Graag zou ik een stukje code opzetten waarbij iedere keer dat %bla% voorkomt, vervangen wordt door de variabele $bla. Wat er dan tussen de percentage-tekens staat, is op zichzelf variabel. Hoe werk ik met zulke variabele namen van variabelen??
Met regular expressions is het wel te regelen dat alles tussen de twee %% gevonden wordt, maar hoe zet ik er daarna een variabelenaam tegenover? Dat zou namelijk ideaal zijn om snel een tekst te vullen met variabelen uit een database.
(Update paar minuten later). Bedenk me net dat mijn vraag misschien er wat vaag staat, dus even iets erbij typen.
Wat ik nu doe is het volgende. In een database staan een heleboel velden die gebruikt moeten kunnen worden voor een mail aan de mensen die er in staan. Nu is het wat onhandig om die allemaal keer op keer te moeten omzetten. Dan krijg je namelijk zoiets:
De template voor die mail staat op zichzelf in een database en die is dus gevuld met teksten als
Met regular expressions is het wel te regelen dat alles tussen de twee %% gevonden wordt, maar hoe zet ik er daarna een variabelenaam tegenover? Dat zou namelijk ideaal zijn om snel een tekst te vullen met variabelen uit een database.
(Update paar minuten later). Bedenk me net dat mijn vraag misschien er wat vaag staat, dus even iets erbij typen.
Wat ik nu doe is het volgende. In een database staan een heleboel velden die gebruikt moeten kunnen worden voor een mail aan de mensen die er in staan. Nu is het wat onhandig om die allemaal keer op keer te moeten omzetten. Dan krijg je namelijk zoiets:
PHP:
1
2
3
4
5
| //eerst alle variabelen uit de template voor de mail vervangen met waarden voor deze gebruiker $mailtekst = str_replace("%voornaam%", $voornaam, $Mail_body); $mailtekst = str_replace("%tussenvoegsel%", $tussenvoegsel, $mailtekst); $mailtekst = str_replace("%achternaam%", $achternaam, $mailtekst); [small]enz. enz. enz.[/small] |
De template voor die mail staat op zichzelf in een database en die is dus gevuld met teksten als
Dit kan toch vast wel slimmer dan voor iedere variabele een replace uit te moeten voeren??Beste %voornaam% %tussenvoegsel% %achternaam%
[ Voor 52% gewijzigd door TromboneFreakus op 18-12-2005 20:13 ]