ATA/66 icm SCSI

Pagina: 1
Acties:

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:17
Op mijn BE6 Rev.2 zitten van die mooie ATA/66 controllers en ik heb een Maxtor ATA/66 schijf waar ik van boot. Tevens heb ik 2 Quantum Atlas 10K SCSI schijven hangen aan een Adaptec 29160 controller. Het probleem is dat als ik in het BIOS aangeef dat de PC moet booten vanaf ATA/66 alles hangt tijden het booten. Zodra ik de ATA/66 schijf aan mijn "gewone" IDE poort hang en ik geef aan dat 'ie vanaf IDE moet booten dan is het probleem opgelost.

Kent iemand dit probleem, of nog beter, de oplossing???

Als tweede en/of derde bootdevice heb ik geen SCSI geselecteerd. Ik denk dat het te maken heeft dat beide protocollen als SCSI worden gezien ofzo..

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Just some thoughts:

Heb je niet te maken met een IRQ conflict?
-> probeer eens een ander PCI slot.

Probeer eens te booten met de onboard (ATA/33) controller uitgeschakeld.

Probeer eens UDMA uit te zetten op de ATA/66 controller (kan dit wel??)

Kun je in de BIOS komen van de ATA/66 controller?

Kun je in de BIOS komen van de SCSI controller?

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:56
Ik heb hier ook een SCSI kaart (voor m'n zip en cd brander) en een Promise ATA66 voor m'n IBM schijf. Booten doet ie van de ATA66 schijf en als ik wil ook van SCSI. Ik heb dus geen problemen met ATA66 en SCSI.

• A3-D
IRQ conflict kan ik dus niet zien...ik krijg het hele zaakje onder ATA/66 icm SCSI dus niet geboot.

Probeer eens te booten met de onboard (ATA/33) controller uitgeschakeld.
- Heb ik geprobeerd, maakt niets uit. Zowel IDE1 als IDE2 uitgeschakeld.

Probeer eens UDMA uit te zetten op de ATA/66 controller (kan dit wel??)
- Zodra ik ATA/66 disable in het BIOS kan ik dus helemaal niet booten vanaf ATA/66 dat lijkt me logisch. Dus dit werkt zeker niet.

Kun je in de BIOS komen van de ATA/66 controller?
- Ja.

Kun je in de BIOS komen van de SCSI controller?
- Ja.

Hij blijft bij WIN98 melding hangen..

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Misschien kan je de bios van die adaptec uitzetten. Die heb je niet nodig als je niet in dos werkt, en dan boot ie zeker van die u66 controller.

• A3-D
biobak: Misschien omdat mijn ATA/66 controller onboard is?

Is er iemand die hetzelfde mobo heeft en deze combinatie ATA/66 en SCSI?

• A3-D
Gert: Heb jij enig idee hoe ik die BIOS uitzet?? Er zit geen optie op om BIOS te en- of disablen..
Volgens mij is dat wel de oplossing lijkt me...

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Om in de BIOS van je scsi controller te komen moet je bij het booten een toets ingedrukt houden ...
welke weet ik niet, het is in ieder geval niet 'DEL' denk ik :)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• A3-D
Ik weet wel hoe ik in het BIOS kom (CTRL A) maar er staat niet echt een optie om het BIOS aan of uit te zetten. Ik heb nu één of andere optie gevonden waarbij ik het volgende kan aangeven:

Host Adapter BIOS:
- enabled
- disabled: NOT scan
- disabled: scan bus

Als ik disabled kies met NOT scan dan geeft 'ie de HD's en CD-Rom en CD-Rewriter niet met naam en toenaam aan tijdens het booten. Tevens krijg ik de melding SCSI BIOS not installed. Ik kan de schijven en de CD-Rom en CD-Rewriter in WIN98SE echter wel gewoon zien en benaderen.

Als ik disabled kies met scan bus dan geet 'ie de HD's en CD-Rom en CD-Rewriter wel met naam en toenaam aan tijdens het booten. Ook hier de melding SCSI BIOS not installed. Ook hier kan ik de SCSI Devices gewoon zien en benaderen.

Het booten van ATA/66 lukt dus prima met de 2 disabled opties, maar welke moet ik nu hebben???
Kan het kwaad dat hij de melding geeft dat de SCSI BIOS niet is geinstalleerd en krijg ik nu geen probs met een Ceedeetje fikken ofzo??

• Heretic
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Maakt niet uit dat je "SCSI Bios not installed is". Als je er geen hdd's aan hangt krijg je precies dezelfde melding. Alleen kun je de schijven volgens mij niet in dos benaderen tenzij je de aspidriver laadt (aspidisk).

• A3-D
Met andere woorden...wanneer ik een Gost Image maak van mijn C en D partitie (ATA/66). dan kan ik deze niet naar scsi schrijven en ook niet restoren vanaf scsi??

Hoe krijg ik nu dan voor elkaar dat dit wel gebeurt en dat ik de ATA/66 kan gebruiken om vanaf te booten??
Of moet ik dan weer apart de DOS drivers laden mbv een floppy van mijn scsi controller??

• Heretic
  • Niet online
Probeer eens in je config.sys de volgende regels te zetten:

device(high)=c:\(..)\aspi8dos.sys
device(high)=c:\(..)\aspidisk.sys

En kijk of je je drives kunt benaderen. Zo ja, kun je je Ghost images gewoon terugzetten.

• crisp
  • Laatst online: 15:35

crisp

Devver

Pixelated

Het lijkt me sowieso handig om het laatste bios te installeren. Ik heb de laatste beta met de highpoint 1.25 bios voor de UDMA66 controller, in samenwerking met de laatste drivers. Die loosen ook nogal wat problemen op m.b.t. het kopieren van grote bestanden tussen verschillende partities.
Op mijn BE6II kom ik met 'del' in de gewone bios. Daarin kan je de UDMA controller aanzetten, en ook kiezen voor UDMA in de boot-sequence. In de UDMA bios zelf (=dus een aparte bios) valt weinig meer in te stellen.
Good luck!

Intentionally left blank

• crisp
  • Laatst online: 15:35

crisp

Devver

Pixelated

Sorry, almost double post!
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/g/s/k.gif

Intentionally left blank

• Gert
  • Laatst online: 05-12-2025
Als je je scsi bios niet installeert dan werken je schijven niet in dos zonder aspi drivers. Een boot diskette van win 98 bevat die dingen voor een hele zooi adaptec kaarten maar misschien die van jou nog niet. Dan moet je die even downen bij adaptec.

• Firefox
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Heretic: vooral NIET je dos aspi drivers installen. da's vragen om problemen.Ik heb zelf destijds al gemerkt dat die aspi drivers niet meer kunnen bedenken of ze nou ATA66 of SCSI aan moeten sturen... die HPT cotroller gedraagt zich vrijwel volledig als een scsi kaart. Daar ligt ook de oorzaak van het probleem (denk ik)

Heb je de nieuwste Bios updates / drivers voor ATA66? ik weet wel dat er recent iets is verbeterd aan de code i.v.m. Adaptec problemen. en volgens mij was dat idd voor het bios van de BE6-2

Ben je er wel DEAD sure van dat de SCSI Host Adapter niet in het shared pci slot van de HPT controller zit?

zie hier onder ook voor wat info.
http://www.tweakers.net/reviews.dsp?Document=115&Page=4

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• Heretic
  • Niet online
Ik heb nooit de combi SCSI<->ATA66 en aspi drivers getest, alleen met alleen SCSI. Geen probleem.

Volgens mij als je de ASPI drivers van Adaptec installeert controleert deze op de aanwezigheid van een AIC-78xx Chipset en zal de HPT daar niet op mogen reageren. Ik ben ook voor of SCSI of IDE in een systeem en niet gecombineerd (wat betreft hdd's dan).
Pagina: 1