt gestuurd.
Wat ik nog weet uit de tijd dat ik bij Orange werkte is dat er op prepaid helemaal geen dingen gecontroleerd konden worden als geboortedatum, naam, adres etc omdat je die als client niet door hoefde te geven (was alleen bij abo's zo). Je had immers geen contract.
Dat was gelijk ook de reden dat je voor prepayers redelijk weinig kon doen als ze de kaart kwijtwaren.

Ik vraag me af in hoeverre dit bij T-Mobile anders zou zijn.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-02 17:34

Nik

Daarnaast zijn niet alle prepaid kaarten geregistreerd...

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 00:01
volgens mij is het helemaal niet mogelijk een nieuwe simkaart aan te vragen met nummerbehoud?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
proller schreef op maandag 19 december 2005 @ 00:22:
Daarnaast zijn niet alle prepaid kaarten geregistreerd...
Dat is voor de gebruiker om te beslissen of hij/zij zijn/haar gegevens wil doorgeven. Als je dat niet doet kan je in dit soort situaties ook niets bewijzen. Leuk om anoniem te zijn misschien en je gegevens niet te verstrekken voor die €10 extra beltegoed, maar heeft ook een 'downside'.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

densoN schreef op maandag 19 december 2005 @ 00:27:
volgens mij is het helemaal niet mogelijk een nieuwe simkaart aan te vragen met nummerbehoud?
bij abo's is dat zeker mogelijk, bij prepaid theoretisch gezien ook wel (werkt in principe op eenzelfde manier) maar wordt door eigenlijk geen enkele provider gedaan.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 00:12:
[...]
Ik vind dit toch wel een behoorlijk slechte zaak. Hebben de andere providers ook zulke slechte controle? Het minste wat een provider toch wel vraagt is deze codes?
[...]
Ik snap niet wat nu precies het probleem is.
Als het hier ging om een abbo waar kosten aan verbonden zijn, maar het is puur prepaid, wat alleen maar een telefoonnr is en (eventueel) wat bel te goed.

Daarnaast komt zijn post toch gewoon bij hem aan? Dus als iemand anders zijn post jat, tja, je kunt als bedrijf niet alles doen. Aangetekend werkt ook niet, want dan tekenen je huisgenoten.

* TheGhostInc denkt dat het tijd is om te beseffen wat een studentenhuis inhoud, ipv lopen zeuren over prepaid.

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 00:01
Terw_Dan schreef op maandag 19 december 2005 @ 00:29:
[...]

bij abo's is dat zeker mogelijk, bij prepaid theoretisch gezien ook wel (werkt in principe op eenzelfde manier) maar wordt door eigenlijk geen enkele provider gedaan.
Mijn excuus ik had het dus ook over prepaid.

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Als je je prepaid Sim-kaart bij t-mobile registreert kun je hier erg veel mee doen..
IMO zorgen ze altijd erg goed voor je. Zelf met de nieuwe prijzen is de service nog goed.

Ze sturen dus ook een nieuwe simkaart als je je oude "kwijtraakt" oid.

Zegt een tevreden t-mobile prepaid gebruiker.

Maar het lijkt me wel raar dat ze zonder check oid zomaar een nieuwe kaart opsturen. "Owja, ik ben ook verhuist, stuur maar naar Molenstraat 1 in A'dam." ofzo zou dan ook nog kunnen.. 8)7

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
Ik had een oude versleten Libertel SIM-kaart welke ik wel eens wilde laten vervangen. Ben toen naar een Vodafone Citypoint geweest en vandaar uit lieten ze mij bellen naar de klantenservice.
Ik moest mijn telefoonnummer en adresgegevens opgeven. Vervolgens moest ik mijn telefoon openmaken en moest ik het nummer op de SIM-kaart voorlezen (een vrij lang nummer).

Ik vroeg of een nieuwe SIM-kaart dan ook wat kost. "Nee hoor, u heeft zich ooit geregistreerd dus de eerste keer een nieuwe SIM-kaart aanvragen is gratis. U moet alleen even er rekening mee houden dat u een paar dagen niet bereikbaar zult zijn."

IMHO, heeft T-Mobile in de situatie van TS niet goed de procedures gevolgd of het gaat gewoon TE simpel bij hun.

@densoN:
Nummerbehoud bij prepaid is zeker wel mogelijk.
Mijn zusje bijvoorbeeld stapt over van Hi Prepaid naar Vodafone prepaid met behoud van haar nummer. Hier voor is gewoon een formulier te downloaden bij Vodafone. Je moet dan wel eerst een nieuw Vodafone SIM-kaartje met een ander telefoonnummer hebben en daar op tenminste €9,= beltegoed voor de kosten van de nummerportatie (wordt dus van je beltegoed afgeschreven). Het beltegoed wat ze bij Hi eventueel overhoud is ze natuurlijk dan kwijt.

[ Voor 4% gewijzigd door Joen op 19-12-2005 00:52 ]

Pagina: 1