Asus A8N-Sli Deluxe realtek geluidsprobleem

Pagina: 1
Acties:

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-05 04:39
Ik heb sinds gisteren mijn A8N SLi deluxe geinstalleerd.

omdat ik altijd al 2 geluidskaarten gebruikte heb ik dus zowel de onboard kaart als een SB Live 5.1 kaart in gebruik. De SB gebruik ik voor mijn algemene geluids output, de onboard kaart is voor de headset. Bij het inpluggen van de minijacks aan de backpanel verschijnt er een Realtek Sound Manager in beeld die gaat detecteren wat je aan sluit.Hij ziet dan wel de microfoon en de headset/speakers.

maar wat ik ook probeer, met volume regelingen die nu allemaal open staan, met de onboard kaart als uitvoer apparaat, er komt geen geluid uit de headset. Ik heb er 2 waarvan 1 nieuw en ze werken allebei (op mp3 spelers getest etc). Ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd.

volume regeling staat voor beide apparaten volledig open en goed geselecteerd.
headset wordt goed herkend door het programma.

iemand een mogelijk idee wat te doen?

                           

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Heeft die geluidskaart uberhaupt al wel eens geluid gegeven? Het kan best zijn dat die chip kapot is, je zult niet de eerste wezen met een mobo met kapot geluid. Ken meerdere mensen waarbij het geluid op de A8N SLI het niet of niet goed deed. Je kan proberen de geluidsdrivers (en die 'suite' ofzo) te verwijderen en de laatste drivers te downloaden van www.nvidia.com. Dan wordt gelijk ook niet meer die 'suite' geïnstalleerd en kun je alles met de standaard Windows volumeregeling regelen. Als het dan niet werkt, is je onboard geluid defect.

• jeehaa
is dat weer anders dan Realek AC'97? want dat is blijkbaar mijn geluidskaart...

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Nee die onboard chip is een Realtek AC'97 ;). Maar je kan de drivers het beste van www.nvidia.com downloaden.

• jeehaa
ja die heb ik er nu op staan. helaas nog geen succes, in NVIDIA NVmixer zie ik overigens wel dat er geluid wordt afgespeeld op de onboard kaart. alleen wordt het dus niet doorgespeeld.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:31

nwagenaar

God, root. What's the differen

Dat komt omdat je dus ook de SB 5.1 in gebruik hebt. En klaarblijkelijk is deze geluidskaart als default ingesteld bij het afspelen van geluid.

Ga naar het configuratiescherm en dubbelklik op "Geluiden en audioapparaten". Klik op het derde tabblad ( Audio ) en selecteer de goede geluidskaart onder de optie van "Afspelen van geluid". Mogelijk is een reboot nodig om gebruik te kunnen maken van de andere geluidskaart.

Ik heb het zelf net even getest (Asus K8N4-E Delux met onboard Realtek icm SB Audigy 2) en bij mij stond de Audigy als standaard ingesteld. Na het aanpassen (en een reboot voor de zekerheid) kreeg ik dus wel geluid uit mijn onboard realtek geval.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• jeehaa
ik heb met mijn vorige mobo's (asus a7n8x-deluxe en msi k7n2-delta) gewoon hetzelfde gedaan. Die sb5.1 heeft er gewoon naast gezeten, als primair uitvoer apparaat.dat staat hij nu bij mij ook. De onboard set gebruikte ik voor teamspeak, waar je gewoon ik kan selecteren dat je je geluid over de onboard geluidskaart wilt krijgen ipv over de primaire hardware (sb live dus). Dat heb ik nu dus ook gedaan maar er komt dus geen geluid uit. Ik zie wel dat de Nvidia NVmixer geluid "genereerd/registreerd" want de vu meters gaan op en neer zodra iemand in teamspeak spreekt. De mic doet het prima, maar er komt dus geen geluid uit...

Verwijderd

mischien heel suf hoor maar heb je de goede stekker gebruikt om je kast op de onboard aan te sluiten (of zit de jumper er nog wel op?) Ik had namelijk het zelfde probleem met dit moederbord (dan zonder tweede geluids kaart) wat ik ook deed er kwam geen geluid uit. Later bleek dat ik perongeluk de hdaudio stekker van mijn kast had aangesloten ipv de ac97 stekker 8)7. Met geen megelijkheid kreeg ik er toen nog geluid uit. Dus mischien jumper nog ff checken.

• jeehaa
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2005 @ 21:34:
mischien heel suf hoor maar heb je de goede stekker gebruikt om je kast op de onboard aan te sluiten (of zit de jumper er nog wel op?) Ik had namelijk het zelfde probleem met dit moederbord (dan zonder tweede geluids kaart) wat ik ook deed er kwam geen geluid uit. Later bleek dat ik perongeluk de hdaudio stekker van mijn kast had aangesloten ipv de ac97 stekker 8)7. Met geen megelijkheid kreeg ik er toen nog geluid uit. Dus mischien jumper nog ff checken.
en nu ik een domme vraag: ik weet helemaal niets van een jumper of hdaudio stekker... die heb ik nergens zien staan tot nu toe

Verwijderd

op de mobo zit vlak achter de audiouitgangen een aansluiting voor de audiomogelijkheden van je computerkast. als het mobo geleverd wordt zit daar een jumper op. die moet je er afhalen om de audio van je kast aan te sluiten. in mijn geval (chiefteck centurion5 case) had ik een kabel met twee stekkers (ik weet niet of dat standaard is) eentje hdaudio en een ander ac97 gelabeld. ze zitten aan hetzelfde draadje dus ik nam aan dat het niets uitmaakte. wel dus. In jouw geval zit die stekker waarschijnlijk op je losse geluidskaart. wat dus inhoud dat de jumper op zijn plek moet zitten op het mobo. De handleiding van het mobo is niet heel duidelijk op dit gebied maar er staat wel iets vermeld over deze jumper.

• jeehaa
hm bij mij zit er geen jumper op, (ik neem aan dat je de pinnen bedoelt voor de frontpanel audio) en ik heb geen front panel op mijn chieftech kast (1040)

edit: en ik kan echt niets vinden over die jumper :( bij2-28 staat wel iets over de front panel audio connector en een tekeningetje waar 2 donkere plekjes zitten, dat zouden jumpers kunnen zijn...

[ Voor 40% gewijzigd door jeehaa op 18-12-2005 22:04 ]

Verwijderd

die bedoel ik idd. op het plaatje van onderstaan de link staan twee jumpertjes over de aansluiting (dit is wel de premium versie maar maakt niets uit) als je die ook hebt dan is dat het probleem in ieder geval niet.
http://www.computerbase.d...mal_nforce_4_sli/drucken/

• jeehaa
die jumpers zitten er dus niet op :) heb n zakje gevonden waar er 3 in zitten dus ik ga nu uitkiezen welke ervan erop gezet worden ;) ben weer terug hopelijk met resultaat.

• jeehaa
Allejan, echt super bedankt. hij doet het :) wel gek eigenlijk dat er in de handleiding niets over staat, terwijl de 3 jumpertjes los in een dicht zakje zitten

Verwijderd

ik ben blij dat ik heb kunnen helpen het heeft mij wel een dag of 4 bezig gehouden
Pagina: 1