Wetenschappelijk toetsenbord

Pagina: 1
Acties:
  • 430 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46308

Topicstarter
Ik ben nu 2e jaars werktuigbouwkunde student aan een hogeschool in Enschede. Voor veel vakken moeten we verslagen oid maken, waarbij natuurlijk ook berekeningen nodig zijn. En iedere keer is het best lastig om al die berekeningen in te voeren. Ik weet dat er iets als Microsoft Equations edittor bestaat, maar die werkt met tekst boxen wat ik niet fijn vind. Ook als ik een keer via msn iets voor school bespreek is dat lastig. Even een voorbeeldje van wat ik in mijn laatste verslag heb staan:

Moment van tussenas = 148*103 / ω
ω =1130,77/60*2*π = 118,4 rad/s

b*d12 = 2*K*(i+1)/(i)*M*(Sh*Zh*ZeHlim)2

Ik weet gelukkig wel de sneltoetsen voor super- en subscript uit m'n hoofd, maar als je dat een keer vergeet uit te zetten of er nog even iets aan wil veranderen moet je erg uitkijken. En voor tekens als wortel, groter of gelijk aan, en alle griekse tekens moet iedere keer het insert -> symbol scherm gebruikt worden.

Dus...

Waarom is er geen wetenschappelijk toetsenbord??
Ik ben toch niet de enige die hier last van heeft?
Ik stel mij voor:
een toetsenbord waar behalve alle normale tekens ook het gehele Griekse alfabet op zit. Verder alle wiskundige tekens. Een 2 knoppen voor super en subscript, die werken volgend hetzelfde idee als de shift nu.
Vooral de laatste tijd zijn er 1001 toetsenborden voor gamers te krijgen. Ik weet best dat daar nu echt markt voor is, maar zou die er niet zijn voor zo'n wetenschappelijk toetsenbord niet zijn?
Wat vinden jullie? Heb ik een gat in de markt gevonden of die ik moeilijk? Wat zou er nog meer op zo'n toetsenbord moet staan?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 46308 op 18-12-2005 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:05

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Zeer interessante vraag, ik studeer zelf ook werktuigbouwkunde. Ik heb alleen geen antwoord op je vraag. Zelf moet ik ook gebruik maken van de equation editor, en veel c/p werk :P
een toetsenbord waar behalve alle normale tekens ook het gehele Griekse alfabet op zit. Verder alle wiskundige tekens. Een 2 knoppen voor super en subscript, die werken volgend hetzelfde idee als de shift nu.
Dit lijkt me niet zo'n goed idee, heb je enig idee hoe groot z'n typplank dan gaat worden?
Ik vraag me wel af of er geen beter alternatief is voor de equation editor van Microsoft??

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Hoe zie dat dan voor je? Alle tekens die jij geregeld gebruikt op een toetsenbord? Hoeveel toetsen heeft dat plankje dan???

Soms eens alle tekens op die jij vaak in wetenschappelijke notaties gebruikt. Ik bedoel dus: zet ze eens allemaal achter elkaar!

[ Voor 13% gewijzigd door ZeilDude op 18-12-2005 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-05 23:19
Ik denk ook dat het verdomd groot wordt zoals jij dat nu zegt. Maar met een soort van caps en dan ipv HOOFDLETTERS een soort van alternatieve functie zou opzich wel moeten kunnen. Helaas ken ik zo'n bordje niet.
Anoniem: 46308 schreef op zondag 18 december 2005 @ 16:58:
Heb ik een gat in de markt gevonden?
Zou best kunnen, als je MS zo ver krijgt dat het standaard wordt ondersteund ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Kaaswagen op 18-12-2005 17:10 ]

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 13:23
http://www.rapid-pi.com/Screenshots.aspx

Vervanging voor equation editor van MS.. Maar veel verder kom je er niet mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Als je dit nog veel moet doen loont het de moeite je eens in LaTeX te verdiepen. Dit is zeer geschikt voor het netjes maken van dit soort werk.

Oh, en in MS word e.d. helpt het al als je gewoon het equivalent van de Griekse letter neerzet en het font verandert naar Symbol. Daar moet je ook een sneltoets voor kunnen aanwijzen (style definieren).

[ Voor 42% gewijzigd door Zpottr op 18-12-2005 17:10 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zpottr schreef op zondag 18 december 2005 @ 17:09:
Als je dit nog veel moet doen loont het de moeite je eens in LaTeX te verdiepen. Dit is zeer geschikt voor het netjes maken van dit soort werk.
Precies, gewoon \alpha, \beta etc tikken voor bijvoorbeeld de Griekse letters en niet meer aan allerlei vage alt-codes denken. \o/

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 19:32
Zpottr schreef op zondag 18 december 2005 @ 17:09:

Oh, en in MS word e.d. helpt het al als je gewoon het equivalent van de Griekse letter neerzet en het font verandert naar Symbol. Daar moet je ook een sneltoets voor kunnen aanwijzen (style definieren).
Klopt, en het typed ook lekker snel in, zeker in vergelijking met die vergelijkings editor.
Nadeel is alleen wel dat je er niets aan hebt bij overleggen in MSN oid.
Voor verslagen is het gewoon een must-have.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

FlorisB schreef op zondag 18 december 2005 @ 17:08:
http://www.rapid-pi.com/Screenshots.aspx
Vervanging voor equation editor van MS.. Maar veel verder kom je er niet mee...
He, mooi tooltje! Dat ga ik ook eens proberen.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:48
Als simpelere tussenweg zit er in OpenOffice.org ook een vergelijkingseditor waar die niet met point-and-click werkt maar met het typen van vergelijkingen. Beetje LaTeX-lite (erg lite), maar wel met een bekende Office-look-and-feel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReX_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:11
idd zeer mooi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Zpottr schreef op zondag 18 december 2005 @ 17:13:
He, mooi tooltje! Dat ga ik ook eens proberen.
Toch maar niet:
Can I send a document containing Rapid-Pi equations to someone who doesn't have Rapid-Pi?

Yes you can - your recipient doesn't need to have Rapid-Pi installed in order to be able to view and print documents containing Rapid-Pi equations. However, your recipient will need to install Rapid-Pi fonts. Rapid-Pi fonts are available for download from the Rapid-Pi web site, free of charge.
:/

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-05 16:36
Ik gebruikte altijd MathType, maar die moest je na 30 dagen registreren. Eens kijken of dit een handige tool is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drake
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-04 11:28
Ik gebruik hiervoor Mathtype 5.2 .... mooie plugin voor ms.word
Als Bouwkundig Constructeur (TU/e) gebruik je in je verslagen ook verschrikkelijk veel indices en superscripts, en het volledig latijns en grieks alfabet. Verslagen schrijven met alleen maar formules is een kriem, maar mathtype maakt het gelukkig een stukje draaglijker.

Succes

[ Voor 3% gewijzigd door Drake op 18-12-2005 17:23 ]

Systeem Specificaties Workstation Systeem Specificatie Toshiba Portege M200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 19:02

Dido

heforshe

Of gewoon Grieks installeren als taal naast Nederlands/Engels.
Gewoon met ALT+Shift switchen, δοοδσιμπελ.
(Ok, ik doe het omdat ik nog wel eens Grieks tik, maar het lijkt me een mogelijke oplossing?)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:13
als ik lange formules in verslagen moest hebben gebruikte ik wel is matchcad.
Wel een nadeel dat je alles moet defineren.
Voordeel is dat het een rekenblad is waar je tekst tussen kan typen. en dan gewoon de complete pagina in word kan invoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46308

Topicstarter
Ik denk dat dat heel erg in de buurt komt van alle griekse letters. Voor verschillende onderdelen heb je weer andere letters nodig. Voor mechanica weer andere dan voor wiskunde of voor thermo. Bovendien zou zo'n toetsenbord dan natuurlijk wel voor alle exacte wetenschappen gebruikt moeten kunnen worden. Evt. zou er natuurlijk ook een extra shift gemaakt kunnen worden voor de griekse letters. Als je het maar in 1 keer neer kan zetten en direct weer verder kan typen, zonder dat je de muis hoeft te pakken oid.

Edit: Jullie zijn wel snel zeg. Dit was een beetje bedoeld als reactie op Zeildude

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 46308 op 18-12-2005 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Alle Griekse letters zitten onder mijn alt-shift, hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:07

Super_ik

haklust!

ik heb voor mn opleiding electro alles gedaan met openoffice, heerlijke formule editor, ziet er netjes uit en je maakt snel wat je op papier wilt hebben, en als toegift standaard al exporteren naar pdf, dat komt pas netjes over als je je verslag emailt. geen font/verkeerde opmaak/verkeerde versie problemen :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 08:37

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Ik kan je echt LaTeX (MiKTeX voor Windows) aanbevelen, het vergt een aanpassingsperiode, maar eenmaal je eraan gewoon bent wil je nooit meer terug naar MS Office voor wetenschappelijke tekstverwerking :)

voorbeeldje: de formule uit je startpost geef je in als:
code:
1
2
b \times d^2_1 = 2 \times K \times \ \frac{(i + 1)}{i} \times M
\times (\frac{S_h \times Z_h \times Z_e}{\sigma_{Hlim}})^2

en krijg je eruit als:
Afbeeldingslocatie: http://img429.imageshack.us/img429/2655/latex0jp.png

[ Voor 46% gewijzigd door The Bad Seed op 18-12-2005 18:03 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Dido schreef op zondag 18 december 2005 @ 17:26:
Alle Griekse letters zitten onder mijn alt-shift, hoor.
Fijn voor je, maar da's niet echt een nuttige opmerkig als je niet even erbij zegt wat voor OS/ software/ instellingen daarvoor nodig zijn.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Je hebt gelijk... onder windows kun je meerdere talen installeren (iig vanaf 98) en daartussen switchen via alt-shift. Als ik me niet vergis ogewoon via het control panel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Dido schreef op zondag 18 december 2005 @ 18:11:
Je hebt gelijk... onder windows kun je meerdere talen installeren (iig vanaf 98) en daartussen switchen via alt-shift. Als ik me niet vergis ogewoon via het control panel.
Ah, OK, je had hogerop ook al gepost :)
Het leek zo'n losse "hier werkt het wel" opmerking maar ik keek gewoon niet goed B) .

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 08:12
Ik maak mijn verslagen tegenwoordig meestal in LaTeX (pdflatex om eerlijk te zijn), gewoon heerlijk in vergelijking met de vergelijkingseditor en MathType (MathType werkt ook nog wel vrij goed, maar je moet veel snelkoppeling onthouden om alles met het toetsenbord te blijven doen, wat dus een doodzonde is).

In LaTeX gebruik je enkel je toetsenbord, het is in het begin wat aanpassen en leren, maar daarna loopt het als een trein. Je kan het zo gek niet bedenken of in LaTeX heb je er wel symbolen voor en ze zien er ook heel goed uit. Met een goede editor (zelf gebruik ik TeXniCenter voor Windows) heb je ook highlighting en matchen van haakjes enzo, dat is zeker een must (zonder gaat ook, maar kan je soms wel lang zoeken als je ergens een accolade vergeet).
Eventjes een stukje code in LaTeX uit de losse pols (heb ik niet gecompiled, dus misschien ontbreekt wel hier of daar een accolade):
TeX:
1
2
3
4
5
6
De formule voor relativistische massa
\\[ m_r = \frac{m_0}{\sqrt{1-\frac{v^2}{c^2}}} \]
De formule van Binet:
\\[ F_n = \frac{\varphi^n - \left( 1 - \varphi \right)^n}{\sqrt{5}} = \frac{\left(\frac{1+\sqrt{5}}{2}\right)^n - \left( \frac{1-\sqrt{5}}{2}\right)^n}{\sqrt{5}}
En om het af te leren:
\\[ \sin^2 \alpha + \cos^2 \alpha = 1 \]

Qua schikking is mijn code niet perfect te noemen, maar je kan de code mooier schikken hoor (moet je wel enkele extra regeltjes in acht nemen, daarom heb ik het hier niet gedaan).

Hier staat trouwens een document (zipje met PDF en TeX-source, het hoofddocument is FormuleWrapper.tex en de anderen zijn de eigenlijke source) met heel wat formules van wiskunde, de opmaak in dat document is iets beter.

Op WikiPedia gebruiken ze trouwens ook iest dat op LaTeX gelijkt voor formules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:05

Sjaak_Afhaak

Bleh!

The Bad Seed schreef op zondag 18 december 2005 @ 17:49:
Ik kan je echt LaTeX (MiKTeX voor Windows) aanbevelen, het vergt een aanpassingsperiode, maar eenmaal je eraan gewoon bent wil je nooit meer terug naar MS Office voor wetenschappelijke tekstverwerking :)

voorbeeldje: de formule uit je startpost geef je in als:
code:
1
2
b \times d^2_1 = 2 \times K \times \ \frac{(i + 1)}{i} \times M
\times (\frac{S_h \times Z_h \times Z_e}{\sigma_{Hlim}})^2

en krijg je eruit als:
[afbeelding]
sow, dat ziet er duidelijk uit :)
Dat ga ik zeker eens proberen. Bedankt voor de tip!

Hier staat tekst

Pagina: 1