Toon posts:

WD 320 GB -> 128 GB in Windows 2000

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een 160 GB Maxtor SATA schijf aan mijn Asus A7N8X-E bordje hangen. Dit werkt gewoon goed, windows 2000 SP4 ziet de schijf als 160 GB.

Vanavond heb ik een 320 GB Western Digital IDE schijf toegevoegd. Hij hangt als enige aan een IDE kabel. Bios herkent hem gewoon als 320GB schijf (logisch, want heel oud is het mobo natuurlijk niet). Maar in windows blijft hij op 128GB hangen..

Ben natuurlijk de FAQ ingedoken om te zien wat ik kan doen om er 320 GB van te maken. Ten eerste zou ik windows 2000 met minstens SP3 moeten hebben (CHECK). Daarnaast nog eventueel een registry dingetje (EnableBigLba) toevoegen (CHECK). Mocht dat niet helpen, dan nog eventueel de Maxtor Big Drive Enabler (CHECK, volgens dit tooltje was een registry verandering niet nodig). Nog steeds 128 GB..

Geen idee wat ik nog meer kan doen. De 320GB heeft voor zover ik weet niet ergens een jumper die hem op 128GB houdt. Ook wordt de 160GB schijf wel gewoon goed herkend (komt omdat hij SATA is?). De search leverde verder ook niks op.

Iemand een idee? :)

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Heb je de harde schijf toevallig geformatteerd op 128GB bij installatie van 2000?

Kijk eens in schijfmanagement of je geen niet toegewezen schijfruimte hebt...

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Verwijderd

Topicstarter
Toevallig niet, want de schijf is toegevoegd in een bestaande setup met windows 2000 die al 2 jaar geïnstalleerd staat :)

En bij diskmanagment staat dus 128 GB unallocated ipv 320 GB. Was vergeten te vermelden waar ik die 128 GB zag :P

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2025
Op zich ben je al een heel eind :D

Als je mobo 48-bit LBA support,
je >= w2k sp3 of >=xp sp2 draait,
EnableBigLba hebt toegvoegd in de reg,
Atapi.sys 5.0.2195.4529 hebt, zie microsoft artikel,
dan kun je nog de intel application accelerator >= versie 2.3 installeren, werkt ook wel eens (weet niet precies waarom).

Uiteindelijk kun je in Explorer\Control Panel\Administrative Tools\Computer Management\Disk Management de "Unallocated Space" partitioneren, formatteren en labelen en een drive-letter toewijzen.

edit:
hmmzz, je was al bij disk management, wat ook wel eens wil werken is in dos (met bvb een maxtor tool) eerst partitioneren, denoods fat en dan later omzetten naar ntfs. Of eerst 128 Gb pakken en dan later de rest erbij trekken in disk management of via partition magic.

[ Voor 22% gewijzigd door LB Back op 19-12-2005 00:04 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

misschien dat je bios het niet trekt?
als de SATA controller een losse controller is die niet door de bios bestuurd word, en een eigen bios heeft, is het goed mogelijk dat deze wel goed herkend word, en een normale IDE schijf niet, omdat die wel door de bios bestuurd word.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:30

The Third Man

The Third Jellyfish

McKaamos schreef op maandag 19 december 2005 @ 00:00:
misschien dat je bios het niet trekt?
als de SATA controller een losse controller is die niet door de bios bestuurd word, en een eigen bios heeft, is het goed mogelijk dat deze wel goed herkend word, en een normale IDE schijf niet, omdat die wel door de bios bestuurd word.
Onlogisch want dan zou het BIOS de schijf niet als 320 GB herkennen.

@FleurNH:
Heb je die extra handelingen voor 48-bits LBA uitgevoerd terwijl de 320 GB schijf al aanwezig was of al daar voor? Als je dit deed terwijl de 320 GB al in het systeem aanwezig was heb je de kans dat Windows nog niet doorheeft dat deze schijf opeens wel als 320 GB schijf gezien kan worden (om resources te sparen gaat hij niet elke reboot checken of hardware opeens anders gezien kan worden). De oplossing hiervoor is om de schijf even op een andere IDE poort aan te sluiten zodat Windows de schijf opnieuw doch als een andere schijf herkent (immers Windows ziet alleen 'een' schijf op de andere poort) en vervolgens wel de volle 320 GB zal zien.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:12

ReseTTim

Chocolate addicted

is de controller waar je de disk hebt aangehangen wel ata133 ;)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:30

The Third Man

The Third Jellyfish

ReseTTim schreef op maandag 19 december 2005 @ 00:16:
is de controller waar je de disk hebt aangehangen wel ata133 ;)
En wederom: als dat niet het geval is zou het BIOS de schijf niet als 320 GB herkennen :)

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

idd, dat zou ik ook eens proberen als ik jou was, wat Lekkere Kwal zegt:

de schijf loskoppelen en eens rebooten en dan de schijf nog eens laten herkennen

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

De meeste kans maak je denk ik nog door met een tooltje van WD proberen de schijf te partitioneren desnoods in 4 partities van 80 GB en dan kijken wat windows er mee doet.
Anders eens in een andere computer hangen en daar proberen de schijf te formateren.

het ik ook een keer gehad. De schijf moet eerst een keer geformateerd worden en toen vond windows het prima allemaal.
Ja ja zoals de reclame al zegt een computer met windows maakt het mogelijk. :+

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

Topicstarter
Even een update:

Schijf aangesloten op secundaire controller: schijf is 128 GB.
Data Lifeguard Tools 11 for Windows geinstalleerd: programma crasht :P
Data Lifeguard Diagnostic for Windows geinstalleerd: schijf wordt gezien als 320 GB, SMART status ok.

Windows ;( ..

Toch maar in een andere pc formateren? Wat een gedoe zeg.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Heb je deze post gelezen? Want dit is echt een 'normaal' probleem
LB Back in "WD 320 GB -> 128 GB in Windows 2000"

[ Voor 23% gewijzigd door Gunner op 20-12-2005 16:39 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
Betreffende de intel application accelerator bedoel je? Ik heb een Nforce2 chipset, dus volgens mij kan ik daar niks mee. Hier zou ik dan de juiste versie moeten kiezen :P

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:11
Heb je de FAQ wel gelezen? Daar staat dit toch gewoon allemaal in?
OM FAQ / Beleid

[ Voor 80% gewijzigd door The__Virus op 20-12-2005 16:43 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 16:42:
Betreffende de intel application accelerator bedoel je? Ik heb een Nforce2 chipset, dus volgens mij kan ik daar niks mee. Hier zou ik dan de juiste versie moeten kiezen :P
nee de 48-bit LBA support

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 16:37:
Even een update:

Schijf aangesloten op secundaire controller: schijf is 128 GB.
Data Lifeguard Tools 11 for Windows geinstalleerd: programma crasht :P
Data Lifeguard Diagnostic for Windows geinstalleerd: schijf wordt gezien als 320 GB, SMART status ok.

Windows ;( ..

Toch maar in een andere pc formateren? Wat een gedoe zeg.
1) BIOS gecheckt?
2) Waarom in GODSNAAM gebruik je een tool van een andere HD fabrikant? "Data Lifeguard Diagnostic" is WD-DLD1.1.exe zeker ? Die WD wil zeggen dat je die van Western Digital hebt, is jou schijf daarvan? Kijk dan niet op als je programma crasht. :-| Dit vind ik problemen zoeken.
En in de FAQ van GOT staat ook nog een linkje naar de tool van WD meen ik me te herinneren.
3) DIt lijkt me geen alleenstaand geval. Al eens de FAQ van de fabrikant bekeken? Google of de search van GOT gebruikt?

edit: Als ik bovenstaande zo lees, komen we dichter bij een slotje en een doorverwijzen naar het forum van beginnersweb.nl ;-)

[ Voor 16% gewijzigd door Mizitras op 20-12-2005 16:47 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Yep. Gebruik eerst maar eens Maxblast en De support van Microsoft betreffende 48-bit LBA support is prima
Mizitras schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 16:44:
edit: Als ik bovenstaande zo lees, komen we dichter bij een slotje en een doorverwijzen naar het forum van webwereld.nl ;-)
Beginnersweb ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Gunner op 20-12-2005 16:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat moet ik checken dan? BIOS en aparte software herkennen de schijf als 320 GB.
2) Waarom in GODSNAAM gebruik je een tool van een andere HD fabrikant? "Data Lifeguard Diagnostic" is WD-DLD1.1.exe zeker ? Die WD wil zeggen dat je die van Western Digital hebt, is jou schijf daarvan? Kijk dan niet op als je programma crasht. :-|
Waarom lees je in godsnaam de TS niet? Ik heb een 320 GB schijf van Western Digital
3) DIt lijkt me geen alleenstaand geval. Al eens de FAQ van de fabrikant bekeken? Google of de search van GOT gebruikt?
FAQ van GoT en WD gelezen, met google gezocht. Ik kan niks vinden en mensen in dit topic weten de oplossing tot nu toe ook niet. Nee, veelvoorkomend probleem ja.
edit: Als ik bovenstaande zo lees, komen we dichter bij een slotje en een doorverwijzen naar het forum van webwereld.nl ;-)
Leuk joh, nieuwelingetjes pesten ;) Maar eigenlijk ben ik Gizz en type ik dit bericht onder m'n vriendin's naam omdat ze toevallig nog ingelogged stond toen ik dit topic opende. Heb toch net even wat meer posts dan jij.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 16:51:
Leuk joh, nieuwelingetjes pesten ;) Maar eigenlijk ben ik Gizz en type ik dit bericht onder m'n vriendin's naam omdat ze toevallig nog ingelogged stond toen ik dit topic opende. Heb toch net even wat meer posts dan jij.
Als we zo gaan beginnen; je aantal posts zegt niets over de kwaliteit. En ik heb lekker meer posts dan jou! Lekker puh!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
@TS het staat echt in de faq hoor
ik zal even quoten:
Als je Windows 2000 draait en een schijf van groter dan 128GB wil gebruiken, dan zul je minimaal SP3 moeten installeren en de volgende reghack toepassen om 48bits LBA addressering werkend te krijgen
die reghack werkte voor mij, en zou dat voor iedereen moeten doen

als je hem echter al geformateerd heb naar 128gig zie je na die reghack natuurlijk nog steeds 128.
(behalve dan in diskmanager en partition magic enzo)

en kiddo's stop crying..
gizz is een echte hk only poster (Users die alleen in de HK posten)

(en ja nforce 2 ondersteund 48bit LBA)

[ Voor 16% gewijzigd door BasieP op 20-12-2005 17:00 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• exempt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2023
je hebt een fat32 patitie ervan gemaakt, want dit moet bij windows 2000

en op fat 32 zit een beveiliging zodat hij maximaal 128GB kan geven.

hiervoor zijn bepaalde patch tools en dan krijg je wel de volledige schijfruimte, dus wordt even zoeken!

Why should I take life so seriously, I just wanna do what I like to do...!

Verwijderd

Gunner schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 16:54:
[...]

Als we zo gaan beginnen; je aantal posts zegt niets over de kwaliteit. En ik heb lekker meer posts dan jou! Lekker puh!
Je zou ook gewoon de mensen kunnen helpen ipv jezelf als superieur voor te doen.
En als je dan toch zo ervaren bent als je zelf beweert : waar blijft JOUW eventuele oplossing voor dit probleem?

Ma dus, de schijf op een ander kanaal hangen heb je al gedaan ondertussen? Of nog niet?
Wat Lekkere Kwal (en kdacht dat ik twisted was :+ ;)) zegt is idd. de meest voor de hand liggende oplossing die 99% zeker zal werken. Of idd de schijf even in een andere PC hangen en daar formatteren als 1x 320GB, die LBA-patch nog 'ns uitvoeren en terug in je eigen PC hangen. Wat in sommige gevallen ook wel 'ns blijkt te helpen (op mijn nForce2 althans, AN7) is de IDE controller in device manager verwijderen en opnieuw installeren.

edit : zjn er eigenlijk nog wel forummers die de moeite doen om de startpost te lezen???
Ie heeft de LBA-patch gedaan, ie heeft SP4, ie heeft alles gedaan wat in de FAQ stond.

En idd, heb je de schijf als FAT of als NTFS geformatteerd?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2005 17:04 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gunner schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 16:54:
[...]

Als we zo gaan beginnen; je aantal posts zegt niets over de kwaliteit.
Dat is precies mijn punt. Fleur wordt doorverwezen naar beginnersweb omdat ze erg weinig posts heeft. Als ik precies hetzelfde had gepost had ik die reactie waarschijnlijk helemaal niet gekregen.

En leuk dat mensen behulpzaam willen zijn en weer over de reghack beginnen, maar zoals jullie kunnen lezen in de TS is die allang uitgevoerd.

Verder heb ik hem helemaal niet geformateerd als FAT32. Het probleem is juist dat ik al vanaf het begin maar 128 GB unallocated space zie bij diskmanagment.

offtopic:
gizz is een echte hk only poster
Wel eens m'n posthistorie bekeken? Staat vol met FG, SG etc. HK staat bij active topics natuurlijk wel bovenaan, aangezien die topics veel actiever zijn en meteen weken in je AT staan als je ook maar 1x post in dat topic. Maja, waarom verdedig ik me eigenlijk :P

[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 20-12-2005 17:06 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• exempt
het kan ook wel ntfs zijn,

maar een patch erover en het werkt!

zoek maar op internet, 128gb is het maximum voor windows 2000

en niet zo sneu met zun alle, ik heb ook weinig post! so??

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

exempt schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 17:06:
het kan ook wel ntfs zijn,

maar een patch erover en het werkt!

zoek maar op internet, 128gb is het maximum voor windows 2000
Er is geen NTFS of FAT32, de schijf is niet geformateerd.
Verder is 128GB de limiet voor Windows 2000 tot SP2. Ik heb SP4 met nog eens extra de patch. Maar dat werkt dus ook niet.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Gizz schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 17:08:
[...]

Er is geen NTFS of FAT32, de schijf is niet geformateerd.
Verder is 128GB de limiet voor Windows 2000 tot SP2. Ik heb SP4 met nog eens extra de patch. Maar dat werkt dus ook niet.
Probeer 'ns wat ik hierboven zei : je IDE controller uit device manager gooien en opnieuw installeren, kan wel zijn dat je de schijf even moet afkoppelen.

• exempt
ik zal ff de goeie patch voor je zoeke, probeer anders ff van cd of diskette te booten en dan te formatteren!

• BasieP
  • Laatst online: 19-10-2025
@exempt je begrijpt het probleem niet
hij is nog niet op het stadium dat er geformateerd moet worden, het is ook geen ntfs/fat probleem.

het is een detectieprobleem

@gizz: heb je die reghack nou al geprobeerd, want dit topic verzand een beetje

geef nog ff in 1 post aan wat je al geprobeerd heb, dat scheelt een hoop onduidelijkheden

offtopic:
ik bedoelde niks moet die opmerking ^^ hoor
Mizitras schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 17:16:
5) Nog een idee: Formatteer schijf, gebruik FDISK nadien in dezelfde sessie om er een partitie op te maken van 100GB en nog een van 100GB ofzo. Nadien kan je altijd nog in Windows die getallen veranderen. Maar het werkt dan missschien al tenminste.
formateren van lege ruimte wil niet, je zal eerst partities moeten aanmaken. :o

[ Voor 65% gewijzigd door BasieP op 20-12-2005 17:19 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 16:51:
[...]

Wat moet ik checken dan? BIOS en aparte software herkennen de schijf als 320 GB.

[...]

Waarom lees je in godsnaam de TS niet? Ik heb een 320 GB schijf van Western Digital

[...]

[...]

1) Toch zou een nieuwer BIOS een verschil kunnen maken, ook al herkend je huidig BIOS de schijf alszijnde 320GB. It's worth a shot.
2) Omdat ik oa. wat zag staan over een Maxtor, en nadien volgde een post over MaxBlast, wat toch ook alleen voor Maxtor is. Je vernoemt die ook als eerst, en aangezien wij intuïtief speuren doorheen je post naar de probleemstelling, wordt snel verondersteld dat die ermee te maken heeft.
3) Het is niet pesten, het is plagen. En ik kijk nooit naar de mensen hun hoeveelheid posts, dat zegt toch niets. Dus die verwijzing naar je échte account, laat dat maar, want geef anderen ook maar het voordeel van den twijfel dat ze niet oordelen op basis van een hoeveelheid posts.
4) Het klinkt 'raar' als je nadien onder je échte naam Gizz spreekt over "zij werd weggestuurd". Nou, jij was het toch?
5) Nog een idee: Formatteer schijf, gebruik FDISK nadien in dezelfde sessie om er een partitie op te maken van 100GB en nog een van 100GB ofzo. Nadien kan je altijd nog in Windows die getallen veranderen. Maar het werkt dan missschien al tenminste.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 17:02:
Je zou ook gewoon de mensen kunnen helpen ipv jezelf als superieur voor te doen.
En als je dan toch zo ervaren bent als je zelf beweert : waar blijft JOUW eventuele oplossing voor dit probleem?
Wie begon er nu over post-aantallen? :?

Ook had ik een zinvolle bijdrage aan dit topic gedaan. Dat het al was uitgevoerd doet niets af daaraan
BasieP schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 16:57:
en kiddo's stop crying..
gizz is een echte hk only poster (Users die alleen in de HK posten)
Goh.. wiens topic was dat ook alweer? >:)

[ Voor 25% gewijzigd door Gunner op 20-12-2005 17:21 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

BasieP schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 17:15:
@gizz: heb je die reghack nou al geprobeerd, want dit topic verzand een beetje

geef nog ff in 1 post aan wat je al geprobeerd heb, dat scheelt een hoop onduidelijkhede
Reghack
Maxtor Big Drive enabler (zou kunnen werken volgens de FAQ): gaf aan dat hij niks hoefde te veranderen, 48 bits gedoe was goed.
WD tool (om te partioneren): crash
WT Diagnostic tool: geeft 320 GB schijf aan.
Van primaire controller naar secundaire controller gewisseld.
IDE controller gedeïnstalleerd (en geinstalleerd).

En ik ga nu een iets nieuwere Nforce driver erop gooien, viel me net op dat ze niet de allernieuwste had.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 20-12-2005 17:26 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nforce 5.10 (WHQL) geinstalleerd en gekozen voor de speciale Nvidia IDE drivers.

Heb nu 298 GB unallocated, dus het werkt!

Iedereen bedankt voor het meedenken :)

Verwijderd

Probeer eens een andere parition tool, bv partition manager?

Offuh cfdisk van bv een linux livedisk.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2005 17:43 ]

• Brothar
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Ik vraag me af ...
Was er niet een jumpersetting waarmee de harddisk maximaal als 128 wordt benaderd ?
Zijn de jumpersettings al gecontroleerd ?

Correctie: Ik lees nu de laatste paar postings .. driverprobleem dus :)

[ Voor 21% gewijzigd door Brothar op 20-12-2005 17:51 ]

eagle

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Op een nForce2 mobo heb je geen Nvidia IDE drivers nodig, sterker nog, je bent beter af met de standaard windows drivers als je een nForce of nForce2 mobo hebt.

Nvidia IDE drivers hebben alleen nut als je een nForce4 hebt, van de nForce3 ben ik niet zeker of je ze best wel of niet installeert. Voor nForce2, best niet! Gewoon standaard windows driver.

Nvidia's IDE drivers hebben niet zo'n goede reputatie! En die verdienen ze ook niet, in mijn ervaring leveren ze veel problemen op.

Toch goed dat je hem aan het werken hebt gekregen. ;)

Pagina: 1