Ik ben bezig met een webbased management systeem van twee samenwerkende servers. Om dit goed te laten werken heb ik de rechten nodig om gebruikers op de servers aan te maken, aangezien het Linux-servers zijn zal dit dus via de root moeten. Ik had bedacht dat ik de webserver bash-scriptjes met argumenten kon laten aanroepen waar met sudo gewerkt wordt om de root-rechten tijdelijk te verwerven om gebruikers aan te maken / te verwijderen.
Probleem hiervan is dat de webserver zo in de sudo'ers lijst moet komen te staan en aangezien het een gedeelde webserver is (ik host wat websites) lijkt me dit niet het allerslimste idee. Het management gebeurt vrijwel uitsluitend via MySQL, maar af en toe moeten er dus ook directories worden aangemaakt en bestanden worden gewijzigd waarvoor ik root-rechten nodig heb.
Iemand een idee hoe ik dit het best kan bewerkstelligen?
Probleem hiervan is dat de webserver zo in de sudo'ers lijst moet komen te staan en aangezien het een gedeelde webserver is (ik host wat websites) lijkt me dit niet het allerslimste idee. Het management gebeurt vrijwel uitsluitend via MySQL, maar af en toe moeten er dus ook directories worden aangemaakt en bestanden worden gewijzigd waarvoor ik root-rechten nodig heb.
Iemand een idee hoe ik dit het best kan bewerkstelligen?