[Laptop]Dillema, welke moet ik kopen.

Pagina: 1
Acties:

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 12:39
Hallo. Binnenkort ga ik voor een half jaar naar Spanje (stage) en daarna, met een beetje geluk, een half jaar in het buitenland studeren. Dus, omdat ik liever niet constant in een internet café zit, wil ik een laptop kopen. Ik heb mezelf hier een budget van maximaal €1400 gesteld en ga hier absoluut niet overheen. Omdat ik redelijk lang weg ben moet de laptop een beetje all-round zijn en ik er een spelletje op kunnen spelen, maar ik hoef niet in max resolutie te kunnen gamen met alles op high quality en veel fps :P
Wat ik ook graag heb ik een mobile processor zodat de battery niet snel leeg is. En, nadat ik met degreef heb gebeld, moet de laptop daar vandaan komen. De persoon waarmee ik gesproken heb heeft me uitstekend te woord gestaan en daar heb ik ook vertrouwen in. Toch twijfel ik, op dit moment, tussen twee laptops.
Als eerste de Jewel 2600 met onderstaande configuratie:

Processor: Intel® P4 M 740 Dothan 1,7 Ghz
Geheugen: 1024 Mb (1 x 1024 Mb) DDR2
Harddisk: 80 Gb - 5400 Rpm ( Foto / Videobewerking )
DVD drive: 8 speed Dual Layer (dubbele capaciteit) DVD-Rewriter ( schrijft + en - )
Beeldscherm: 15,4" TFT Kleur GLARE Widescreen WXGA (Tijdelijk gratis deadpixel garantie (8 dagen)
Videokaart: Nvidea NV43 GF-6600 PCI-EXPRESS met 128 Mb eigen videogeheugen
Resoluties: 1280 x 800, 16,7 million colours
Multimedia: 4 in 1 cardreader, HD-audio, 2 Speakers ingebouwd, 1x Externe speaker uit, 1x Externe microfoon ingang, 1x Line-in, SPDIF digitale audio uitgang
Batterij: Smart Li-Ion batterij 6 Cells, 230v Adapter
Interfaces: TV-out (S-Video), 3x USB 2.0, 1x IEEE1394 (Firewire/iLink), 1x D-Sub voor monitor, 1x Externe speaker uit, 1x Externe microfoon ingang, 1x Line-in, SPDIF digitale audio uitgang, Infrarood poort FIR 4 MBit/s
Netwerkkaart: Wireless Lan 802.11g,10/100/1000 Mbit Netwerkadapter (UTP)
PCMCIA Slots: 1x Type II, Cardbus
Gewicht: 3 Kg
Afmetingen: 35,8 (B) x 27,2 (D) x 3,31 (H)
Garantie: 2 jaar carry in

En de nieuwe Laptop die ze daar tijdelijk hebben, de "Terminator" die erg stevig zou moeten zijn door de magnesium behuizing:
Processor: Intel® Pentium M740 Dothan 1,73 Ghz
Geheugen: 1024 Mb (1 x 1024 Mb) DDR
Harddisk: 80 Gb - 5400 Rpm ( Foto / Videobewerking )
DVD drive: DVD+/-RW
Beeldscherm: 15,1" TFT Kleur SXGA+
Videokaart: ATI M11 Mobility Radeon 9700 met 128 Mb eigen videogeheugen
Resoluties: 1400 x 1050
Multimedia: AC-97 compatible Soundchip, Hardware Volume Control, Internal microphone and two 1.5W speakers
Batterij: 9-cell Lithium-Ion, AC adapter : Input: 100-240V AC, 50/60Hz, Output: 20V, 4.5A, 90W
Interfaces: 3 x USB 2.0 ports, 1x DC-In jack, 1 x -sub 15-pin connector for CRT monitor, 1 x Line-Out jack for external speaker, 1 x Mic-In jack for external microphone, 1 x RJ-11 jack, 1 x RJ-45 jack, 1 x S-Video port for TV set, 1 x SPDIF jack
Netwerkkaart: Wireless Lan 802.11g, Ingebouwde 10/100 LAN
PCMCIA Slots: 1 x Type II
Gewicht: 3,1 Kg
Afmetingen: 33 (B) x 29,7 (D) x 4 (H)
Garantie: 1 jaar Carry in

De overeenkomsten zijn dat beide een Dothan 1,7Ghz processor hebben, 1Gb geheugen, 128Mb videogeheugen, een 80GB 5400rpm HD en beide hebben een DVD brander.
Echter, de Terminator heeft DDR geheugen ipv DDR2, en geen "glare" beeldscherm, maar dan wel weer een hogere resolutie beeldscherm wat geen breedbeeld is. De videokaart is een R9700 ipv een GF-6600 PCI-Express, die naar zeggen vervangbaar zou moeten zijn.Ik heb geen idee wat het verschil is tussen die twee kaarten in deze configuratie laptop en kon hier ook geen reviews over vinden. Wat moet ik verwachten van één van die twee kaarten in vergelijking met die ander....
Wat ik ook een klein nadeel van die Terminator vind is dat deze geen Firewire aansluiting heeft. Aan mijn gewone PC hang ik nog wel eens een digitale camera via Firewire.
Maar aan de andere kant wekt de Terminator de schijn dat de battery beter zou zijn..
Wat ik dan weer een klein nadeel van de Terminator vind is dat deze 1 jaar garantie heeft ipv 2 jaar.

Mede doordat ik het verschil tussen de R9700 en de GF-6600 niet weet en het verschil tussen DDR en DDR2 in deze laptop configuraties me niet duidelijk is, heb ik echt geen idee welke van deze twee ik zal kopen en ik zou blij zijn met wat informatie en meningen vna mensen die er wel verstand van hebben, wat ik niet heb.
Ben je tot dit punt van lezen gekomen, bedankt voor het lezen en de mogelijke feedback!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 22:39

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Lees [rml][ Ervaringen] Jewel Diamond 2600 deel 1[/rml] even door voor ervaringen van de Jewel. Ik denk dat de 6600 sneller zal zijn als de 9700 :)

www.google.nl

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 17:57
Ik heb het natuurlijk niet helemaal nagezocht en me er heel erg in verdiept, maar mn gevoel zegt dat de Jewel iets betere specs heeft. Het is op lucht, maar ik zal zo anders voor je ff wat vergelijk materiaal opzoeken :)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 12:39
Qua spec is de Jewel idd beter, denk ik, maar is het het prijsverschil waard of kan ik anders beter voor een Terminator gaan met een 100G HD en 2Ghz processor, want die is met €1305 nog steeds goedkoper dan de Jewel... OF is dat weggegooid geld, omdat het verschil niet zo groot en en kan ik het beste gewoon voor de 1,7Ghz processor gaan met 80GB HD en eventueel later met een externe HD gaan werken, mocht dit nodig zijn.