Toon posts:

Netwerkverbinding tussen 2 computers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem. Op dit moment heb ik 2 computers, waarvan er 1 beneden staat, en 1 boven. Volgende week komt er beneden een nieuwe computer, te weten een iMac. PC 01 staat dan niet langer beneden, maar gaat naar boven. PC 02, die eerst boven stond, gaat op zolder, of waar dan ook naar toe.
De computer die nu nog beneden staat, gebruikt 2 netwerkkaarten om internet te krijgen, en naar boven te sturen. De iMac kan maar 1 netwerkkaart hebben, dus dat zal niet meer werken. Hieronder illustreer ik het verhaal met twee tekeningen.

Afbeeldingslocatie: http://img181.imageshack.us/img181/6491/huidig6sv.jpg
De huidige situatie

Afbeeldingslocatie: http://img181.imageshack.us/img181/7625/volgendeweek2zi.jpg
De situatie volgende week

Verder: ik gebruik Chello Classic (via de kabel), en het modem is zoals je ziet niet draadloos. De iMac ondersteunt WiFi.

Wie weet een oplossing om toch op beide computers internet te krijgen?

NB: ik heb zelf al gevraagd in een computerwinkel, en gezocht op Google. Ik hoop op GoT objectiever antwoord te krijgen. Alvast bedankt! :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2005 21:37 ]

• stunn0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 09:09
je kan gewoon een router tussen je kabel modem en je pc's zetten. dan moet je een router hebben die mac adressen kan clonen. Je laat de router gewoon het mac adres van de netwerk kaart waar nu je kabel modem aan zit clonen en dan kan je al je pc's op die router aansluiten.
edit: dit kan inderdaad ook een wifi router zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door stunn0r op 18-12-2005 22:29 ]

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-04 10:18
stunn0r schreef op zondag 18 december 2005 @ 22:26:
je kan gewoon een router tussen je kabel modem en je pc's zetten. dan moet je een router hebben die mac adressen kan clonen. Je laat de router gewoon het mac adres van de netwerk kaart waar nu je kabel modem aan zit clonen en dan kan je al je pc's op die router aansluiten.
volgens mij is een wifi modem voor jou het beste. Scheelt ook de nodige draadjes en problemen :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:41

rapture

Zelfs daar netwerken?

stunn0r schreef op zondag 18 december 2005 @ 22:26:
edit: dit kan inderdaad ook een wifi router zijn.
dhcp leases releasen, dus inconfig /release typen op de computer die Internet moet delen.

Dan de router installeren, zo heb je geen mac clone nodig. Anders moet je 36 uur (ISP afhankelijk) wachten, dhcp lease gaat overdatum en je kan ook terug erop.

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
DaannO schreef op zondag 18 december 2005 @ 22:28:
[...]

volgens mij is een wifi modem voor jou het beste. Scheelt ook de nodige draadjes en problemen :)
De kabel ligt toch al naar boven? Dus dat lijkt mij geen probleem. Ik zou het als volgt doen:
- Koop een simpele 5 poorts switch, op de switch komen:
* Kabelmodem (die heeft een router functie neem ik aan?)
* iMac
* PC2

- Je hebt zo'n switch voor weinig geld (~30 euro, ligt eraan watvoor merk je prefereert), je voor de rest nog 1 extra UTP kabeltje nodig maar dat kost ook niets :)

Verwijderd

Topicstarter
@iedereen: bedankt :)

@ak47: wat voor type is aan te raden? gaat het internet veel langzamer als het een sweexding is, of valt dat wel mee?

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor net dat als de iMac internet heeft (kan via een ethernetkabel), hij dat door kan geven naar de PC die boven staat. Dan hoef ik alleen een draadloos netwerkkaartje boven in te zetten..

De oplossingen tot nu toe (ik zou graag aanvullingen horen.. :

Afbeeldingslocatie: http://img417.imageshack.us/img417/5312/oplossing17gu.jpg
Kosten:
- 1 router à een paar tientjes

Afbeeldingslocatie: http://img417.imageshack.us/img417/413/oplossing28vk.jpg
Kosten:
- 1 Airport Extreme basisstation à 129 euro
- 1 draadloze netwerkkaart voor de PC boven à een paar tientjes

Afbeeldingslocatie: http://img417.imageshack.us/img417/3702/oplossing35qu.jpg
Kosten:
- 1 draadloze netwerkkaart voor de PC boven à een paar tientjes

Mijn eigen conclusies:
- waarschijnlijk is de laatste oplossing het goedkoopst
- de tweede oplossing is het mooist en zal waarschijnlijk zoiezo het beste werken, zeker als ook de netwerkkaart van Apple is (die kost dan wel weer 80 euro, dus is het ook meteen de duurste oplossing)
- de eerste oplossing en tweede oplossingen zijn handiger, omdat beide pc's zo onafhankelijk van elkaar verbinding kunnen hebben met het internet

Vragen:
- zijn er oplossingen waarbij de snelheid NIET in tweeën word gesplitst?
- is het die +/- 200 euro waard om een Apple-draadloos-netwerk (dus puur met Apple-producten?) te hebben? ik denk zelf van wel, omdat je dan wel zeker weet dat het gaat werken. maar misschien zijn er ook goedkopere oplossingen om het zoiezo te laten werken..

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2005 17:55 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:41

rapture

Zelfs daar netwerken?

Vanuit de huidige situatie zou ik eerder naar oplossing 1 gaan. Er ligt al een kabel naar de lokatie van de iMac, dus laten liggen. En er gaat een crossoverkabel naar het eerste verdiep, deze verplaatsen zodat die aan de router kan. Alleen een stekkertje afknippen en een straight erop knijpen (draadjes volgorde veranderen).
Afbeeldingslocatie: http://www.incentre.net/incentre/images/ethcable568b.gif
Dit en niks anders voor straight UTP-kabels.

Dan nog een stuk utp naar de zolderkamer trekken voor pc2.
  • UTP en huishoudrouter kost niet veel.
  • er ligt al veel UTP, eentje meer kan geen kwaad.
  • router zorgt voor onafhankelijkheid, er moet geen computer meer aan staan om Internet te delen.
  • ingebouwde switch in de router => iedereen heeft een eigen private 100Mbps verbinding naar de switchmodule ipv wireless & hubs die graag snelheden delen over de users.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 19-12-2005 19:57 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-04 20:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

AK47 schreef op zondag 18 december 2005 @ 22:41:
[...]
De kabel ligt toch al naar boven? Dus dat lijkt mij geen probleem. Ik zou het als volgt doen:
- Koop een simpele 5 poorts switch, op de switch komen:
* Kabelmodem (die heeft een router functie neem ik aan?)
* iMac
* PC2

- Je hebt zo'n switch voor weinig geld (~30 euro, ligt eraan watvoor merk je prefereert), je voor de rest nog 1 extra UTP kabeltje nodig maar dat kost ook niets :)
Meeste kabelmodems hebben dat afaik niet hoor ;)

Dus TS, post ff het merk en type kabelmodem en afhankelijk daarvan zou ik of voor een switch of voor een routertje gaan. Al dan niet wireless.

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 19-12-2005 19:58 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Het is een motorola sb 4200e. maar met 'op zolder' bedoel ik dat ik hem niet meer ga gebruiken..

• stunn0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 09:09
Vragen:
- zijn er oplossingen waarbij de snelheid NIET in tweeën word gesplitst?
- is het die +/- 200 euro waard om een Apple-draadloos-netwerk (dus puur met Apple-producten?) te hebben? ik denk zelf van wel, omdat je dan wel zeker weet dat het gaat werken. maar misschien zijn er ook goedkopere oplossingen om het zoiezo te laten werken..
waarbij de snelheid niet in tweeen word gesplitst? je internetverbinding blijft in alle gevallen de dezelfde totaal beschikbare bandbreedte behouden. je zal deze bandbreedte natuurlijk wel moeten delen, maar je kan wel op bijv. 1 pc tegelijk op volle snelheid downloaden

Verwijderd

Topicstarter
Okee dat is helemaal mooi. Welke oplossing raden jullie mij aan?
Oplossing 3 is nu het goedkoopst.
Oplossing 1 is ook vrij goedkoop, en is bedraad, dus zal beter werken.
Oplossing 2 is het coolst, maar hoewel je zeker weet dat ze werken, zijn Apple oplossingen vrij duur. Ik ben dan rond de 200 euro kwijt. Dat vind ik erg veel voor een beetje internet.,.,

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? Ik ga eerst oplossing 3 maar gebruiken dan; ik laat hier nog weten of het lukt..

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 13:35:
Niemand? Ik ga eerst oplossing 3 maar gebruiken dan; ik laat hier nog weten of het lukt..
Ik zou voor oplossing 1 gaan, maar dat is mijn persoonlijke mening. Nu moet namelijk je iMac altijd aanstaan als je internet wil doorgeven. Bij oplossing 1 hoeft alleen je routertje aan te staan, en die kun je gewoon 24/7 laten draaien (kost heel weinig stroom)
Pagina: 1