[Debian] Upload naar buiten limiten

Pagina: 1
Acties:

• reul
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-01 18:08
Sinds kort heb ik thuis een servertje draaien, welke via poort 22 middels SFTP te bereiken is. Wanneer ik nu van buitenaf (WAN) een verbinding maak met de server en het een en ander probeer te downloaden, wordt de lokale downloadsnelheid extreem beperkt (doordat de upload vol zit).

Is er een mogelijkheid om in Debian aan te geven wanneer een client geen ip-adres binnen de 192.168.*.*-range heeft, de uploadspeed beperkt wordt? Dit zodat ik lokaal gewoon 100mbit blijf halen maar dat via WAN maar max 128kbit gehaald kan worden.

IP-settings server:
---------------------------
IP-adres: 192.168.3.1
Subnet: 255.255.0.0
Gateway: 192.168.1.1 (Asus WL-500gx router)

De lokale clients hebben ip-adressen van 192.168.1.* t/m 192.168.2.*.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja dat is er.

lees dit eens: (was ook wel met de search te vinden denk ik zo):

Traffic shaping linux

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 22:41
Boudewijn geeft op zich een goed antwoord, al weet ik uit ervaring dat traffic shaping zo eenvoudig nog niet is. Je beschrijft wel typisch een symptoom (trage download door max upload) wat heel goed opgelost kan worden met traffic shapen.

Echter, als je alleen die SFTP wilt limiteren zijn er misschien in de SFTP server mogelijkheden. Dit is een stuk eenvoudiger dat TC opzetten.

Tenminste, met ProFTPd weet ik zeker dat je dit kan (limiteren if not local). Zoek in de documentatie van je SFTP server zou ik zeggen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Arnout op 18-12-2005 23:59 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

klopt, alleen jouw fix is server specifiek.... dus als je keer een andere daemon ervoor gebruikt of sowieso een ander doel hebt moet je dat allemaal weer uitzoeken... soms is het zelfs niet eens mogelijk.

Met traffic shaping wel :)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?