Toon posts:

[server] Budget 2000+ euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een nieuwe 2U webserver configureren, en zou graag jullie meningen/opinies willen horen.
Het word een opteron based dedicated server, die een Vbulletin forum met 20.000 leden (1000 nieuwe leden per maand), een website met 100.000 hits per dag en een oscommerce shop gaat hosten.

Ik had het volgende in gedachte:
- 1 dual core AMD opteron 270 processor (2.0 ghz, 2 X 1MB)
- Tyan Thunder K8SR moederbord (ondersteund 2 X dual core opteron)
- 2 GB DDR PC3200 (corsair)
- 3X Maxtor Atlas 15K II, 36GB (15.000rpm, U320, SCA, 8MB) in raid 5
- 2U case, welke?
- Raid controller, welke?
- coolers, welke?

Wat vinden jullie van deze setup? De bedoeling is dat het performance monster gaat worden.
En wat is eigenlijk sneller? Raptors of SCSI?

Verwijderd

no offence, maar als je niet weet dat SCSI rapper gaat gaan dan raptors (waarschijnlijk zie je dat ook terug in de prijs), zal je toch best een kant-en-klare server kopen lijkt me.
is 2000€ niet weinig om zo'n server neer te kunnen zetten, of bedoel je er je minimumbedrag mee?

edit: raid0? raid5 lijkt me meer geschikt voor serverdoeleinden

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2005 17:48 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kijk eens naar sun, die hebben een leuke opteron lijn staan voor een bezopen lage prijs.
De x2100 is de goedkope versie, maar ergens in de 4xxx serie zit wel wat spul dat jou zal interesseren :)

btw: raid0 in een server??? WTF ben jij mee bezig ;)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:32
precies.. wtf ?

dan kan je nog beter 4 raptors in 0+1 nemen..

Oh ja, zorg je er wel voor dat je ecc er in stopt.. ?

hmm ff vergeten, 1 u dat wordt met 4 schijven lastig.

[ Voor 51% gewijzigd door DukeBox op 18-12-2005 17:56 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 11:23
Welk OS?

Als je de keuze mbt hardware (raid/cooling) nu nog moet bedenken/uitzoeken, lijkt t me misschien verstandiger om een kant-en-klare server te nemen. Dan heb je hardware die op elkaar is afgestemd en heb je geen coolingsproblemen in je kast. Neem er ook een servicecontract bij, tenzij je zelf alle hardware reserve hebt liggen en downtime geen probleem is (in case of crash).

Bedrijfscruciaal en 1 zelfbouwserver is no-go, zorg minstens voor spareparts of een reserveserver, of een A-merk + goed servicecontract.

btw: Als je een dedicated server neemt dan zorgt je netwerkboer toch voor je server? Of bedoel je colocatie?

[ Voor 10% gewijzigd door DJSmiley op 18-12-2005 17:56 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-02 13:45
Persoonlijk vind ik service contracten en backups belangrijker, de vraag is niet wat is het snelste systeem voor bedrag 'x', maar wie gaat er voor zorgen dat alles binnen enkele uren weer gaat werken na een crash :P. Persoonlijk zou ik iets bezuinigen op de processors, en meer geheugen erin stoppen. Maar dat kan ik moeilijk inschatten, want het geheugengebruikt hangt af van meer dingen dan alleen bezoekersaantallen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik bedoel raid 5, foutje.
De marge ligt tussen 2000 - 2300 euro, dat lukt wel. Tevens kan ik alles tegen inkoopsprijs aanschaffen. De reden dat ik geen pre-made server wil is omdat ik 1.) redelijk wat geld bespaar, en 2.) het naar eigen wens kan configureren.

• DukeBox
Dell heeft leuke servers incl 3 jaar 4 uur onsite dual, 2gb, (helaas maar max 2 schijven voor 1u) en intel's i.p.v. amd.. met 100.000 bezoekers per dag zal dat niet veel uitmaken, maar amd is met veel dingen sneller (en dat zeg ik als touwe intel aanhanger ;)). En dat voor vanaf zo'n 1700€ (ex).
Sun zal ook leuke dingen hebben, maar dar heb ikgeen ervaring mee..

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op zondag 18 december 2005 @ 17:55:
Welk OS?

Als je de keuze mbt hardware (raid/cooling) nu nog moet bedenken/uitzoeken, lijkt t me misschien verstandiger om een kant-en-klare server te nemen. Dan heb je hardware die op elkaar is afgestemd en heb je geen coolingsproblemen in je kast. Neem er ook een servicecontract bij, tenzij je zelf alle hardware reserve hebt liggen en downtime geen probleem is (in case of crash).

Bedrijfscruciaal en 1 zelfbouwserver is no-go, zorg minstens voor spareparts of een reserveserver, of een A-merk + goed servicecontract.

btw: Als je een dedicated server neemt dan zorgt je netwerkboer toch voor je server? Of bedoel je colocatie?
Colocatie + contract voor storingen/service etc.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:07
Verder neem je nu 3 dure 36GB schijven in RAID-5, je kunt net zo goed 2 iets duurdere 73GB schijven in RAID-1 nemen, je gooit minder geld weg (wel meer opslagruimte weg), je controller heeft het er makkelijker mee bij het schrijven van data en je kunt af met een kleinere kast ivm ruimte van 2 disks ipv 3.

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op zondag 18 december 2005 @ 18:12:
Verder neem je nu 3 dure 36GB schijven in RAID-5, je kunt net zo goed 2 iets duurdere 73GB schijven in RAID-1 nemen, je gooit minder geld weg (wel meer opslagruimte weg), je controller heeft het er makkelijker mee bij het schrijven van data en je kunt af met een kleinere kast ivm ruimte van 2 disks ipv 3.
Inderdaad, aan zulke opmerkingen heb ik iets.

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:58
DukeBox schreef op zondag 18 december 2005 @ 17:51:
precies.. wtf ?

dan kan je nog beter 4 raptors in 0+1 nemen..

Oh ja, zorg je er wel voor dat je ecc er in stopt.. ?

hmm ff vergeten, 1 u dat wordt met 4 schijven lastig.
nee hoor

• DukeBox
wist wel dat het kon.. vandaar 'lastig' :)
Pagina: 1